Inlägg från: Carro123 |Visa alla inlägg
  • Carro123

Spökes namn(t)råd

Hej!

Vilken fantastiskt rolig och intressant tråd att läsa!

Jag och sambon har börjat fundera på namn till bebisen i magen. Storasyster heter Amelia och vi vill gärna ha något som passar hennes namn utan att vara för likt. Vi vet inte vilket kön det blir så skulle gärna vilja ha förslag på både pojk- och flicknamn.

Generellt gillar vi inte så moderna namn men vill samtidigt inte ha något konstigt, svårstavat eller svåruttalat. Amelia visade sig vara svårare för folk att komma ihåg än vad vi trodde, trots att det finns en stor damtidning med samma namn. Vårt efternamn är ganska kort så inte heller ett allt för kort förnamn.

De förslag vi själva funderar på är Felicia eller Filip... men det känns så svårt att känna att det känns helt rätt. 
    Vore väldigt tacksam för lite förslag och tips! :)  

• Carro123
    spöke skrev 2012-07-11 12:11:57 följande:
    Hej! Solig

Jag skulle helst undvika namn som slutar på -ia tillsammans med Amelia. Jag tycker att namnen konkurrerar för mkt då. Vad tycker ni om t.ex. Filippa istället för Felicia? 

Här kommer några fler förslag:

Amelia & Teodor
    Amelia & Samuel
    Amelia & Gabriel
    Amelia & Ludvig
    Amelia & Marius
    Amelia & Simon
    Amelia & Vilhelm
    Amelia & Johannes 
    Amelia & Viktor
    Amelia & David

Amelia & Miranda
    Amelia & Josefin(e)
    Amelia & Laura
    Amelia & Majken
    Amelia & Lovisa
    Amelia & Judit(h)
    Amelia & Leona
    Amelia & Joline
    Amelia & Miriam
    Amelia & Natalie

Det är också väldigt fint att kombinera olika vokalnamn...

Amelia & Adrian (snyggt med två olika a-ljud)
    Amelia & Oskar
    Amelia & Isidor
    Amelia & Edvard
    Amelia & Emrik 

Amelia & Isabella
    Amelia & Esmeralda
    Amelia & Irmelin
    Amelia & Evelina
    Amelia & Elvira
    Hej igen!

När jag läste ditt svar fick vi ny inspiration men kände samtidigt att förslagen inte riktigt var vår "stil" så att säga. I februari kom vår andra dotter och vi visste inte alls vad hon skulle heta... när vi till slut började enas gick jag in och läste dina förslag (mest för att vara säker på att vi inte missade något fint namn) och vad komiskt... där fanns ju det tilltänkta Lovisa med :)

tack för dina tips och din tid!     
Svar på tråden Spökes namn(t)råd