• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    emmak skrev 2012-05-09 16:10:09 följande:
    Vad Tycker du om
    Lucas
    Ett bra namn som många gillar. Så pass många att det låg tvåa på förra årets namnlista för nyfödda. Det är ett klassiskt namn som inte kan bli fel.
  • spöke
    mammatillnils skrev 2012-05-09 16:23:06 följande:
    Rolig tråd!
    Tack tack!
  • emmak

Mobilen kapade!
    Hugo, Lias och Malte ihop med Lucas?

• spöke
    emmak skrev 2012-05-09 17:36:06 följande:
    Mobilen kapade!
    Hugo, Lias och Malte ihop med Lucas?
    Ja, det funkar. Samtliga namn känns ganska tidstypiska, alltså att de är poppis för barn just nu.
  • eliin85

Vore tacksam för namnförslag till lillebror/lillasyster (vet inte kön) till Oliver. Helst inga gammeldags namn som Gustaf, Carl, Ingrid m.m..

Vi har helt namntorka och kommer inte överrens om dom få namn som har ploppat upp.  

• Jezibel

Oj vilken underbar tråd! :) då passar jag på att önska namnförslag också...
    Jag har en Jerome och en Justin, nya sambon har en Loke och nu väntar vi en gemensam, vet ej om flicka eller pojke. Då dessa namn är helt olika så har vi lite svårt att hitta ngt bra.
    Tusen tack för idéer! :)

• baobab

Hej Spöket! Jag skulle vilja ha hjälp med två namn som jag funderar över. Gillar klassiska namn och undrar om dessa två räknas som det:

Magda - kan man döpa ett barn till bara Magda eller är det alltid ett smeknamn för Magdalena?

Julie - är detta ett svenskt namn eller är Julia den svenska formen? Har det varit vanligt i Sverige någon gång (tänker på Fröken Julie som ju skrevs i slutet av 1800-talet om jag inte minns fel, var det poppis då?)

Många frågor på en gång blev det Glad Tack för en bra tråd förresten!

Svar på tråden Spökes namn(t)råd