• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Valborgs

Det är mycket svårare denna gång, har inte hittat något vi fastnat för ännu.
    Emilia var så självklart med första, Alva fastnade först efter andra var född, så får väl vänta till juni och se hur det känns då :)

• spöke
    DrömFåret skrev 2012-11-12 13:38:12 följande:
    Hej igen!
    Tack för dina förslag. Vi har (eller mest gubben) har sorterat vilka namn som kanske skulle funka. Han är dessutom helt insnöad på namnet Ivanhoe, vilket jag inte tycker är så passande med Loke. (hjälp!)
    Tror inte att vi är emot namn som slutar på E....
    Egentligen gillar jag namn på A, men det kan kanske bli lite "taskigt" om tre i familjen heter det och inte den fjärde, vad tycker du?
    Du får gärna komma med något förslag på tjej också, för man kan ju inte lita helt på ultraljud,

{#emotions_dlg.flower}
    Ivanhoe!? Kanske kan han gå med på att stryka "hoe" (som för övrigt inte har den vackraste betydelsen) och bara köra på Ivan (med svenskt uttal)? Loke & Ivan tycker jag funkar. Eller kanske Wilfred - som är Ivanhoes förnamn.

Statistik från SCB:
    Det finns 14 män som har förnamnet Ivanhoe. Av dessa har 0 namnet Ivanhoe som tilltalsnamn.

Tycker inte att ni måste utesluta A-namn. Har ni några bra på lager? Ett namn med långt A-ljud i början gör att det skiljer sig mer från era namn. (Och sen har ni ju en anledning att skaffa en unge till så att inte Loke känner sig ensam med sin bokstav ).

Och så några flicknamn:
    Lilja Embla Disa Edda Saga Siri Viva Lia Ronja Eira

Spöke
  • spöke
    Valborgs skrev 2012-11-12 13:58:07 följande:
    Det är mycket svårare denna gång, har inte hittat något vi fastnat för ännu.
    Emilia var så självklart med första, Alva fastnade först efter andra var född, så får väl vänta till juni och se hur det känns då :)
    Mitt tips är att köra vidare på vokalnamn. Det är ett gammalt namngivningsknep och vokalnamn klingar ofta väldigt bra ihop. Ines eller Oskar kanske...
  • Valborgs

Oskar är jättefint, men tyvärr upptaget :( Ines tycker jag inte alls om tyvärr.

Funderat på namn med L i oxå, eftersom det finns i båda tjejernas. Så varit inne på Linnea, Melker och Gabriel bland annat, men känns inte helt rätt. Men det kommer väl :)

• spöke
    Valborgs skrev 2012-11-12 14:16:37 följande:
    Oskar är jättefint, men tyvärr upptaget :( Ines tycker jag inte alls om tyvärr.

Funderat på namn med L i oxå, eftersom det finns i båda tjejernas. Så varit inne på Linnea, Melker och Gabriel bland annat, men känns inte helt rätt. Men det kommer väl :)
    Flicknamn som slutar på konsonant kan bryta av snyggt mot Emilia och Alva (som ju är väldigt vokalrika namn). Hedvig kanske.
  • Valborgs

Hedvig är tyvärr ingen favorit heller, gillar väl mina vokaler :) tack för förslagen iaf. Som sagt, du är grym som orkar lägga ner tiden! :)

• cariny

Jag räknar förstås med att det kan bli något i stil med Dessi. Essi, Debbie känns helt okej. Pappan gillar det också. Mest alla vänner som varit negativa...

Det faller ju lite förstås om det intw blir just i December... Så jag behöver en backup av flera skäl!

spöke skrev 2012-11-12 13:41:08 följande:
    PS. Blir det December även om hen kommer redan i november eller väntar till januari?

• spöke
    Valborgs skrev 2012-11-12 14:24:30 följande:
    Hedvig är tyvärr ingen favorit heller, gillar väl mina vokaler :) tack för förslagen iaf. Som sagt, du är grym som orkar lägga ner tiden! :)
    Då får du en liten bubblare här att tänka på: Viola. Mycket vokaler. Och L.
  • spöke
    cariny skrev 2012-11-12 14:25:02 följande:
    Jag räknar förstås med att det kan bli något i stil med Dessi. Essi, Debbie känns helt okej. Pappan gillar det också. Mest alla vänner som varit negativa...

Det faller ju lite förstås om det intw blir just i December... Så jag behöver en backup av flera skäl!
    Vilken typ av namn kan du tänka dig då?
  • Valborgs

Tål att tänkas på :)
    Dock finns det en surkärring från barndomen som hette så, men man kanske kan glömma det med tiden? :)

Svar på tråden Spökes namn(t)råd