• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Valborgs

Vad tror du om Tove till Emilia och Alva? Fastnade för det inatt när lilltösen höll mig vaken.. :) pojknamn är svårare dock.

• spöke
    Valborgs skrev 2012-11-23 13:34:06 följande:
    Vad tror du om Tove till Emilia och Alva? Fastnade för det inatt när lilltösen höll mig vaken.. :) pojknamn är svårare dock.
    Jag tycker Tove är jättefint.
  • Palma

Vad ska Sunes bror eller syster heta? Vi har ett förslag vi gillar, Maj, men sedan är det stopp. Kom jättegärna med förslag!

• spöke
    Palma skrev 2012-11-23 13:47:02 följande:
    Vad ska Sunes bror eller syster heta? Vi har ett förslag vi gillar, Maj, men sedan är det stopp. Kom jättegärna med förslag!
    Åh, ska Sune bli storebror nu. Hur gammal är han nu? (Tiden går fort.)

Maj passar ju toppen. Pojknamn: Vilgot, Egil, Hjalmar, Ivar, Måns, Nils, Allan, Eskil, Georg, Harry, Otto, Sixten?
  • Palma

Sune är 4 nu. Jo, tiden går fort! Nils, Allan, Sixten och Harry skriverier jag upp på listan. Tror jag hade dem på Sunes namnlista med :) Fast jag tror att det är en liten Maj. Vi bör väl ha lite pojknamn med på listan. Vad tycker du om Mary?

• spöke
    Palma skrev 2012-11-23 14:12:42 följande:
    Sune är 4 nu. Jo, tiden går fort! Nils, Allan, Sixten och Harry skriverier jag upp på listan. Tror jag hade dem på Sunes namnlista med :) Fast jag tror att det är en liten Maj. Vi bör väl ha lite pojknamn med på listan. Vad tycker du om Mary?
    Tänkte ni uttala det Märy? Min morfar brukar alltid prata om en tant som hette Mary... fast på dialekt blir det "Maouy".

Men, hur som helst, jag tycker bättre om Maj eftersom Mary inte flyter lika bra i en svensk mening.
  • Palma

Joo, isåfall uttalar vi det Märy. Kanske tom stavar det så? Min farmors granne hette Märy. Vi gick alltid dit och fick saft och bullar när vi var små. Fast jag kom just på att min mans chef heter Mary, så han kanske inte kommer att gilla förslaget. Nä, Maj, blir bättre.

• spöke
    Palma skrev 2012-11-23 15:14:23 följande:
    Joo, isåfall uttalar vi det Märy. Kanske tom stavar det så? Min farmors granne hette Märy. Vi gick alltid dit och fick saft och bullar när vi var små. Fast jag kom just på att min mans chef heter Mary, så han kanske inte kommer att gilla förslaget. Nä, Maj, blir bättre.
    Fast det kanske innebär lite löneökning för mannen. Kan vara ett smart drag.

Märta då? Det är sött.
  • Palma

Märta är fint, men för vanligt. Om du förstår. Det ska vara som Sune. Ett helt vanligt ovanligt namn. Som Maj. Sune och Maj. Sune och Allan. Sixten är nog också för vanligt. Sune och Bo?

• spöke
    Palma skrev 2012-11-23 15:28:58 följande:
    Märta är fint, men för vanligt. Om du förstår. Det ska vara som Sune. Ett helt vanligt ovanligt namn. Som Maj. Sune och Maj. Sune och Allan. Sixten är nog också för vanligt. Sune och Bo?
    Ja, Märta är ett av de namnen som ökar mest. Sixten också.

Bo är också fint. Men man får ju vara beredd på Bosse. Jag tycker själv att det är sött, tänker på Bosse i Bullerbyn.

Vad tycks om:
    Assar, Astor, Einar, Bertil, Evald, Gottfrid, Gunnar, Leif, Ragnar, Birger
Svar på tråden Spökes namn(t)råd