• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    MammaPlutt skrev 2011-08-28 22:54:21 följande:
    Vill veta om namnet Neo :)
    Neo kommer från det grekiska ordet neos som betyder ny. Men det är också ett namn som finns bland folkgruppen Tswana i Botswana... med betydelsen gåva.

Namnet blev poppis i Sverige efter filmen Matrix, vars huvudperson heter just Neo.

Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Neo. Av dessa har 0 namnet Neo som tilltalsnamn. Det finns 2361 män som har förnamnet Neo. Av dessa har 1818 namnet Neo som tilltalsnamn.  
  • MammaPlutt
    spöke skrev 2011-08-28 23:01:30 följande:
    Neo kommer från det grekiska ordet neos som betyder ny. Men det är också ett namn som finns bland folkgruppen Tswana i Botswana... med betydelsen gåva.

Namnet blev poppis i Sverige efter filmen Matrix, vars huvudperson heter just Neo.

Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Neo. Av dessa har 0 namnet Neo som tilltalsnamn. Det finns 2361 män som har förnamnet Neo. Av dessa har 1818 namnet Neo som tilltalsnamn.  
    Tack så mycket :)
  • spöke
    MammaPlutt skrev 2011-08-28 23:06:00 följande:
    Tack så mycket :)
    Så lite så!
  • Krake

...och tack för tipsen, förresten. Dock inget som faller mig på läppen, tyvärr. Vi får hoppas på en flicka för där har vi namnen klara. Blir det en pojke till blir det kris

Moster, inte monster.
  • peka

Våran dotter heter Majken. I Sverige är det ett kvinnonamn men jag undrar om det förekommer som pojknamn i andra delar av världen.
    Varför jag undrar är därför att vi tittade på nyheterna för ett tag sedan och då intervjuade de en tysk kille som vi tror hette Majken. Det susade bara förbi så det kan vara något liknande namn. Har försökt söka men hittar inget. Kanske du kan hjälpa?

• spöke
    Krake skrev 2011-08-28 23:24:05 följande:
    ...och tack för tipsen, förresten. Dock inget som faller mig på läppen, tyvärr. Vi får hoppas på en flicka för där har vi namnen klara. Blir det en pojke till blir det kris
    Vilka språk är det som ni talar inom familjen?
  • spöke
    peka skrev 2011-08-29 09:03:07 följande:
    Våran dotter heter Majken. I Sverige är det ett kvinnonamn men jag undrar om det förekommer som pojknamn i andra delar av världen.
    Varför jag undrar är därför att vi tittade på nyheterna för ett tag sedan och då intervjuade de en tysk kille som vi tror hette Majken. Det susade bara förbi så det kan vara något liknande namn. Har försökt söka men hittar inget. Kanske du kan hjälpa?
    Hmm, måste göra lite mer research för att kunna besvara detta. Ska slå i mina böcker när jag kommer hem från jobbet.
  • Krake
    spöke skrev 2011-08-29 10:19:42 följande:
    Vilka språk är det som ni talar inom familjen?
    Tyska och svenska.
    Moster, inte monster.
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-29 10:27:36 följande:
    Tyska och svenska.
    Nåt så enkelt som Tim då?

Vad har ni för flicknamnsförslag? Kanske kan ge några vidareassociationer.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd