• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    firefly skrev 2012-05-21 19:37:56 följande:
    Hej spöke, om du vill kan du försöka hjälpa oss lite i vårt namnval.

Vi väntar vårt första barn, en flicka och kan inte komma överens alls om tilltalsnamn. Hon kommer med största sannolikhet att få Birgitte och Ruth som andranamn och heta Isaksson i efternamn.

Kriterier/önskemål: Vi tycker bägge om kortare namn, gärna tvåstaviga. Gammalsvenskt, fornnordiskt eller amerikanskt (dock inte med för exotiskt uttal så att det ställer till problem för de släktingar som har svårt med engelskan). Vidare så undviker jag helst namn med svenska rullande R då jag inte kan uttala dessa.

Har du några förslag åt oss?
    Då kanske vi ska börja med att stryka alla namn på I. Ser lite "pinnigt" ut med initialerna II.

Här är en liten blandad kompott av fornnordiska namn och namn som använts länge i Sverige (tvåstaviga, inga R):
    Alva Disa Svea Saga Stina Tove Hedda Hedvig Maja Ebba Elsa Moa Sonja Elin Hilma Lotta Asta Tekla Malin

Och till sist några fler namn som funkar bra både på svenska och engelska:
    Lilly/Lily
    Anna
    Annie
    Lisa
    Elly
    Edit(h)
    Judit(h)
    Ellen
    Emma
    Hilda
    Sally
    Molly
    Agnes
    Alice
    Sofie/Sophie
    Leah
    Nancy
    Selma

Solig
  • spöke
    Solbritt och Solveig har namnsdag idag. Solig
    (Men jag har bara regn hos mig... )
  • baobab
    spöke skrev 2012-05-21 11:13:08 följande:
    Julie är som sagt en feminin form av Julius. Namnet Julius kommer från det romerska släktnamnet Julianus, som kommer av det grekiska ordet ioylos... som betyder skäggfjun. Men man kan ju tänka på den vackra sommarmånaden istället.

På danska är vokalen u mer som vårt o. Och e:et hörs på slutet. Kolla klipp ur den superbraiga tv-serien "Nikolaj og Julie" på youtube.
    Tack för tipset:) 
  • spöke
    baobab skrev 2012-06-04 16:34:11 följande:
    Tack för tipset:) 
    Så lite så...
  • grodan25

Hej Spöke! Vilken bra tråd!

Hoppas du kan hjälpa mig med lite förslag på flick- och pojknamn.

Storasyster heter Jessica. Det ska inte vara några R i namnet eftersom jag inte kan uttala det :) och helst inte fler stavelser än tre.

• spöke
    grodan25 skrev 2012-06-13 21:07:44 följande:
    Hej Spöke! Vilken bra tråd!

Hoppas du kan hjälpa mig med lite förslag på flick- och pojknamn.

Storasyster heter Jessica. Det ska inte vara några R i namnet eftersom jag inte kan uttala det :) och helst inte fler stavelser än tre.
    Här kommer några förslag på namn som kan passa med Jessica:

Emelie/Emily Amanda Paulina/Pauline Melina Sofie Jenny Louise Joanna Madeleine Isabella/Isabelle Simone

Jonathan Sebastian Benjamin Daniel Jacob Lucas Tim Simon John Mattias Niclas/Nicolas
  • Jeda

Himla trevlig tråd du har Solig

Men, vi har ett stort problem. Jag är gravid med mitt fjärde men sambons första barn, vi vet inte vad det blir men har lurat ut flicknamn själva. Pojknamn däremot har vi inget förslag alls.... Inga idéer heller, fast en del önskemål.

Syskonen heter Kimm (flicka och ja med två M) Emil och Nova. 
    Mellannamnen vi vill ha är Bengt Alexander, så det är nåt som passar ihop med dessa.
    Önskemålen vi har är minst 5 bokstäver, inte sluta på S och inte innehålla å,ä,ö då det ska funka internationellt Glad
    Efternamnet börjar på V.

Livet är en dans på rosor, men även den vackrast rosen har törnen
  • MissMA

Vilken kanontråd !!

Nu är det såhär att vi väntar en liten pojke men kan ej komma överrens om ett namn ..
    Vill gärna ha namn som har W i sig . Om det börjar eller har det i sig spelar väl mindre roll .
    Det enda är väl att vi ska ha dubbla efternamn ett på 5 bokstäver och ett på 7 bokstäver .
    Så inte alltför långt .

Hade varit grymt tacksam för hjälp !

Ha en fortsatt trevlig kväll !Solig 

Bf 2 November 2012 <3
  • stor och liten

Hej spöke!
    Vi väntar vaar andra son och har även en dotter. Sonen heter Leon och dottern Mia. Vi har världens "problem" att komma paa ett passande namn till barn nr 3... Mellannamnet har vi - Torbjörn efter min farbror som tyvärr gick bort i fjol... Vill helst ha ett namn utan "r" för vi bor i Tyskland och här uttalas "r" saa skorrande haart tycker jag (som kommer fraan Norrland!)

Tack för en toppentraad!

• firefly
    spöke skrev 2012-05-22 10:37:23 följande:
    Då kanske vi ska börja med att stryka alla namn på I. Ser lite "pinnigt" ut med initialerna II. Här är en liten blandad kompott av fornnordiska namn och namn som använts länge i Sverige (tvåstaviga, inga R): Alva Disa Svea Saga Stina Tove Hedda Hedvig Maja Ebba Elsa Moa Sonja Elin Hilma Lotta Asta Tekla Malin Och till sist några fler namn som funkar bra både på svenska och engelska: Lilly/Lily Anna Annie Lisa Elly Edit(h) Judit(h) Ellen Emma Hilda Sally Molly Agnes Alice Sofie/Sophie Leah Nancy Selma

Hej igen! Ville bara tacka för inspirationen och meddela att vi nu är stolta föräldrar till en liten fröken vid namn Tova Ruth Viola. (anekdoter/betydelser/historia bakom hennes namn mottages gärna ;) ) Tack för hjälpen!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd