Inlägg från: solstol |Visa alla inlägg
  • solstol

Spökes namn(t)råd

Spöke, jag undrar om du har lust att hjälpa mig med lite namn som är kopplade till årstider och/eller månader? Inte bara uppenbara som tex Maj.

• solstol
    spöke skrev 2014-01-24 15:27:37 följande:
    Emeline och Emelina är nybildade namn. Både för- och efterledet är ju etablerade i namnsammanhang så det är några glada föräldrar som monterat ihop namn som Emma, Emelie, Emilia med Carolina, Lina etc. Antagligen ganska oberoende av varandra eftersom namnet förekommer i hela landet. 

Jag tycker att det är ett sött namn. Och det känns inte konstigt eftersom man känner igen delarna väldigt väl.
    Nu blev jag nyfiken, Emmeline är väl inte ett nytt namn? Har stött på det i fransktalande sammanhang tex, och tex Emmeline Pankhurst är ju ett känt namn från förra sekelskiftet.
  • solstol
    spöke skrev 2014-01-29 21:55:09 följande:
    Jo, det så klart. Jag utgick mest från Emmelina (som fanns i en av mina namnböcker) och var kanske lite väl kategorisk när jag tryckte ihop det med Emmeline. Säkert har många föräldrar fått inspiration direkt från utlandet och inte alls pusslat ihop det själva. Tack för påpekandet, det uppskattas.
    Då förstår jag! Tack själv för en bra tråd ;)
  • solstol

Hej! Skulle du vilja hjälpa med lite idéer även till ett hundnamn? :) Skulle vara uppskattat! 

I så fall är det en rödvit spaniel-tik som ska få ett namn. Jag tänker mig nåt tvåstavigt, som är lätt att säga, inte för hårt och "hundigt", men inte för sött. Gärna ett riktigt namn. Rasens ursprung är Storbritannien, så någon koppling åt det hållet skulle vara kul, även om jag inte vill ha ett namn som uttalas på något engelskt sätt. 

Är lite inne på Nike, Polly, Aska, Tora och Toka. 

Svar på tråden Spökes namn(t)råd