Inlägg från: OHs mamma |Visa alla inlägg
  • OHs mamma

Spökes namn(t)råd

Min son heter Oscar och vi planerar att skaffa ett syskon till honom inom de närmsta åren. Jag älskar att planera och spekulera speciellt när det gäller namn, så det är därför jag är ute tidigt :P

Jag vill gärn ha förslag på både pojk- och flicknamn. Vi/jag gillar namn som Oscar som tidslösa, enkla och rena och som gärna inte går att ge uppenbara smeknamn på.

Några namn vi diskuterat lite är Fredric och Tilde, men jag vet inte...

Ser fram emot förslag!

• OHs mamma
    spöke skrev 2011-07-03 22:22:48 följande:
    Fredric/Fredrik är fint... men där finns ju risken att det blir en hel del smeknamn (om du nu gärna vill undvika dem). Tilde är också fint, och har väl inte direkt några uppenbara smeknamn då det redan är en kortform i sig.

Några förslag på klassiska namn:

Erik Viktor David Jakob Martin Filip Adam Elias (Elis)

Elin Frida Hanna Ida Julia Linnéa Lovisa Sara Anna

Tips: Vokalnamn blir ofta extra fina i kombination.
    Tack för hjälpen!
    Viktor gillar jag. Erik och David går bort pga släktingar.
    Elin pratade vi faktiskt om till första barnet om det skulle blivit en tjej :P Sara heter jag, så det går ju bort :P

Nu fick jag lite att fundera på, tack!
  • OHs mamma
    spöke skrev 2011-07-03 22:22:48 följande:
    Fredric/Fredrik är fint... men där finns ju risken att det blir en hel del smeknamn (om du nu gärna vill undvika dem). Tilde är också fint, och har väl inte direkt några uppenbara smeknamn då det redan är en kortform i sig.

Några förslag på klassiska namn:

Erik Viktor David Jakob Martin Filip Adam Elias (Elis)

Elin Frida Hanna Ida Julia Linnéa Lovisa Sara Anna

Tips: Vokalnamn blir ofta extra fina i kombination.
    Skulle typ Cornelia fungera?
  • OHs mamma
    darknightgirl skrev 2011-07-22 22:43:20 följande:
    Caspian är jättefint =) men min ena son heter Bastian.så det blir lite för likt=) Amy, Stella ooch bastian =) nu är det bara son nr 2 som ska ha ett namn =) Sander var ett bra förslag med killen bara skrattade=/ Varför ska det vara så svårt? eller Wilde är fintr med men passar inte på han för han är så lugn..
    Jag känner till en Bastian som har en bror som heter Milian.
  • OHs mamma

Passar Oscar och Eja ihop?
    Eller är Oscar och Tilde ett bättre alternativ? *nyfiken*

• OHs mamma

Skulle Harry kunna passa ihop med Oscar?

• OHs mamma

Vi gillar även Zoe som tjejnamn, men antar att det inte direkt passar med Oscar. Men det kanske inte alltid behöver passa ihop superbra om jag verkligen gillar namnen?!

• OHs mamma
    spöke skrev 2011-09-19 23:18:28 följande:
    Mja, kanske inte den optimala matchningen, men ändå inte helt fel. Och ja, det viktigaste är att man tycker om namnen. Om ni gillar Zoe bäst - just go for it.
    Tack för att du tar dig tid!
    Syskonverkstaden är nu igång och förhoppningsvis blir det bebis i juni-juli 2012. Då blir det antingen en Harry, Zoe eller Tilde
  • OHs mamma

Hej igen!

I juni dyker ju Oscars syskon upp och vi gillar namnet Harry, men är nyfiken på vad det finns för liknande namn?

Har du några fler förslag på syskonnamn?

• OHs mamma
    spöke skrev 2011-10-17 12:04:33 följande:
    Alfred Vilhelm Edgar Arthur Walter Ludvig Edward Henry Sixten Edvin Henning
    Tack för tipsen!
    Fungerar Victor tillsammans med Oscar? Känns lite som samma klang va?
  • OHs mamma
    spöke skrev 2011-10-17 18:48:02 följande:
    Ja, Oscar & Victor låter toppen ihop.
    Så bra, då kör vi nog på det
Svar på tråden Spökes namn(t)råd