• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • cariny

Om vi får en pojke blir det Bo tror vi.

Men det var ju så galet vanligt förr så kommer det att bli skitmånga bossar snart igen?

• spöke
    cariny skrev 2012-11-23 16:13:28 följande:
    Om vi får en pojke blir det Bo tror vi.

Men det var ju så galet vanligt förr så kommer det att bli skitmånga bossar snart igen?
    Svårt att veta säkert, men det kommer nog att öka i popularitet. De senaste åren har det tillkommit knappt 30 nya bossar varje år. Tidigare var antalet under tio per år.

Men nu för tiden använder vi så många fler namn än förr - så det blir aldrig samma mängder som förut.
  • Poddan

Har ett ovanligt namn på listan om det skulle bli en pojke: Olius. Namnet finna skrivet på väggen i vår stugas vedbod från början av 1900-talet och vi gillar det båda två, men känner att det kanske är lite väl ovanligt. Vet du något om namnet såsom ursprung, betydelse och om någon heter så numer?

• spöke
    Poddan skrev 2012-11-23 16:29:58 följande:
    Har ett ovanligt namn på listan om det skulle bli en pojke: Olius. Namnet finna skrivet på väggen i vår stugas vedbod från början av 1900-talet och vi gillar det båda två, men känner att det kanske är lite väl ovanligt. Vet du något om namnet såsom ursprung, betydelse och om någon heter så numer?
    Finns ingen som har det som förnamn, men en person som har det som efternamn.

Låter som en latiniserad form. Förr tyckte man det lät tjusigt med t.ex. -ius och -eus-ändelser. Många gjorde om sina svenska efternamn enligt denna modell: Olaus Petri hette egentligen Olov Pettersson.
  • Poddan

Olius Hedman, 1901, Klintträsk står det. För några år sedan svängde en släktforskande herre upp på vår gård och frågade om sin morfar Karl-Axel Hedman. Olius var hans bror. Bådas namn fanns på väggen i vedboden, vilket såklart var jättekul. Tycker du namnet låter konstigt? Vi har ju som vant oss vid det...

• spöke
    Poddan skrev 2012-11-23 16:50:47 följande:
    Olius Hedman, 1901, Klintträsk står det. För några år sedan svängde en släktforskande herre upp på vår gård och frågade om sin morfar Karl-Axel Hedman. Olius var hans bror. Bådas namn fanns på väggen i vedboden, vilket såklart var jättekul. Tycker du namnet låter konstigt? Vi har ju som vant oss vid det...
    Föräldrarna var kreativa förr också. Jag tycker inte att det låter jättekonstigt... som en blandning av Ola och Julius. Tror inte att folk kommer ha problem med att varken uppfatta eller stava namnet. Men visst, lite udda är det ju. Men jag antar att det är därför ni gillar det också.
  • DrömFåret
    spöke skrev 2012-11-21 14:08:44 följande:
    Redan klara med julklapparna!? Oj, det var bra jobbat. Det där med att planera och vara ute i god tid är inte spökets grej. Tyvärr.

Blomnamn är väldigt fina. Men det finns inte så många sådana för gossar. Trädnamn finns ju några... som Vide. Men även Enar, Almar, Ask, Aske och Birk.

Ska gå igenom min vikinganamnsbok och se om jag hittar fler naturnamn.

Solig

Det där med blommor och växter tycker sambon är lite töntigt, men jag funderar på om djur-namn kanske skulle funka, lite tuffare än blommor alla fall. Flört Vad snällt av dig och kolla i din vikinganamnbok. Låter som en spännande bok. Ska försöka titta på dina namnlänkar lite också, i helgen ska vi förhoppningsvis ta det lite lugnt. Har bara ett barn hemma.

Ha en trevlig helg!

• mammatillnils

Kan inte låta bli att följa den här tråden fast vi inte alls har kommit i syskontankar än, men namn är ju så roligt! Klart jag funderar på vad ett syskon till Nils skulle heta när vi blir sugna på det ;) finns så mycket bra tips här!

• Vieria

Hej spöke! Jag har en dotter som är född 2009 och vi väntar nu vårt andra barn i februari. Har vart inne på massa namn men vi lyckas inte komma överrens. Kraven vi har är att det inte ska var för vanligt i Sverige (eftersom vi bor här) och att det ska fungera internationellt speciellt Scotland/U.K eftersom mannen har sina rötter där! Dottern heter Gabriella (Gabi) och namnet ska fungera bra med det! Vi behöver båre pojk och flick namn! Tack på förhand!Glad

• spöke
    mammatillnils skrev 2012-11-24 08:54:47 följande:
    Kan inte låta bli att följa den här tråden fast vi inte alls har kommit i syskontankar än, men namn är ju så roligt! Klart jag funderar på vad ett syskon till Nils skulle heta när vi blir sugna på det ;) finns så mycket bra tips här!
    Kul att du gillar tråden! Nils är även en av spökets personliga favoriter.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd