Inlägg från: DrömFåret |Visa alla inlägg
  • DrömFåret

Spökes namn(t)råd

Hej hej!
    Vi väntar vårt nästa barn i vår, och troligt är det en liten bror. Skulle vilja höra vad du har för förslag på namn. Har lite önskemål,
    Jag och sambon har namn som börjar på A, så det går bort.
    Vår son heter Loke, och det vore väl trevligt om nästa namn är ungefär lika långt och passar ihop med Loke.
    Eftersom vi bägge jobbar med barn, vill vi inte ha för vanliga namn heller.
    Det får gärna ha naturanknytning eller låta lite tufft.
    -nny namn går helt bort.

Vill du göra ett försök?
    Ha en bra dag!

Hälsa till Stygga vargen. Skrattande

• DrömFåret
    spöke skrev 2012-11-09 16:27:51 följande:
    Hej!

Då ska vi se... Vi börjar jobba brett.
    (Några namn dyker upp under flera kategorier. Har inte föreslagit så många namn som slutar på E (som Loke) för jag tycker de konkurrerar med namnet Loke.)

Fornnordiska pojknamn
    Isar
    Vide
    Vidar
    Grim

Namn med naturanknytning
    Leo

Namn med K i (som en röd tråd)
    Hektor

Säg gärna om några föll dig/er (vem det nu är som får bestämma ) i smaken så vet jag åt vilket håll jag ska fortsätta leta.

Hej igen!
    Tack för dina förslag. Vi har (eller mest gubben) har sorterat vilka namn som kanske skulle funka. Han är dessutom helt insnöad på namnet Ivanhoe, vilket jag inte tycker är så passande med Loke. (hjälp!)
    Tror inte att vi är emot namn som slutar på E....
    Egentligen gillar jag namn på A, men det kan kanske bli lite "taskigt" om tre i familjen heter det och inte den fjärde, vad tycker du?
    Du får gärna komma med något förslag på tjej också, för man kan ju inte lita helt på ultraljud,

{#emotions_dlg.flower}
  • DrömFåret
    spöke skrev 2012-11-12 14:01:21 följande:
    Ivanhoe!? Kanske kan han gå med på att stryka "hoe" (som för övrigt inte har den vackraste betydelsen) och bara köra på Ivan (med svenskt uttal)? Loke & Ivan tycker jag funkar. Eller kanske Wilfred - som är Ivanhoes förnamn.

Statistik från SCB:
    Det finns 14 män som har förnamnet Ivanhoe. Av dessa har 0 namnet Ivanhoe som tilltalsnamn.

Tycker inte att ni måste utesluta A-namn. Har ni några bra på lager? Ett namn med långt A-ljud i början gör att det skiljer sig mer från era namn. (Och sen har ni ju en anledning att skaffa en unge till så att inte Loke känner sig ensam med sin bokstav ).

Och så några flicknamn:
    Lilja Embla Disa Edda Saga Siri Viva Lia Ronja Eira

Spöke
    Hej igen!
    Har tillfälligt vaknat upp ur trött-träsket... LÄNGTAR efter lite adventsmys och ljus i fönstren, vi har redan börjat och nästan blivit klara med julklappar, tror det är rekord för oss. Skrattande Har du handlat några än?

Gillar din tanke med långt A-ljud, men några mer kottar blir det nog inte för oss. Även om det är vårt andra så blir det ju det fjärde barnet hemma hos oss. Men det öppnar ändå upp för lite fler namn.
    Jag gillar 20-tals namn själv, gärna med i, Sedan gillar jag ju blomnamn också, kanske inte Rosa och Krysmynta, men Iris och Lilja. Men sannolikheten är ju högst förr att krabaten i magen är en pojke och där känner jag att mina förslag inte funkar. Gillar Vide bäst av de förslag som fanns på första listan,

Då var det dags för denna dag att ta slut. Sängen väntar.
    Ha det så bra!
    {#emotions_dlg.flower}

• DrömFåret
    spöke skrev 2012-11-21 14:08:44 följande:
    Redan klara med julklapparna!? Oj, det var bra jobbat. Det där med att planera och vara ute i god tid är inte spökets grej. Tyvärr.

Blomnamn är väldigt fina. Men det finns inte så många sådana för gossar. Trädnamn finns ju några... som Vide. Men även Enar, Almar, Ask, Aske och Birk.

Ska gå igenom min vikinganamnsbok och se om jag hittar fler naturnamn.

Solig

Det där med blommor och växter tycker sambon är lite töntigt, men jag funderar på om djur-namn kanske skulle funka, lite tuffare än blommor alla fall. Flört Vad snällt av dig och kolla i din vikinganamnbok. Låter som en spännande bok. Ska försöka titta på dina namnlänkar lite också, i helgen ska vi förhoppningsvis ta det lite lugnt. Har bara ett barn hemma.

Ha en trevlig helg!

• DrömFåret

Hej. Nu är Lokes lillebror här och han ska få heta Vidar, nu börjar nästa kamp ...andranamnen. men jag är nog nöjd med förstanamnet alla fall. Tack för din inspirationslista. :)

• DrömFåret
    spöke skrev 2013-03-12 11:25:56 följande:
    Grattis till lilleman! Vidar är jättefint. Bra val! Har storebror släktnamn som andranamn eller hur tänkte ni när ni valde andranamn till honom?

Ja, storebror har släktnamn. Efter min morfar och sambons morfar och farfar. De sista hade ett gemensamt namn. Men nu vet jag inte hur vi ska tänka med nästa. Vill gärna ha med min farfars namn, medan sambon pratar våra fäders namn... Tråkiga 40-50talistnamn. men det är väl ingen brådska med det än. Ett förstanamn har vi ju alla fall klart.
  • DrömFåret

Nja... Inte för att jag riktigt känner att det passar, men den som ska vara pappaledigt får ta "bebisnätterna". Och så var det ju så att det var en oplanerad kull som annars skulle minimeras... Så det är en liten blandad tös, och visar ingen några allergiska symptom så blir den nog vår. Tack för förslagen!

spöke skrev 2014-02-28 20:24:13 följande:
    Ska ni få lurvig tillökning? Naturnamn: Tuva Viva Disa Lilja Poppy Myra Älva Pärla Daisy Flinga Skilla Porla Mynta Sunny Svala Alma Himla   Från mytologin: Isis Freja Nanna Idun Luna Pax Älva Iris Lilit Eir Athena  Hera Juno Eris Flora Frigg Lyssa Maia Phoebe Aia Nike Rhea Theia Aura Pallas Clio Gallia Terra 

Svar på tråden Spökes namn(t)råd