• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Tajny

Vad många förslag! Tack :)
    Jag har gått och kärat ner mig i namnet Lexie. Blir det helt galet tycke ni ;)

• spöke
    Tajny skrev 2012-01-20 11:37:36 följande:
    Vad många förslag! Tack :)
    Jag har gått och kärat ner mig i namnet Lexie. Blir det helt galet tycke ni ;)
    Nej, men det blir kanske lite mycket med två namn som slutar på samma sätt. Det tar liksom bort lite av det som är unikt med ett namn när de konkurrerar med varandra i samma grupp. Nelly & Alexia/Alexa kanske... eller det könsneutrala Alexis...?
  • AboveBeyond
    spöke skrev 2012-01-19 10:37:44 följande:
    Jag tycker att det är ett sött namn. Lite annorlunda, men det låter ändå bekant eftersom det består av kända ordled.

Det som folk ogillar med just Iselin (enligt vad jag har läst i tidigare namntrådar) är att det påminner om Vaselin och Idomin. Men det är inget som man ska hänga upp sig på, tycker jag.

Funderar du på att ge ditt barn namnet Iselin? Eller har du kanske redan en Iselin?

Det finns 43 kvinnor som har förnamnet Iselin. Av dessa har 31 namnet Iselin som tilltalsnamn.
    Det finns 14 kvinnor som har förnamnet Iselinn. Av dessa har 14 namnet Iselinn som tilltalsnamn.
    Det finns 5 kvinnor som har förnamnet Iseline. Av dessa har 3 namnet Iseline som tilltalsnamn.

Hur uttalas namnet? Var sitter betoningen? Gillar namnet massor :)
  • spöke
    AboveBeyond skrev 2012-01-22 21:51:17 följande:
    Hur uttalas namnet? Var sitter betoningen? Gillar namnet massor :)
    Tror att de flesta uttalar det antingen i stil med Karolin (Iseliiin) eller mer som Linn på slutet (med kort i, Iselinn).
  • Lycka88
    Tänkte bara tipsa om ett namn, (som vi valt till vår lilla pojke som ligger i magen)  :

Brian. Ni tänker amerikanskt uttal, men icke ;) Man uttalar det precis som det stavas. B R I A N :) Jag vet inte om någon i Sverige heter det, med det uttalet? Men jag bor i Norge och här har jag hört det ett par gånger. När jag och min sambo fann namnet var det klart. Självklart ska han heta Brian. Jag tycker det är ett jättegulligt namn, som funkar nu, som bebis, i tonåren och som vuxen :) Och det funkar ju även i utlandet och då kan man ju dra på med amerikanskt uttal ;) Hoppas någon gillade namnet :)
  • Lycka88
    Lycka88 skrev 2012-01-25 18:51:57 följande:
    Tänkte bara tipsa om ett namn, (som vi valt till vår lilla pojke som ligger i magen)  :

Brian. Ni tänker amerikanskt uttal, men icke ;) Man uttalar det precis som det stavas. B R I A N :) Jag vet inte om någon i Sverige heter det, med det uttalet? Men jag bor i Norge och här har jag hört det ett par gånger. När jag och min sambo fann namnet var det klart. Självklart ska han heta Brian. Jag tycker det är ett jättegulligt namn, som funkar nu, som bebis, i tonåren och som vuxen :) Och det funkar ju även i utlandet och då kan man ju dra på med amerikanskt uttal ;) Hoppas någon gillade namnet :)
    Vad tycker Spöket om namnet förresten? :)
  • snuppis

jag vill ha ett namn som passar med leo. inte 3 bokstäver då jag har de också. jag gillar Nora mest. Isabelle är oki, men nå fint bara inget wt namn maria anna eller ingrid kommer att vara mellan namn vet inte om du svarat i min en annan leo tråd 

TACK =)  

• spöke
    Lycka88 skrev 2012-01-25 18:51:57 följande:

Lycka88 skrev 2012-01-25 18:53:14 följande:
    Vad tycker Spöket om namnet förresten? :)
    Jag tänker på Brian Laudrup. Dansk fotbollsspelare. Uttalas också Brian och inte Brajan.
  • FridaKarin

Jag vill ha namn till syskon till Vidar. Vill att namnen ska passa. MEN jag är inget fan av nordiska namn, det är bara Vidar och ett fåtal till som jag gillar. Vad tycker du passar ihop med Vidar? Både tjej och kille. 

Svar på tråden Spökes namn(t)råd