Inlägg från: Krake |Visa alla inlägg
  • Krake

Spökes namn(t)råd

Hej! Jag funderar mig blå på pojknamn. För att du ska få en känsla för vad vi letar efter kommer en lista på namn som en eller båda gillar men som går bort av olika skäl:

Silas
    Vilhelm
    Erland
    Astor
    August
    Milan
    Pascal
    Alvin

Våra krav:

Inte för vanligt
    Inte svårstavat eller -uttalat inom Europa (vi är en tvåspråkig familj)
    "Starkt", om du förstår vad jag menar med det... rejält, typ.

Moster, inte monster.
  • Krake
    spöke skrev 2011-08-28 22:03:24 följande:
    Alfred passar bra med andra fornnordiska namn...

Asta Hilda Saga Disa Tove

Eskil Folke Ivar Svante Vilgot 
    Enligt Wiipedia är Alfred av engelskt ursprung. Det har jag alltid trott. Stämmer inte det?
    Moster, inte monster.
  • Krake

...och tack för tipsen, förresten. Dock inget som faller mig på läppen, tyvärr. Vi får hoppas på en flicka för där har vi namnen klara. Blir det en pojke till blir det kris

Moster, inte monster.
  • Krake
    spöke skrev 2011-08-29 10:19:42 följande:
    Vilka språk är det som ni talar inom familjen?
    Tyska och svenska.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    peka skrev 2011-08-29 09:03:07 följande:
    Våran dotter heter Majken. I Sverige är det ett kvinnonamn men jag undrar om det förekommer som pojknamn i andra delar av världen.
    Varför jag undrar är därför att vi tittade på nyheterna för ett tag sedan och då intervjuade de en tysk kille som vi tror hette Majken. Det susade bara förbi så det kan vara något liknande namn. Har försökt söka men hittar inget. Kanske du kan hjälpa?
    Jag tror att han hette Maik. Det är ett typisk östtyskt namn. I DDR var amerikanskklingande namn en av de få västliga kulturyttringar man kunde njuta fritt. Dock var engelskkunskaperna inte så bra, så stavningen haltade ibland. Därav blev Mike till Maik.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    spöke skrev 2011-08-29 10:29:07 följande:
    Nåt så enkelt som Tim då?

Vad har ni för flicknamnsförslag? Kanske kan ge några vidareassociationer.
    För likt mannens namn, tyvärr. Tilltalsnamnet vill jag inte lufta här, lite löjligt då det redan varit uppe i tråden. Men jag älskar det namnet så hett att jag typ inte kan säga det Men andranamnen kommer att bli Hertha Munin.
    Moster, inte monster.
  • Krake

Alvar gillar jag och der finns dessutom i släkten. Eventuellt är det dock väl likt sonens namn. Jag kan tänka mig typ alla namn ovan men mannen är tveksam. Dock har han inga egna förslag. Han vill så gärna ha en flicka att jag tror det sätter stopp, han vill inte tänka på pojknamn.

Moster, inte monster.
  • Krake

Jag undrar om du vet om Lamar är ett namn? Den blivande pappan tjötar om det som tredje förnamn åt en kommande pojke.

Moster, inte monster.
  • Krake
    Cute Baby skrev 2011-10-09 20:28:30 följande:
    Lamar är ett arabisk tjej namn.
    vet ej vad de betyder
    Haha! Ja jag undrar var han fått det ifrån... För honom är det ett mansnamn.
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd