• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Valborgs skrev 2012-11-12 14:34:10 följande:
    Tål att tänkas på :)
    Dock finns det en surkärring från barndomen som hette så, men man kanske kan glömma det med tiden? :)
    Ja, det är knepigt med alla människor runt omkring en som ska förstöra fina namn.
  • cariny
    spöke skrev 2012-11-12 14:32:27 följande:
    Vilken typ av namn kan du tänka dig då?

Jag gillar typ namn med S i... Mjuka, vackra namn som helst inte ska vara populärast... Wah, jag vet inte. Ester är fint och Marianne känns coolt, men de är upptagna. Sofia är fint men för vanligt. Lo gillar vi men det är så kort...

Det ska ju inte vara för likt Ellen heller...
  • spöke
    cariny skrev 2012-11-12 18:42:17 följande:

Jag gillar typ namn med S i... Mjuka, vackra namn som helst inte ska vara populärast... Wah, jag vet inte. Ester är fint och Marianne känns coolt, men de är upptagna. Sofia är fint men för vanligt. Lo gillar vi men det är så kort...

Det ska ju inte vara för likt Ellen heller...
    Mjuka namn med S:
    Lovisa
    Lovis
    Sally
    Ines
    Josefin(e)
    Agnes
    Esmeralda
    Selma
    Silja
    Sissela

• cariny
    spöke skrev 2012-11-13 10:03:39 följande:
    Mjuka namn med S:
    Lovisa
    Lovis
    Sally
    Ines
    Josefin(e)
    Agnes
    Esmeralda
    Selma
    Silja
    Sissela

Sally och Selma gillar jag bästav dessa. Blir det inte mycket L om man säger tex: Ellen och Selma?

Agnes är fint också, det heter Ellen i andranamn... Ellen Agnes Maria.

Esmeralda är bra, det är typ den ovanlighetstypen jag skulle gilla. Men det känns lite präktigt på nåt sätt? Jag är så kräsen:(
  • spöke
    cariny skrev 2012-11-13 15:50:06 följande:
    Sally och Selma gillar jag bästav dessa. Blir det inte mycket L om man säger tex: Ellen och Selma?

Agnes är fint också, det heter Ellen i andranamn... Ellen Agnes Maria.

Esmeralda är bra, det är typ den ovanlighetstypen jag skulle gilla. Men det känns lite präktigt på nåt sätt? Jag är så kräsen:(
    Jo, lite väl L-igt blir det. Men många mjuka namn har ju L i sig. Kan du tänka dig att matcha det mjuka Ellen med ett lite hårdare namn?
  • nenwood

Hej spöke, har läst den här tråden ett bra tag men inte ställt frågan än. Väntar mitt andra barn, enl RUL igår är det en flicka och flicknamn har vi inga riktigt bra så jag hoppas du kan komma med förslag. Vet att inga garantier finns att det ÄR en tjej men pojknamnet Albin har vi haft som favorit om det var en pojke så det känns redan klart om det trots allt poppar ut en grabb

Storebror heter Eskil och vi letar efter ett namn i samma stuk, lite "tantnamn" men inte för extremt. Gärna ganska ovanligt, vill inte ha typ Alice eller Agnes då det är så vanliga namn även om de är jättefina.
    Vårt efternamn är kort så helst tvåstavigt men inte för långt.

Namn vi gillar på tjejer är: Signe, Sigrid, Ingrid, Thea, Majken, Selma, Greta, Inez.

• spöke
    cariny skrev 2012-11-13 17:32:46 följande:
    Ja det kan jag nog! Har du nåt på lager?
    OK... vad sägs om...

Ellen & Fredrika
    Ellen & Laura
    Ellen & Edit(h)
    Ellen & Andrea
    Ellen & Adelia
    Ellen & Vanda
    Ellen & Gilda
    Ellen & Miriam
    Ellen & Ottilia
    Ellen & Valentina
  • spöke
    nenwood skrev 2012-11-14 13:34:26 följande:
    Hej spöke, har läst den här tråden ett bra tag men inte ställt frågan än. Väntar mitt andra barn, enl RUL igår är det en flicka och flicknamn har vi inga riktigt bra så jag hoppas du kan komma med förslag. Vet att inga garantier finns att det ÄR en tjej men pojknamnet Albin har vi haft som favorit om det var en pojke så det känns redan klart om det trots allt poppar ut en grabb

Storebror heter Eskil och vi letar efter ett namn i samma stuk, lite "tantnamn" men inte för extremt. Gärna ganska ovanligt, vill inte ha typ Alice eller Agnes då det är så vanliga namn även om de är jättefina.
    Vårt efternamn är kort så helst tvåstavigt men inte för långt.

Namn vi gillar på tjejer är: Signe, Sigrid, Ingrid, Thea, Majken, Selma, Greta, Inez.
    Jättefina namn på er lista. Tycker alla funkar ihop med Eskil.

Lite fler förslag...

Vokalnamn är fint att kombinera:
    Eskil & Ida
    Eskil & Asta
    Eskil & Alma
    Eskil & Idun
    Eskil & Edit(h) (snyggt med kort resp. långt begynnelse-e)

Namn med K:
    Eskil & Tekla
    Eskil & Klara
    Eskil & Kajsa
    Eskil & Silke (innehåller samma bokstäver, om man tycker sånt är skoj)

Fornnordiska namn;
    Idun Asta Gerda Tora Tyra Alvida Alva Eira Saga Siri Turid

• nenwood
    spöke skrev 2012-11-14 14:10:22 följande:
    Jättefina namn på er lista. Tycker alla funkar ihop med Eskil.

Lite fler förslag...

Vokalnamn är fint att kombinera:
    Eskil & Ida
    Eskil & Asta
    Eskil & Alma
    Eskil & Idun
    Eskil & Edit(h) (snyggt med kort resp. långt begynnelse-e)

Namn med K:
    Eskil & Tekla
    Eskil & Klara
    Eskil & Kajsa
    Eskil & Silke (innehåller samma bokstäver, om man tycker sånt är skoj)

Fornnordiska namn;
    Idun Asta Gerda Tora Tyra Alvida Alva Eira Saga Siri Turid

Jättefina namnförslag, Edith var med förra gången som förslag men det är "taget" nu. (Likaså Ester som vi också hade då. )
    Ellen har vi funderat på och maken gillar Amanda, men jag tycker inte Amanda är samma stuk som Eskil på nåt sätt.
    Vårt efternamn innehåller i och r och därför funkar inte r-namn jättebra och särskilt inte Siri (som jag tycker är JÄTTEFINT annars)..
    Tekla finns i släkten men det känns nästan lite hårt?
    Har du fler förslag och har ork så tar jag gärna emot tips..
Svar på tråden Spökes namn(t)råd