• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • allena
    spöke skrev 2012-11-06 10:28:26 följande:
    Fler namn med TH:

Ethel
    Judith
    Ruth
    Mathilda
    Thea
    Märtha

Tack :) Jag kom på ett eget också, Nathalie
  • DrömFåret

Hej hej!
    Vi väntar vårt nästa barn i vår, och troligt är det en liten bror. Skulle vilja höra vad du har för förslag på namn. Har lite önskemål,
    Jag och sambon har namn som börjar på A, så det går bort.
    Vår son heter Loke, och det vore väl trevligt om nästa namn är ungefär lika långt och passar ihop med Loke.
    Eftersom vi bägge jobbar med barn, vill vi inte ha för vanliga namn heller.
    Det får gärna ha naturanknytning eller låta lite tufft.
    -nny namn går helt bort.

Vill du göra ett försök?
    Ha en bra dag!

Hälsa till Stygga vargen. Skrattande

• spöke
    allena skrev 2012-11-07 19:55:07 följande:
    Tack :) Jag kom på ett eget också, Nathalie
  • spöke
    DrömFåret skrev 2012-11-07 22:31:35 följande:
    Hej hej!
    Vi väntar vårt nästa barn i vår, och troligt är det en liten bror. Skulle vilja höra vad du har för förslag på namn. Har lite önskemål,
    Jag och sambon har namn som börjar på A, så det går bort.
    Vår son heter Loke, och det vore väl trevligt om nästa namn är ungefär lika långt och passar ihop med Loke.
    Eftersom vi bägge jobbar med barn, vill vi inte ha för vanliga namn heller.
    Det får gärna ha naturanknytning eller låta lite tufft.
    -nny namn går helt bort.

Vill du göra ett försök?
    Ha en bra dag!

Hälsa till Stygga vargen. Skrattande
    Hej!

Då ska vi se... Vi börjar jobba brett.
    (Några namn dyker upp under flera kategorier. Har inte föreslagit så många namn som slutar på E (som Loke) för jag tycker de konkurrerar med namnet Loke.)

Fornnordiska pojknamn
    Egil
    Eskil
    Isar
    Truls
    Sixten
    Hjalmar
    Joar
    Vide
    Knut
    Linder/Lindor
    Ragnar
    Viggo
    Vidar
    Sindre
    Frode
    Frej
    Ivar
    Grim

Namn med naturanknytning
    Birk
    Isar
    Elvin
    Vide
    Linder
    Leo
    Eldar
    Vidar

Namn med K i (som en röd tråd)
    Eskil
    Birk
    Knut
    Melker
    Jack
    Hektor
    Frank

Andra korta namn
    Joen
    Elis
    Levi
    Jon
    Harry
    Mattis

Säg gärna om några föll dig/er (vem det nu är som får bestämma ) i smaken så vet jag åt vilket håll jag ska fortsätta leta.

• Maryy

Hej spöket!

Vilken bra tråd! Jag och min sambo väntar vårt andra barn i vinter och har verkligen kört fast på namn. Vår dotter heter Junie, ett namn som vi var överens om ganska snabbt och inte tvekat en sekund på. Men den här gången är det svårare..

Vi har väl några förslag men inget känns riktigt klockrent för båda och vi tycker inte riktigt lika. Våra "krav" är att det ska passa ganska bra ihop med Junie, vara lagomt ovanligt men ändå inget hittepånamn.

Detta är våra förslag hittills:

Flicknamn:

Elle

Pojknamn:

Tuve   
    Levi 
    Truls
    Alve
    Silas        

Vad tycker du, spöket? Har du några bra förslag till oss? Glad   

• Prodin

Hej igen Spöke!

Odin får en lillebror i starten av nästa år. Vi bor i Norge och vill att namnet ska låta bra i Sverige också, hur låter:

Odin & Sander
    Odin & Sondre
    Odin & Aksel (stavas så)
    Odin & Emil
    Odin & Ask
    Odin & Mattis
    Odin & Olav
    Odin & Marius
    Odin & Amund  
    Odin & Brage
    Odin & Trym

Andra förslag mottages med tacksamhet =) Kriterierna är stort sett bara att det ska funka på norska och svenska, inga dubbelnamn.

Tack igen Spöke! Hjärta 

Your argument is invalid
  • spöke
    Maryy skrev 2012-11-12 08:45:58 följande:
    Hej spöket!

Vilken bra tråd! Jag och min sambo väntar vårt andra barn i vinter och har verkligen kört fast på namn. Vår dotter heter Junie, ett namn som vi var överens om ganska snabbt och inte tvekat en sekund på. Men den här gången är det svårare..

Vi har väl några förslag men inget känns riktigt klockrent för båda och vi tycker inte riktigt lika. Våra "krav" är att det ska passa ganska bra ihop med Junie, vara lagomt ovanligt men ändå inget hittepånamn.

Detta är våra förslag hittills:

Flicknamn:

Elle

Pojknamn:

Tuve   
    Levi 
    Truls
    Alve
    Silas        

Vad tycker du, spöket? Har du några bra förslag till oss? Glad   

Hej!
    Bra lista. Kanske skulle jag stryka Levi för att det slutar med samma ljud som Junie och det blir lite gullepluttigt. Och Tuve för att båda namnen har så starka U-ljud att de konkurrerar ut varandra lite grann.

Här kommer några fler förslag:
    Flora Alba Alma Laura Bella Manda Eden Smilla Thelma Vera
    Hannes Sam Alfons Elvin Lave Sixten Astor Florian Alvar Malte

Glad
  • spöke
    Prodin skrev 2012-11-12 09:17:50 följande:
    Hej igen Spöke!

Odin får en lillebror i starten av nästa år. Vi bor i Norge och vill att namnet ska låta bra i Sverige också, hur låter:

Odin & Sander
    Odin & Sondre
    Odin & Aksel (stavas så)
    Odin & Emil
    Odin & Ask
    Odin & Mattis
    Odin & Olav
    Odin & Marius
    Odin & Amund  
    Odin & Brage
    Odin & Trym

Andra förslag mottages med tacksamhet =) Kriterierna är stort sett bara att det ska funka på norska och svenska, inga dubbelnamn.

Tack igen Spöke! Hjärta 
    Odin & Egil
    Odin & Halle
    Odin & Vidar

Glad
Svar på tråden Spökes namn(t)råd