• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    bobou skrev 2012-11-30 10:55:41 följande:
    Nu i morse har vi äntligen haft en seriös namndiskussion! Vi pratade bara om flicknamn, men det är bra, eftersom båda tycker att flicknamn är svårare. Jag och sambon har nog liknande smak i vad vi tycker om, för när vi tittade på dina namnlistor och andra på nätet så gillade vi samma, men problemet är namnen som man _inte_ gillar. Det handlar ju oftast om vilka personliga associationer man har till ett namn, och med de svenska namnen är det lite svårt eftersom det ofta är så att den ena eller andra har en dålig association...

(Ja, om man gillar ett namn kan man såklart kalla barnet det ändå, för man kommer snabbt att börja associera det till sitt eget barn istället, men oftast blir namnen förstörda så att man inte kan tycka att det är fint om man t.ex. haft en elak lärare som hetat så.)

Av de ryska namn du föreslog gillade vi båda samma namn; Igor, Ivan, Olga och Feodora. Men sedan kom vi in på sydslaviska namn istället, och nu har vi några sådana alternativ. Vi får se vad vi kommer fram till, det är ju lite tid kvar, men nu har vi börjat diskutera och det var det viktigaste! Tack så mycket för hjälpen, och jag lovar att meddela vad det så småningom blir!

Ser med spänning fram emot att höra vad det blir för namn.
  • solstol

Spöke, jag undrar om du har lust att hjälpa mig med lite namn som är kopplade till årstider och/eller månader? Inte bara uppenbara som tex Maj.

• rosendal

Hej Spöke! 

Nu är det bara några kvar tills vår dotter ska komma och vi funderar för fullt på vad hon ska heta. Jag har ju fått bra hjälp av dig tidigare och frågar därför efter din åsikt igen. 

Vi har enats om några favoriter och känner inte att vi vill blanda in några nya namn (om du inte har något supernamn på lager =)). 

Syskonen heter Edda och Elis och vi vill att namnen ska passa ihop med deras namn.

De namn vi funderar på är:

Greta, en av mina favoriter men det är ju så lätt att rimma på...  
    Otillia, min mans favorit, jag tycker det är lite för långt känns som det lätt blir smeknamn.
    Svea, ett namn som vi båda gillar.
    Freja, jag gillar men min man är inte lika förtjust. 
    Stella, superfint men inte alls samma stil som syskonens namn?! 
    Della, ett alternativ till Stella?! 
    Ada, har jag svårt att släppa men är det alldeles för likt Edda? 

Så vad säger du om våra namnfunderingar? Vilket/vilka namn passar bra osv..

Tack på förhand!  

• spöke
    solstol skrev 2013-01-03 20:14:46 följande:
    Spöke, jag undrar om du har lust att hjälpa mig med lite namn som är kopplade till årstider och/eller månader? Inte bara uppenbara som tex Maj.
    Då ska vi se...

Före jul gjorde jag två listor med juliga namn...
    Pojknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67948034.html
    Flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67948002.html

Och här kommer namnlistor för samtliga årstider...

(...)
  • spöke
    FLICKNAMN

Våriga flicknamn

April
    Aprilia
    Blossom
    Fleur
    Flora
    Gro
    Maj
    Maja
    Majlis
    Primavera
    Valborg
    Viva
    Vår

Somriga flicknamn
    Augusta
    Augustina
    Britt
    Juli(e)
    Julia
    Juliana
    Juliette
    Julina
    Jun(e)
    Juni(e)
    Junia
    Junis
    Juno
    Rosa
    Sol
    Sommar
    Summer
    Sunny

Höstiga flicknamn
    Autumn
    Misty
    November
    September
    Vinda
    Windy

Vintriga flicknamn
    December
    Eira
    Flinga
    Holly
    Isa
    Lucia
    Lumi
    Merry
    Natalia
    Natalie
    Neva
    Noelle
    Snö
    Snöfrid
    Valentina
    Vinter
    Vintra
  • spöke
    POJKNAMN

Våriga pojknamn
    Mars
    Pascal

Somriga pojknamn
    August
    Augustin
    Julian
    Julio
    Julius
    Junius
    Sommar

Höstiga pojknamn
    Bonde
    Storm

Vintriga pojknamn
    Bore
    Frost
    Froste
    Isar
    Janus
    Noel
    Valentin
    Vinter
  • spöke
    rosendal skrev 2013-01-06 21:48:17 följande:
    Hej Spöke! 

Nu är det bara några kvar tills vår dotter ska komma och vi funderar för fullt på vad hon ska heta. Jag har ju fått bra hjälp av dig tidigare och frågar därför efter din åsikt igen. 

Vi har enats om några favoriter och känner inte att vi vill blanda in några nya namn (om du inte har något supernamn på lager =)). 

Syskonen heter Edda och Elis och vi vill att namnen ska passa ihop med deras namn.

De namn vi funderar på är:

Greta, en av mina favoriter men det är ju så lätt att rimma på...  
    Otillia, min mans favorit, jag tycker det är lite för långt känns som det lätt blir smeknamn.
    Svea, ett namn som vi båda gillar.
    Freja, jag gillar men min man är inte lika förtjust. 
    Stella, superfint men inte alls samma stil som syskonens namn?! 
    Della, ett alternativ till Stella?! 
    Ada, har jag svårt att släppa men är det alldeles för likt Edda? 

Så vad säger du om våra namnfunderingar? Vilket/vilka namn passar bra osv..

Tack på förhand!  
    Edda & Elis minns jag... Kul att de ska få en lillasyster också.

Greta: Tycker det är ett toppennamn. Sött men ändå med skinn på nosen. Funkar bra med syskonens namn. Det där med rim ska man nog inte hänga upp sig alldeles för mycket på... det finns alltid något taskigt man kan säga om man vill vara elak - oavsett namn. Men om du har hakat upp dig på det, så kanske det förstör känslan för mycket. Ett plus är att e:et binder ihop namnet med syskonens e-iga namn.

Ottilia: Mer åt det vackra och lite romantiska hållet. Du har rätt i att längre namn ofta får smeknamn, om du inte gillar det så håll dig till tvåstaviga namn. Vokalnamn låter bra ihop - tycker Ottilia passar bäst med Elis. Edda känns väldigt nordiskt, men blir ändå inte helt fel då det för tankarna till den poetiska Eddan... och Ottilia låter poetiskt.

Svea: Passar bra med syskonens namn. E:et ger en snygg röd tråd. Ett namn som är tufft och sött på samma gång (liksom Edda... och Greta).

Freja: En namnnörd som jag tänker kanske "varför fick inte brorsan också ett fornnordiskt namn?", men folk i allmänhet tänker nog inte så mycket på etymologin bakom namnen utan mer hur de låter tillsammans. Och så låter det ju bra!

Stella: Känns som en annan stil. Det första namn jag skulle stryka från din lista.

Della: Funkar bättre än Della, då det inte känns lika Hollywood. Låter lite som en mix av Edda och Elis, vilket ger en enhetskänsla - men kanske ska man satsa på lite mer individuella namn?

Ada: Jag gillar också Ada. Men tillsammans med Edda blir det kanske lite för mycket sagobok.

Hjälpte det här nåt eller blev det bara svårare nu?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd