• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    plopp76 skrev 2012-07-30 22:44:51 följande:
    Jo jag har letat och letat efter ett släktnamn, men det finns liksom inga som fungerar för mig. Bara Catharina, men det är fint tycker jag.

Freja Catharina... Jaaa... det funkar ju oxå! *tumme upp*
  • Viktoria123

Min sambo har föreslagit Alice om det är en tjej. 

Men om det blir en kille då? där har vi inga förslag. hjälp? :) 

• spöke
    Viktoria123 skrev 2012-07-31 11:29:35 följande:
    Min sambo har föreslagit Alice om det är en tjej. 

Men om det blir en kille då? där har vi inga förslag. hjälp? :) 
    Alice är jättefint. Kanske Elias till en pojke?
  • Kampsu

Hej, om du vill får du gärna ge förslag på namn som passar när storasyster heter Olivia. Det skall vara lite gammaldags "rejäla" namn, Axel är vi mycket inne på om det är en pojke men tyvärr tycker jag det verkar vara så vanligt.

• spöke
    Viktoria123 skrev 2012-07-31 16:33:46 följande:
    Min sambo är omöjlig. jag har läst upp 100 killnamn och han gillar inget. 
    Sätt honom framför datorn och den här sajten: www.namedroppa.se
    Där får han namn frammatade och kan pausa och skriva ner om han gillar nåt.  
  • spöke
    Kampsu skrev 2012-07-31 19:54:43 följande:
    Hej, om du vill får du gärna ge förslag på namn som passar när storasyster heter Olivia. Det skall vara lite gammaldags "rejäla" namn, Axel är vi mycket inne på om det är en pojke men tyvärr tycker jag det verkar vara så vanligt.
    Jag tycker det är fint att kombinera namn på olika vokaler. Till exempel:

Olivia & Alfred
    Olivia & Artur/Arthur
    Olivia & August
    Olivia & Adrian
    Olivia & Aron

Olivia & Edvard
    Olivia & Edgar
    Olivia & Elias
  • CAL

Vallingtrasket.se är också en bra sida
    Likaså behindthename.com, men det känns som att den är mer tänkt för amerikaner.

SPÖKE: Gör mitt quiz om namn! Tryck på quiz så ser du den..
    Jag vill veta hur många rätt du får (samt om det är fel på någon "fråga)

• spöke
    CAL skrev 2012-07-31 21:18:49 följande:
    Vallingtrasket.se är också en bra sida
    Likaså behindthename.com, men det känns som att den är mer tänkt för amerikaner.

SPÖKE: Gör mitt quiz om namn! Tryck på quiz så ser du den..
    Jag vill veta hur många rätt du får (samt om det är fel på någon "fråga)
    Ja, vällingträsket är en favorit.

För den som är intresserad av namnsajter så har jag listat en hel del under länkar i min presentation.  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd