• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Wendela72
    Hej Spöke
    Jag och min man väntar vårt 5:e barn, vi har Amadeus Christopher, Linda Jaqueline, Andreas Sebastian och Lovelia Sophie. Vi vill inte att "darling" ska ha ett namn som något av syskonen har i andra namn, vi vill inte ha ett "gammalt" namn dvs. Greta, Gunnar, Kerstin osv. Vi vill inte heller ha hittepå namn såsom Tindra, Glittra eller liknande. Måste naturligtvis klinga ihop med syskonen och ska helst funka i England också men måste inte och vi vill inte ha Jace, Cayden eller liknande.
  • sannapyttipanna

Hej spöke (och alla andra) då var det dags att börja spåna igen då. Många veckor på mig men jag måste få smaka på namnen ett tag så kom igen.. Ge mig förslag...

Vi har en Wilda, en Enya och en Devin sen var det tomt... Vad ska 4an heta? Många förslag på båda könen mottages tacksamt.

Jag gillar som synes inte alltför vanliga namn 

• Konvaljen

Spännande namntråd!

Min äldsta dotter heter Alde, vore kul att höra om du vet något mer om det namnet, vad som helst!

Det vi själva vet är dels att det finns med i Arn-böckerna och dels i Rolandssången.

• Vombell
    Konvaljen skrev 2012-08-16 21:13:34 följande:
    Spännande namntråd!

Min äldsta dotter heter Alde, vore kul att höra om du vet något mer om det namnet, vad som helst!

Det vi själva vet är dels att det finns med i Arn-böckerna och dels i Rolandssången.

Är också intresserad av det!

kan ju berätta för dig att vi döpte vår dotter till det för drygt 10 år sedan men fick efter 5 månader ett samtal från Skattemyndigheten att vi var tvugna att byta namn! Fanns inte någon flicka som hette det längre i livet utan bara ett par äldre män så då räknades det tydligen inte som flicknamn längre.. (Trots att det var det från början!!!) Vi vägrade såklart och fick leta gamla namnkällor, mailade Jan Guillou för att höra om hans efterforskningar, de tog t o m in advokater!!! Men vi fick rätt och vår Alde är den första flickan som heter Alde på många år! Och alla ni andra som har döpt flickor till det efter oss borde tacka oss för att vi tog fighten   
  • Konvaljen
    Vombell skrev 2012-08-16 23:17:10 följande:

kan ju berätta för dig att vi döpte vår dotter till det för drygt 10 år sedan men fick efter 5 månader ett samtal från Skattemyndigheten att vi var tvugna att byta namn! Fanns inte någon flicka som hette det längre i livet utan bara ett par äldre män så då räknades det tydligen inte som flicknamn längre.. (Trots att det var det från början!!!) Vi vägrade såklart och fick leta gamla namnkällor, mailade Jan Guillou för att höra om hans efterforskningar, de tog t o m in advokater!!! Men vi fick rätt och vår Alde är den första flickan som heter Alde på många år! Och alla ni andra som har döpt flickor till det efter oss borde tacka oss för att vi tog fighten   
    Haha, där ser man. Ja, vi får verkligen tacka att ni gått i bräschen...:)

Märkligt dock att det skulle bli så, inte minst med tanke på att namnet Alde är flitigt förekommande i Rolandssången som ju knappast borde vara okänd, inte ens för svenska Skatteverket...
  • spöke
    Wendela72 skrev 2012-08-12 14:49:04 följande:
    Hej Spöke
    Jag och min man väntar vårt 5:e barn, vi har Amadeus Christopher, Linda Jaqueline, Andreas Sebastian och Lovelia Sophie. Vi vill inte att "darling" ska ha ett namn som något av syskonen har i andra namn, vi vill inte ha ett "gammalt" namn dvs. Greta, Gunnar, Kerstin osv. Vi vill inte heller ha hittepå namn såsom Tindra, Glittra eller liknande. Måste naturligtvis klinga ihop med syskonen och ska helst funka i England också men måste inte och vi vill inte ha Jace, Cayden eller liknande.
    Om du vill fortsätta med flicknamn på L och pojknamn på A:

Laura Louise Lenore Leonora Lydia Lilian Leona

Alexander Aron Adam Arthur Abraham Adrian August 

Fler förslag:

Elise Emelie Amelie Joline Alexandra Beatrice Celeste
    Natalie Rebecka Stella Gabrielle Isabelle Miranda Nancy

Benjamin Jonathan Samuel Gabriel Emanuel Edmund
    Florian Leonel Ossian Rafael Theodor Vincent William 
  • spöke
    sannapyttipanna skrev 2012-08-15 16:23:53 följande:
    Hej spöke (och alla andra) då var det dags att börja spåna igen då. Många veckor på mig men jag måste få smaka på namnen ett tag så kom igen.. Ge mig förslag...

Vi har en Wilda, en Enya och en Devin sen var det tomt... Vad ska 4an heta? Många förslag på båda könen mottages tacksamt.

Jag gillar som synes inte alltför vanliga namn 
    Alba Eden Flora Holly Molly Julie Luna Nellie Stella Celeste Celine Ellie Thelma 

Elvis Fred Noam Rufus Caesar Dante Florian Tim Justus Leonel Mario Nico  
  • spöke
    Konvaljen skrev 2012-08-16 21:13:34 följande:
    Spännande namntråd!

Vombell skrev 2012-08-16 23:17:10 följande:

Intressant! Vad sa Guillou om namnet?

Jag har tyvärr inte så mycket info om namnet Alde. Det finns ett liknande germanskt namn, Alda, som betyder "det äldsta barnet". Betydelser som "gammal/äldre" och "ädel/nobel" nämns också i samband med Alda. Kanske är Alde en variant av detta namn.

Finns även ett fornengelskt namn, Alden, som betyder "gammal vän".

Statistik:
    Det finns 57 kvinnor som har förnamnet Alde. Av dessa har 41 namnet Alde som tilltalsnamn. Det finns 27 män som har förnamnet Alde. Av dessa har 9 namnet Alde som tilltalsnamn.

• CAL
    spöke skrev 2012-08-11 18:17:44 följande:
    PS. Elvira har arabiskt ursprung 
    Nähä? Förvånad
    Jag trodde att Elvira har spanskt ursprung
  • spöke
    CAL skrev 2012-08-21 00:00:04 följande:
    Nähä? Förvånad
    Jag trodde att Elvira har spanskt ursprung
    Det är ett spanskt namn med arabiskt ursprung.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd