• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    storsa skrev 2012-08-28 12:13:54 följande:
    Japp, det är du som är den underbare! Vilken tråd, vilket engagemang! 

Viola och Nils är fina namn som jag redan sparar på. Jag ska skriva ned resten av dina förslag och smaka ordentligt på dem.
    Evald....Allans lillebror Evald! Ovanligt! 

Elvira gillar jag också. Då behåller vi L som en röd tråd.  
    Josefin och Miranda tycker jag också om, för att det, liksom Elvira, blir ett namn med tre stavelser och det sätter punkt fint efter Liv.  Samma med Veronika. Även om Viola klår Veronika. ; )

Lena är ett annat flicknamn med L och mjukt och inte så poppis i dag.

Men så har vi pojknamnen... om man tänker sig ett längre även här så är min man väldigt förtjust i dubbelnamn. Karl- Henrik verkar vara någon gammal kärlek till honom så ofta tjatar han om det namnet. ; )
    Men jag tycker rakt inte att det går eftersom vi redan har en Karla!

Tycker det är så roligt med namn, så det här är bara nöje för mig.

Evald är väldigt fint. Mjukt, men ändå starkt. Passar bra med Allan som också är ett vokalnamn.

Håller med om att trestaviga namn låter bra ihop med Liv - men även med Karla och Allan. Blir ett bra flow. Det är snyggt att kombinera långa och korta namn.

Jag gillar också Lena. Det låter snällt. Vill man ha ett längre namn så finns ju Helena eller Magdalena.

Karla & Karl-Henrik... mja, helst inte. Kan han inte nöja sig med bara Henrik?

• spöke
    Valborgs skrev 2012-08-28 19:17:57 följande:
    Lite nyfiken på vad du säger om kombinationen
    Emilia, Alva och Wilmer?

Andra förslag bortsett från Vilmer? Både tjej- och pojknamn :)   
    Jag föredrar Vilmer med enkel-v framför dubbel-w. Tycker det går bra ihop med Emilia och Alva. Namnen har många bokstäver gemensamt, vilket brukar vara ett bra sätt att matcha namn. Men... ett lite hårdare namn skulle bryta av snyggt mot mjuka Emilia och Alva. Och namnen skulle kännas lite mer individuella.

Förslag:

Emilia, Alva & Jakob
    Emilia, Alva & Ludvig
    Emilia, Alva & Oskar
    Emilia, Alva & Viktor
    Emilia, Alva & Gustav

Emilia, Alva & Majken
    Emilia, Alva & Hedvig
    Emilia, Alva & Edit(h)
    Emilia, Alva & Siri
    Emilia, Alva & Sigrid
    (gärna flicknamn som slutar på något annat än a, som syskonens namn)

• spöke
    Alby skrev 2012-08-28 20:56:22 följande:
    Rolig tråd, jag skriver imorgon från datorn!
    Välkommen åter.
  • IsaViolia

Jag måste bara säga att för 1,5 år sen så frågade jag dig massor om namn till våran lilla skatt som låg inne på jäsning, hon kom ut 17/08 förra året och blev en lite MÄRTA Vilda Viola, vad tycker du om dom namnen? Du hjälpte oss massor :) tack!

• Wagram

Hej Spöke! Fantastisk tråd! Jag undrar om du har lite koll på namn utomlands också? Jag har en lite speciell fråga. Jag har stött på en person i USA (läkare, väldigt seriös) som heter John The Baptist i förnamn (oftast förkortat till John TB). Nu är jag nyfiken på om hans föräldrar var religiösa knäppgökar eller om det är ett namn som förekommer i vissa kretsar. Har du någon möjlighet att luska fram någonting om detta namn? John TB är svart, vilket kanske är relevant, eftersom vissa namn är vanligare hos African-Americans.

• spöke
    IsaViolia skrev 2012-08-31 08:15:32 följande:
    Jag måste bara säga att för 1,5 år sen så frågade jag dig massor om namn till våran lilla skatt som låg inne på jäsning, hon kom ut 17/08 förra året och blev en lite MÄRTA Vilda Viola, vad tycker du om dom namnen? Du hjälpte oss massor :) tack!
    Märta är jättesött. Det är gulligt, men ändå tufft. I like.
  • spöke
    Wagram skrev 2012-08-31 15:41:04 följande:
    Hej Spöke! Fantastisk tråd! Jag undrar om du har lite koll på namn utomlands också? Jag har en lite speciell fråga. Jag har stött på en person i USA (läkare, väldigt seriös) som heter John The Baptist i förnamn (oftast förkortat till John TB). Nu är jag nyfiken på om hans föräldrar var religiösa knäppgökar eller om det är ett namn som förekommer i vissa kretsar. Har du någon möjlighet att luska fram någonting om detta namn? John TB är svart, vilket kanske är relevant, eftersom vissa namn är vanligare hos African-Americans.
    Hej! Jag har inte tillräckligt bra koll på amerikanskt namnbruk för att kunna svara helt hundra-procentigt på din fråga. Religiösa/bibliska namn är poppis bland afro-amerikaner, men jag vet inte så mycket om just namnet "John The Baptist". Finns ett liknande namn - St. John - som också kommer från Johannes Döparen. Det finns till exempel en karaktär i Charlotte Brontës roman "Jane Eyre" med detta namn, så det har hängt med ett tag.

Ska rota runt lite i mina böcker vid tillfälle... återkommer om jag hittar någon intressant information.
  • Wagram
    spöke skrev 2012-08-31 17:05:20 följande:
    Hej! Jag har inte tillräckligt bra koll på amerikanskt namnbruk för att kunna svara helt hundra-procentigt på din fråga. Religiösa/bibliska namn är poppis bland afro-amerikaner, men jag vet inte så mycket om just namnet "John The Baptist". Finns ett liknande namn - St. John - som också kommer från Johannes Döparen. Det finns till exempel en karaktär i Charlotte Brontës roman "Jane Eyre" med detta namn, så det har hängt med ett tag.

Ska rota runt lite i mina böcker vid tillfälle... återkommer om jag hittar någon intressant information.
    Tack för svar! Säg gärna till om du hittar något mer! Jag hade lite funderingar på om det möjligen kunde komma från Louisiana. Har googlat men hittar bara en massa om den bibliska personen.
  • spöke
    Wagram skrev 2012-09-01 01:43:19 följande:
    Tack för svar! Säg gärna till om du hittar något mer! Jag hade lite funderingar på om det möjligen kunde komma från Louisiana. Har googlat men hittar bara en massa om den bibliska personen.
    Låter som en bra teori. Louisiana var ju en fransk koloni och namnet Baptiste är ett vanligt franskt förnamn. 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd