• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-10-24 22:52:59 följande:
    Ok Tack 
    Men å andra sidan... folk är vana vid ovanliga namn nu för tiden. Ingen skulle höja på ögonbrynen över Mila, tror jag. Och även vanliga namn har olika stavningar som gör att man måste bokstavera... Victor/Viktor till exempel - har du känt att det har varit ett problem i det fallet? 
  • Cute Baby
    spöke skrev 2011-10-24 22:55:47 följande:
    Men å andra sidan... folk är vana vid ovanliga namn nu för tiden. Ingen skulle höja på ögonbrynen över Mila, tror jag. Och även vanliga namn har olika stavningar som gör att man måste bokstavera... Victor/Viktor till exempel - har du känt att det har varit ett problem i det fallet? 
    Inte som jag trodde att det skulle bli i början.. tror det är vanligt att folk stavar det med C .. 
    Emilia är fint, både Victor och Alexander är vanliga i grekland och läste nyss att även Emilia finns i grekland så vi får se..

du har rätt det är väldigt vanligt med "ovanliga" namn nu så det lär bli mycket sånt när dem blir stora..  
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-10-24 23:06:12 följande:
    Inte som jag trodde att det skulle bli i början.. tror det är vanligt att folk stavar det med C .. 
    Emilia är fint, både Victor och Alexander är vanliga i grekland och läste nyss att även Emilia finns i grekland så vi får se..

du har rätt det är väldigt vanligt med "ovanliga" namn nu så det lär bli mycket sånt när dem blir stora..  
    Gå på magkänslan, det är mitt bästa tips.
  • Alvi

Heeeej spöke!

Jag har en dotter på 2,5 månad, kanske har du sett mina tidigare trådar.

Syskonen heter Eskil och Lilja, vi har ett enstavigt efternamn som börjar på T, så namnet får inte börja eller sluta på T eller vara enstavigt.

Hon har varit såååå nära att heta Amelia, men hur vackert det än är, kändes det inte rätt. Nu heter hon Mira, men det känns på något vis lite lite lite för "pluttigt" och kort, lite för enkelt på något vis.

Så gärna tvåstavigt, mer än 4 bokstäver. Jag tycker om "vackra" namn, men hon ser mer "pigg" ut så att säga... ingen liten prinsessa, utan mer en bustjej...

Det blir nog Mira om vi inte kommer på något annat... men OM du, å ascoola Spöke, vill, så tar jag tacksamt emot förslag...! För Mira känns inte hundrahundraprocentigt... (KAN ju vara för att vi har velat så mycket... )

(Och jag tror inte jag tackade för din hjälp vid ett inlägg här för typ ett halvår sedan, TACK för det svaret!!)

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • VILDAVILLE

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp att hitta namn som har med motorsport (mest skoter och motorcyklar) att göra.. 

Tack på förhand! 

• sockerbecca
    VILDAVILLE skrev 2011-10-27 23:58:12 följande:
    Hej!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp att hitta namn som har med motorsport (mest skoter och motorcyklar) att göra.. 

Tack på förhand! 

Harley? Skrattande
  • spöke
    Alvi skrev 2011-10-27 22:46:50 följande:
    Heeeej spöke!

Jag har en dotter på 2,5 månad, kanske har du sett mina tidigare trådar.

Syskonen heter Eskil och Lilja, vi har ett enstavigt efternamn som börjar på T, så namnet får inte börja eller sluta på T eller vara enstavigt.

Hon har varit såååå nära att heta Amelia, men hur vackert det än är, kändes det inte rätt. Nu heter hon Mira, men det känns på något vis lite lite lite för "pluttigt" och kort, lite för enkelt på något vis.

Så gärna tvåstavigt, mer än 4 bokstäver. Jag tycker om "vackra" namn, men hon ser mer "pigg" ut så att säga... ingen liten prinsessa, utan mer en bustjej...

Det blir nog Mira om vi inte kommer på något annat... men OM du, å ascoola Spöke, vill, så tar jag tacksamt emot förslag...! För Mira känns inte hundrahundraprocentigt... (KAN ju vara för att vi har velat så mycket... )

(Och jag tror inte jag tackade för din hjälp vid ett inlägg här för typ ett halvår sedan, TACK för det svaret!!)
    Oh ja, jag har sett dina trådar. Vad sägs om Märta? Det låter piggt. Eller varianten Marta.
  • spöke
    VILDAVILLE skrev 2011-10-27 23:58:12 följande:
    Hej!

Tack på förhand! 

Oj, motorsport är jag inte jättebra på... förutom att jag är spätta på pappas motorcykel ibland. Ska fundera lite. Återkommer.
  • klumpfh

Min farfarsmor hette Mina. Har det någon betydelse? Passar det med Elvira?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd