• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Carro123

Hej!

Vilken fantastiskt rolig och intressant tråd att läsa!

Jag och sambon har börjat fundera på namn till bebisen i magen. Storasyster heter Amelia och vi vill gärna ha något som passar hennes namn utan att vara för likt. Vi vet inte vilket kön det blir så skulle gärna vilja ha förslag på både pojk- och flicknamn.

Generellt gillar vi inte så moderna namn men vill samtidigt inte ha något konstigt, svårstavat eller svåruttalat. Amelia visade sig vara svårare för folk att komma ihåg än vad vi trodde, trots att det finns en stor damtidning med samma namn. Vårt efternamn är ganska kort så inte heller ett allt för kort förnamn.

De förslag vi själva funderar på är Felicia eller Filip... men det känns så svårt att känna att det känns helt rätt. 
    Vore väldigt tacksam för lite förslag och tips! :)  

• Newlywed

Vet inte om detta egentligen var tanken med din tråd, men jag kör ändå ;) Jag och min man ska nu bestämma namn på vår son och vi funderar på namnet Balder. Vad tycker du om det namnet? För- och nackdelar med det?

• BängtRagnhild
    spöke skrev 2012-07-10 11:49:12 följande:
    Spännande! Är Ragnhild (som finns i ditt FL-namn) redan upptaget? Tycker det är ett jättefint namn. Även pojknamnet Ragnar.

Ser att V är en återkommande bokstav i många av förslagen. Supersnyggt att matcha med Ludvig! Fler v-namn: 

Sven Alvar Ivar Evald Edvard Svante
    Viola Lovisa Alvida Vera Tove Vanja
    Ragnhild går tyvärr inte hem hos maken, annars hade det varit självklart!

Maken heter Svante, så det kommer att finnas med. Alvar och Alvida gillade jag verkligen! Tack så mycket!
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • spöke
    stor och liten skrev 2012-07-10 20:33:52 följande:
    Det blir en liten Felix! Tack, tack, tack!!!
    Bra val! Grattis till lille Felix. Solig
  • spöke
    Carro123 skrev 2012-07-10 20:53:24 följande:
    Hej!

Vilken fantastiskt rolig och intressant tråd att läsa!

Jag och sambon har börjat fundera på namn till bebisen i magen. Storasyster heter Amelia och vi vill gärna ha något som passar hennes namn utan att vara för likt. Vi vet inte vilket kön det blir så skulle gärna vilja ha förslag på både pojk- och flicknamn.

Generellt gillar vi inte så moderna namn men vill samtidigt inte ha något konstigt, svårstavat eller svåruttalat. Amelia visade sig vara svårare för folk att komma ihåg än vad vi trodde, trots att det finns en stor damtidning med samma namn. Vårt efternamn är ganska kort så inte heller ett allt för kort förnamn.

De förslag vi själva funderar på är Felicia eller Filip... men det känns så svårt att känna att det känns helt rätt. 
    Vore väldigt tacksam för lite förslag och tips! :)  
    Hej! Solig

Jag skulle helst undvika namn som slutar på -ia tillsammans med Amelia. Jag tycker att namnen konkurrerar för mkt då. Vad tycker ni om t.ex. Filippa istället för Felicia? 

Här kommer några fler förslag:

Amelia & Teodor
    Amelia & Samuel
    Amelia & Gabriel
    Amelia & Ludvig
    Amelia & Marius
    Amelia & Simon
    Amelia & Vilhelm
    Amelia & Johannes 
    Amelia & Viktor
    Amelia & David

Amelia & Miranda
    Amelia & Josefin(e)
    Amelia & Laura
    Amelia & Majken
    Amelia & Lovisa
    Amelia & Judit(h)
    Amelia & Leona
    Amelia & Joline
    Amelia & Miriam
    Amelia & Natalie

Det är också väldigt fint att kombinera olika vokalnamn...

Amelia & Adrian (snyggt med två olika a-ljud)
    Amelia & Oskar
    Amelia & Isidor
    Amelia & Edvard
    Amelia & Emrik 

Amelia & Isabella
    Amelia & Esmeralda
    Amelia & Irmelin
    Amelia & Evelina
    Amelia & Elvira
  • spöke
    Newlywed skrev 2012-07-10 22:36:31 följande:
    Vet inte om detta egentligen var tanken med din tråd, men jag kör ändå ;) Jag och min man ska nu bestämma namn på vår son och vi funderar på namnet Balder. Vad tycker du om det namnet? För- och nackdelar med det?
    Tanken är att man får ställa vilka namnfrågor man vill... så gör jag mitt bästa för att svara.

Plus
    Ett namn som folk känner igen, men som väldigt få faktiskt heter. Fin tanke att låta vår gamla nordiska namnskatt leva vidare. Till skillnad från Loke (som ju är väldigt poppis), var Balder en väldigt sympatisk asagud. Lätt att uttala. Lätt att stava.

Minus
    Risk för smeknamnet "Balle" som inte är så smickrande.  På engelska betyder "balder" mer flintskallig".  Kan vara jobbigt att växa upp med ett ovanligt namn. Barn vill ofta vara som alla andra. (Dock ett mindre problem numera eftersom vi använder så många fler namn och därmed är det många som har ovanliga namn.) Namnet kan förknippas med olika varumärken... som t.ex. bergochdalbanan på Liseberg, välkänt uteställe i de småländska skogarna.  
  • spöke
    BängtRagnhild skrev 2012-07-11 08:25:02 följande:
    Ragnhild går tyvärr inte hem hos maken, annars hade det varit självklart!

Maken heter Svante, så det kommer att finnas med. Alvar och Alvida gillade jag verkligen! Tack så mycket!
    Andra liknande namn: 

Alva Alvina Alvi(e) Alvy Alvine Alvilda Alvilde Alvhild Alvhilda Alvira Alvig
    Alfrida Alfhild Alfhilda Alfreda Alfina Alfa Alfsol

Alve Alver Alvin Alvast Alvaster Alvard Alving Alvger
    Alf Alfred Alfons Alfger Alfgot

Solig
  • fru Elle

Vi väntar ett syskon till Molly och Harry, om de såg rätt på RUL så blir det en liten pojke. Tar gärna emot lite tips på namn för denna gången så har vi lite svårare att bestämma oss, vi har lite olika favoriter. Denna gången ska namnet ej sluta på y.

Jag gillar:
    Alfred
    Edvard (men namn som slutar på rd blir lite konstigt med vårt efternamn)
    Sigvard
    Wilhelm
    Malcolm

Min man gillar:
    Max (Maximilian)
    Sixten 
    Agaton
    Arthur
    Morris

De namnen vi gillar av varandras förslag är Sixten och Alfred. Skulle behöva lite fler förslag så vi kan komma vidare i våra namnfunderingar. Vore väldigt tacksam för lite nya namnförslag.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • J0L0

Vår Ossian får snart en lillebror och vi funderar på Nils. Men, funkar namnen ihop? Har du några andra förslag som skulle passa med Ossian. Gärna lite äldre namn. Jag kan inte minnas att det var så här svårt sist.

• spöke
    fru Elle skrev 2012-07-12 22:42:31 följande:
    Vi väntar ett syskon till Molly och Harry, om de såg rätt på RUL så blir det en liten pojke. Tar gärna emot lite tips på namn för denna gången så har vi lite svårare att bestämma oss, vi har lite olika favoriter. Denna gången ska namnet ej sluta på y.

Jag gillar:
    Alfred
    Edvard (men namn som slutar på rd blir lite konstigt med vårt efternamn)
    Sigvard
    Wilhelm
    Malcolm

Min man gillar:
    Max (Maximilian)
    Sixten 
    Agaton
    Arthur
    Morris

De namnen vi gillar av varandras förslag är Sixten och Alfred. Skulle behöva lite fler förslag så vi kan komma vidare i våra namnfunderingar. Vore väldigt tacksam för lite nya namnförslag.

Tycker ni har bra förslag på era listor, men här kommer ett gäng till:

Bruno
    Felix
    Edvin
    Elvis
    Frank
    Hugo
    John
    Ossian
    Rufus
    Fabian
    Edgar