• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • baobab
    spöke skrev 2012-05-16 14:32:33 följande:
    Hej! Magda funkar bra som dopnamn. Det är från början en kortform av Magdalena, men kan användas som självständigt namn. Äldsta belägg i Sverige: 1839. Det finns 1172 kvinnor som heter Magda, varav 698 bär namnet som tilltalsnamn.

Julie är den franska feminina formen av Julius. Julia är den latiska formen och den form som blivit mest poppis i Sverige. I Danmark däremot är Julie vanligt (danska flicknamn slutar ofta på e medan svenska slutar på a). Det finns 1283 kvinnor som heter Julie i Sverige (tilltalsnamn för  776 damer). Namnet har aldrig varit lika poppis som Julia här.

Hur har du tänkt uttala Julie? Som månaden juli eller mer franskt som i Fröken Julie?
    Tack för svar!Glad Jag tänker att det uttalas som månaden juli och inte men dj-ljud som engelskans Julie och inte heller som i Fröken Julie. Förresten, har du någon aning om vad Julie betyder? Det franska uttalet låter ju nästan som jolie = fin. Och hur uttalas det på danska, hörs e:et?
  • spöke
    Jezibel skrev 2012-05-16 19:29:43 följande:
    My point exactly! ;) tack!
  • spöke
    baobab skrev 2012-05-17 20:15:57 följande:
    Tack för svar!Glad Jag tänker att det uttalas som månaden juli och inte men dj-ljud som engelskans Julie och inte heller som i Fröken Julie. Förresten, har du någon aning om vad Julie betyder? Det franska uttalet låter ju nästan som jolie = fin. Och hur uttalas det på danska, hörs e:et?
    Julie är som sagt en feminin form av Julius. Namnet Julius kommer från det romerska släktnamnet Julianus, som kommer av det grekiska ordet ioylos... som betyder skäggfjun. Men man kan ju tänka på den vackra sommarmånaden istället.

På danska är vokalen u mer som vårt o. Och e:et hörs på slutet. Kolla klipp ur den superbraiga tv-serien "Nikolaj og Julie" på youtube.
  • emelianzei

Hej spöke! :) Det är såhär att det snart är dags för pyret att komma ut till oss i världen, och i namnlådan står det lite still! Vi vet inte vad det är för kön så därför spånar vi på både tjej- och killnamn. Min sambo är dock väldigt kräsen och jag har fått total idétorka. Om du kunde hjälpa till med lite namnförslag så vore det toppen!

De namn vi hittills båda är överens om är:

Kille:
    Caspar

Tjej:
    Elsa
    Ebba

Jag gillar även Luna, Cornelia och Iris, samt Loke och Vincent, men det faller inte sambon i smaken. Som du ser så har vi väldigt några namn så det krisar sig väldigt om det skulle komma ut en liten parvel som inte alls passar i dessa namn.. Tungan ute 

• spöke
    emelianzei skrev 2012-05-21 11:26:25 följande:
    Hej spöke! :) Det är såhär att det snart är dags för pyret att komma ut till oss i världen, och i namnlådan står det lite still! Vi vet inte vad det är för kön så därför spånar vi på både tjej- och killnamn. Min sambo är dock väldigt kräsen och jag har fått total idétorka. Om du kunde hjälpa till med lite namnförslag så vore det toppen!

De namn vi hittills båda är överens om är:

Kille:
    Caspar

Tjej:
    Elsa
    Ebba

Jag gillar även Luna, Cornelia och Iris, samt Loke och Vincent, men det faller inte sambon i smaken. Som du ser så har vi väldigt några namn så det krisar sig väldigt om det skulle komma ut en liten parvel som inte alls passar i dessa namn.. Tungan ute 
    Hej!
    Jag tror nog att namn som Elsa och Ebba passar de allra flesta. Vilka fler namn gillar din sambo?
  • emelianzei
    spöke skrev 2012-05-21 11:39:33 följande:
    Hej!
    Jag tror nog att namn som Elsa och Ebba passar de allra flesta. Vilka fler namn gillar din sambo?
    Ja det känns som väldigt säkra namn! :) Min sambo har inte sagt några fler namn alls som han gillar, utan är helt fastkörd i dessa.. Han har dock uttryckt att han gillar lite mer ovanliga namn, alltså inte de som är högst upp på namntoppen (även om både Elsa och Ebba är väldigt vanliga haha). 
  • spöke
    emelianzei skrev 2012-05-21 11:44:27 följande:
    Ja det känns som väldigt säkra namn! :) Min sambo har inte sagt några fler namn alls som han gillar, utan är helt fastkörd i dessa.. Han har dock uttryckt att han gillar lite mer ovanliga namn, alltså inte de som är högst upp på namntoppen (även om både Elsa och Ebba är väldigt vanliga haha). 
    Sätt sambon framför datorn och den här sidan: www.namedroppa.se
    Där kan han pausa när han hittar nåt han gillar och anteckna.
  • firefly

Hej spöke, om du vill kan du försöka hjälpa oss lite i vårt namnval.

Vi väntar vårt första barn, en flicka och kan inte komma överens alls om tilltalsnamn. Hon kommer med största sannolikhet att få Birgitte och Ruth som andranamn och heta Isaksson i efternamn.

Kriterier/önskemål: Vi tycker bägge om kortare namn, gärna tvåstaviga. Gammalsvenskt, fornnordiskt eller amerikanskt (dock inte med för exotiskt uttal så att det ställer till problem för de släktingar som har svårt med engelskan). Vidare så undviker jag helst namn med svenska rullande R då jag inte kan uttala dessa.

Har du några förslag åt oss?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd