• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Valborgs skrev 2012-11-12 12:00:14 följande:
    Eloge till dig som fortfarande orkar spöke! :)
    Det produceras ju nya kids hela tiden...
  • cariny

Åh, bra tråd.

Jag väntar en bebis om ca sex veckor. Har sen tidigare en Ellen.

Undrar vad du tycker om dessa namn och om du kan hjälpa till?

December (flicka)

Bo eller Sixten (pojke)

Det är helt enkelt tjejnamn som jag funderar på. Jag älskar December, men folk verkar tycka jag är en idiot om jag låter min dotter heta det... Så kommentar? Eller annat förslag?

• Valborgs

Jo, tack jag vet! ;) Var gravid med andra när jag hittade din tråd första gången och nu väntar vi trean.. :)

• Maryy

Tusen tack för bra tips och förslag! Nu fick vi lite mer att grunna på Glad

• DrömFåret
    spöke skrev 2012-11-09 16:27:51 följande:
    Hej!

Då ska vi se... Vi börjar jobba brett.
    (Några namn dyker upp under flera kategorier. Har inte föreslagit så många namn som slutar på E (som Loke) för jag tycker de konkurrerar med namnet Loke.)

Fornnordiska pojknamn
    Isar
    Vide
    Vidar
    Grim

Namn med naturanknytning
    Leo

Namn med K i (som en röd tråd)
    Hektor

Säg gärna om några föll dig/er (vem det nu är som får bestämma ) i smaken så vet jag åt vilket håll jag ska fortsätta leta.

Hej igen!
    Tack för dina förslag. Vi har (eller mest gubben) har sorterat vilka namn som kanske skulle funka. Han är dessutom helt insnöad på namnet Ivanhoe, vilket jag inte tycker är så passande med Loke. (hjälp!)
    Tror inte att vi är emot namn som slutar på E....
    Egentligen gillar jag namn på A, men det kan kanske bli lite "taskigt" om tre i familjen heter det och inte den fjärde, vad tycker du?
    Du får gärna komma med något förslag på tjej också, för man kan ju inte lita helt på ultraljud,

{#emotions_dlg.flower}
  • spöke
    cariny skrev 2012-11-12 13:17:22 följande:
    Åh, bra tråd.

Jag väntar en bebis om ca sex veckor. Har sen tidigare en Ellen.

Undrar vad du tycker om dessa namn och om du kan hjälpa till?

December (flicka)
    Bo eller Sixten (pojke)

Det är helt enkelt tjejnamn som jag funderar på. Jag älskar December, men folk verkar tycka jag är en idiot om jag låter min dotter heta det... Så kommentar? Eller annat förslag?
    Om du känner starkt för December, so why not. Folk känner ju redan igen t.ex. April, Maj, Juni, Juli och September - så December är inte allt för udda.

Statistik från SCB:
    Det finns 20 kvinnor som har förnamnet December. Av dessa har 7 namnet December som tilltalsnamn. Det finns 1 man som har förnamnet December. Av dessa har 0 namnet December som tilltalsnamn.

December är ett långt namn, så om du tycker att det är irriterande med smeknamn så bör du kanske tänka om. Kan bli t.ex. Dessie.

Vad tycker pappan?

• spöke
    spöke skrev 2012-11-12 13:40:09 följande:
    Om du känner starkt för December, so why not. Folk känner ju redan igen t.ex. April, Maj, Juni, Juli och September - så December är inte allt för udda.

Statistik från SCB:
    Det finns 20 kvinnor som har förnamnet December. Av dessa har 7 namnet December som tilltalsnamn. Det finns 1 man som har förnamnet December. Av dessa har 0 namnet December som tilltalsnamn.

December är ett långt namn, så om du tycker att det är irriterande med smeknamn så bör du kanske tänka om. Kan bli t.ex. Dessie.

Vad tycker pappan?

PS. Blir det December även om hen kommer redan i november eller väntar till januari?
  • spöke
    Valborgs skrev 2012-11-12 13:24:32 följande:
    Jo, tack jag vet! ;) Var gravid med andra när jag hittade din tråd första gången och nu väntar vi trean.. :)
    Aha, så du är alltså en av alla dessa tillverkare. Har ni kommit fram till några namnförslag till den nye familjemedlemmen? Känns det lättare eller svårare att komma på namn nu? Till första barnet är ju valmöjligheterna oändliga, men till tredje barnet har man redan två andra namn att anpassa sig efter. *nyfiken*
  • spöke
    Maryy skrev 2012-11-12 13:27:49 följande:

Tusen tack för bra tips och förslag! Nu fick vi lite mer att grunna på Glad

Hör av dig om du vill fortsätta bolla idéer. Jag finns här.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd