• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    J0L0 skrev 2012-07-15 00:21:52 följande:
    Vår Ossian får snart en lillebror och vi funderar på Nils. Men, funkar namnen ihop? Har du några andra förslag som skulle passa med Ossian. Gärna lite äldre namn. Jag kan inte minnas att det var så här svårt sist.
    Visst funkar Ossian & Nils. Tycker s:en binder ihop namnen på ett bra sätt.

Andra förslag:

Ossian & Arthur
    Ossian & Edvard/Edward
    Ossian & August
    Ossian & Alfred
    Ossian & Edgar
    Ossian & Emrik
    Ossian & Ivar
    Ossian & Edmund
    Ossian & Erik
    Ossian & Isidor

(Det är fint att kombinera namn som börjar på olika vokaler...)

Solig 
  • fru Elle

Tack för förslagen, vi har funderat lite till och nu lutar det åt Sixten Alfred Olle, med Sixten som tilltalsnamn. Olle efter farfar.

• spöke
    fru Elle skrev 2012-07-18 09:57:36 följande:
    Tack för förslagen, vi har funderat lite till och nu lutar det åt Sixten Alfred Olle, med Sixten som tilltalsnamn. Olle efter farfar.
    Låter toppen!
  • Miising

Hej, vilken fantastisk tråd och vilket engagemang du lägger ner!

Är gravid och har börjat fundera på namn. Har alltid haft Katie och Thomas som favorit namn, men älskar även Luna men det passar tyvärr inte alls till vårt efternamn Lilja. Är det konstigt med två stavelser i både för och efternamn? Kan tillägga att jag heter Mi och min man heter Christoffer...

Gillar även namnen Novalie, Charlie, Jasper och Caspar. Skulle bli jätte glad om du kände till något om dessa namn och vad du tror om dem till efternamnet.

Sen tänkte jag även passa på att fråga om tips till mellan namn. Ta ett namn som man gillar eller ett släktnamn (naturligtvis något släktnamn man tycker är fint). Ett, två eller tre mellan namn? 

Tack på förhand!

• spöke
    Miising skrev 2012-07-23 16:58:26 följande:
    Hej, vilken fantastisk tråd och vilket engagemang du lägger ner!

Är gravid och har börjat fundera på namn. Har alltid haft Katie och Thomas som favorit namn, men älskar även Luna men det passar tyvärr inte alls till vårt efternamn Lilja. Är det konstigt med två stavelser i både för och efternamn? Kan tillägga att jag heter Mi och min man heter Christoffer...

Gillar även namnen Novalie, Charlie, Jasper och Caspar. Skulle bli jätte glad om du kände till något om dessa namn och vad du tror om dem till efternamnet.

Sen tänkte jag även passa på att fråga om tips till mellan namn. Ta ett namn som man gillar eller ett släktnamn (naturligtvis något släktnamn man tycker är fint). Ett, två eller tre mellan namn? 

Tack på förhand!
    Hej! Solig

Luna Lilja blir kanske lite väl gulligt, men annars tycker jag inte att det blir konstigt med två stavelser i båda för- och efternamn. Skulle kanske även undvika Novalie och Charlie eftersom de slutar på samma stavelse som efternamnet börjar på.

Lite info om dina favoriter...

Katie: Engelskt/amerikanskt smeknamn för Kathrine, som ursprungligen är ett grekiskt namn med betydelsen 'ren', 'kysk'.
    Antal namnbärare i Sverige: 187 st (139 st bär namnet som tilltalsnamn)

Thomas: Grekisk form av det arameiska ordet för 'tvilling'. Namnet har funnits i Sverige länge, förekommer i runinskrifter från 1000-talet.
    Antal namnbärare i Sverige: Thomas/Tomas 60204/33583 st (38041/ 21201 st bär namnet som tilltalsnamn)

Luna: Latinskt namn som betyder 'måne'.
    Antal namnbärare i Sverige: 597 st (354 st bär namnet som tilltalsnamn)

Novalie: Form av namnet Nova, som betyder 'stjärna'.
    Antal namnbärare i Sverige: Novalie/Novali/Novalee 401/79/56 st (285/52/40 st bär namnet som tilltalsnamn)

Charlie: Smeknamn för Charles som är samma namn som vårt Karl. Namnet betyder 'fri man'. 21:a plats på förra årets topplista för nyfödda.
    Antal namnbärare i Sverige: 5157 män och 277 kvinnor (4055 resp 167 bär namnet som tilltalsnamn)

Jasper: En sidoform till namnet Kaspar, som är babylonskt och betyder skattmästare. Den svenska varianten är Jesper.
    Antal namnbärare i Sverige: 211 st (162 st bär namnet som tilltalsnamn)

Caspar: Se ovan. Den svenska varianten är Kasper.
    Antal namnbärare i Sverige: 333 st (186 st bär namnet som tilltalsnamn)

Mellannamn är ett extra efternamn som man bär (t.ex. sin mammas eller pappas om föräldrarna har olika efternamn). De extra förnamnen brukar man kalla andranamn. Jag tycker det är en fin tanke med släktnamn, att man sätts in i ett större sammanhang. Finns inga begränsningar när det gäller antalet, men tänk på att om det blir för många bokstäver så kommer inte namnen synas på körkort, pass etc.

Hoppas du fick svar på dina frågor. Annars är det bara att fråga igen.
  • mammatillgossar

Så väldigt bra tråd, vilket jobb du gör Spöke! ;)

Du har gett mig bra namnförslag förut, och jag hoppas du kan ge några nu igen?
    Vi ska snart få vår tredje gosse (99% säker på könet) och vi är så oeniga ang. namn. Jag har några förslag som pappan inte gillar och själv har han inga förslag. Tänkte inte avslöja mina förslag än, utan vill se vad DU tycker :) 
    Storebröderna heter Noah & Elvin.

• spöke
    mammatillgossar skrev 2012-07-24 18:40:04 följande:

Så väldigt bra tråd, vilket jobb du gör Spöke! ;)

Du har gett mig bra namnförslag förut, och jag hoppas du kan ge några nu igen?
    Vi ska snart få vår tredje gosse (99% säker på könet) och vi är så oeniga ang. namn. Jag har några förslag som pappan inte gillar och själv har han inga förslag. Tänkte inte avslöja mina förslag än, utan vill se vad DU tycker :) 
    Storebröderna heter Noah & Elvin.

Tack för snälla ord! Solig

Här kommer några förslag:

Noah, Elvin & Alexis (unisex-namn)
    Noah, Elvin & Nicolai
    Noah, Elvin & Hannes
    Noah, Elvin & Justus
    Noah, Elvin & Sam
  • Prodin

Hej Spöke! Hoppas det är ok att jag ber om lite namnförslag?
    Jag vill ha tips på namn som passar till Odin.

Mina kriterier:

gångbart på svenska (och norska)
    helst inga uppenbara smeknamn
    helst tvåstavigt        

Tack på förhand! <3    

Your argument is invalid
  • spöke
    Prodin skrev 2012-07-25 21:51:57 följande:
    Hej Spöke! Hoppas det är ok att jag ber om lite namnförslag?
    Jag vill ha tips på namn som passar till Odin.

Mina kriterier:

gångbart på svenska (och norska)
    helst inga uppenbara smeknamn
    helst tvåstavigt        

Tack på förhand! <3    
    Självklart!

Tycker det är fint med syskonnamn som börjar på olika vokaler (ett gammalt namngivningsknep):

Ada Ester Alma Unni Edith Astrid Elna Elsa Iris

Egil Alfred Ivar Atle Eskil Einar
Svar på tråden Spökes namn(t)råd