• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • cariny

Vi bytte Ingrid mot Sadie!

Tack för infon:)

Lo Sadie Marianne.

Sadie är min farmors mamma som var född i USA.

Nu känns det helt klockrent! Och unikt! Äntligen nöjd:)))

Tack fina Spöke för engagemanget och om du vill så vill jag gärna veta vad du har på Sadie också!

• Min dotter

Hej Spöke! Tack för din inspirerande tråd! Har lite funderingar kring namnet Amilia. Tycker du att det låter dom ett konstlat namn? Gillar tyvärr varken Emilia el Amelia särskilt mkt. Är Amilia ett för "gulligt" namn när barnet blir vuxet? Vad förknippar du namnet med & hur tror du gemene man uppfattar namnet? Tack!

• Sockerbullen

Tack för din inblick gällande Odin, jag tycket nog det är ett fint namn men känner att det är på gränsen för ovanligt för mig! Så svårt med namn som passar till systrarna då maken i princip inte gillar några korta pojknamn förutom ja typ Odin och Arn, inte riktigt min stil, jag gillar dock Loke och Ebbe, men det gillas inte heller av maken, så svårt:-/

• spöke
    plopp76 skrev 2013-01-10 18:28:51 följande:
    Hej Spöke!

Jag har haft HELT klart för mig vilka namn som jag vill ha på ett barn. Men nu när det dryftas med karln... ja du förstår ju :) Han har dock egna förslag. Hans enda tanke med namnen är att det halt inte ska gå att göra smeknamn av och att de går att uttala på engelska (eller iallafall inte bli nåt helt annat på engelska som till exempel Love).

Här kommer hans tankar:

Killar: Wilhelm, William, Gustav (engelskt uttal frågar jag mig?), Kim, Mio, Hans (?? vart kom det i från? Glad).
    Tjejer: Maya, Vendela, Wilma, Mimmi, Nancy, Victoria, Freya, Amanda (eller Manda)

I mina öron så känns det spretigt. Har du tips? Jag kan tänka mig: Alla killnamnen utom Hans. Alla tjejnamnen utom Vendela.

En flickas andranamn skulle troligtvis bli Catharina. En pojkes andranamn skulle troligtvis bli Lars. Släktnamn från bådas sida.

Vad tror du, kommer vi kunna landa i nåt bra? Skrattande

Tack på förhand!
    Hej! Det är inte lätt att komma överens om namn. Det ska ju (helst) kännas rätt för båda.

Du har rätt i att pappans favoriter spretar lite åt olika håll. Speciellt pojknamnen. Men förhoppningsvis är det ett tecken på att han kan gilla många olika typer av namn, och då blir det ju lättare att komma överens.
    Vilka namn finns på din lista (som han har ratat)?

Slipper smeknamn? / OK uttal på engelska? / Kommentar

Wilhelm: nej (Wille) / ja / vackert, tidlöst namn
    William: nej / ja / bra val om man känner att det är viktigt att namnet funkar på engelska
    Gustav: ja / nej / klassiskt namn som aldrig är fel (förutom att uttalet på engelska blir lite weird kanske)
    Kim: ja / ja / unisexnamn
    Mio: ja / ja / gulligt men kanske inte så vuxet
    Hans: nej (Hasse) / jovars / oväntat, men varför inte?

Om ni bara ska ha ett andranamn så blir de tre sista enstaviga namnen lite hackiga ihop med Lars (som ju också är enstavigt)

Maya: ja / ja / med den stavningen kommer namnet alltid att behöva bokstaveras
    Vendela: nej / ja / inget alternativ om du inte gillar det
    Wilma: ja / ja / enkelt namn som funkar bra internationellt
    Mimmi: ja / ja / gulligt men väldigt smeknamnsaktigt
    Nancy: ja / ja / olika uttal på engelska och svenska, men ett toppennamn
    Victoria: nej / ja / långa namn får nästan alltid smeknamn
    Freya: ja / ja / med den stavningen kommer namnet alltid att behöva bokstaveras
    Amanda: nej / ja / klassiker som funkar toppen internationellt
    Manda: ja / ja / gulligt med smeknamnsaktigt

Andranamnet funkar finfint med samtliga flicknamn.
  • spöke
    cariny skrev 2013-01-10 19:52:54 följande:
    Vi bytte Ingrid mot Sadie!

Tack för infon:)

Lo Sadie Marianne.

Sadie är min farmors mamma som var född i USA.

Nu känns det helt klockrent! Och unikt! Äntligen nöjd:)))

Tack fina Spöke för engagemanget och om du vill så vill jag gärna veta vad du har på Sadie också!
    Det är fint att föra vidare namn på släktingar. I like. Solig

SADIE
    Smeknamn för Sara(h) som ursprungligen är ett hebreiskt namn med betydelsen furstinna/härskarinna. Namnet är inte så vanligt i Sverige:
    Det finns 41 kvinnor som har förnamnet Sadie. Av dessa har 24 namnet Sadie som tilltalsnamn. Det finns 2 män som har förnamnet Sadie. Av dessa har 1 namnet Sadie som tilltalsnamn.

I USA var namnet poppis runt sekelskiftet (18-1900-tal) och har sedan millennieskiftet (1900-2000-tal) ökat i popularitet igen.

• spöke
    Min dotter skrev 2013-01-10 20:01:48 följande:
    Hej Spöke! Tack för din inspirerande tråd! Har lite funderingar kring namnet Amilia. Tycker du att det låter dom ett konstlat namn? Gillar tyvärr varken Emilia el Amelia särskilt mkt. Är Amilia ett för "gulligt" namn när barnet blir vuxet? Vad förknippar du namnet med & hur tror du gemene man uppfattar namnet? Tack!
    Kul att du gillar tråden!

Amilia är inte ett särskilt vanligt namn (se statistik nedan). Och det finns både fördelar och nackdelar med att namnet är så likt mer etablerade namn.

Plus Folk tycker inte att namnet låter konstigt eftersom de redan är vana vid Emilia och Amelia.
    Minus Folk kommer säga och stava fel.

Man får helt enkelt överväga om namnet är tillräckligt fint för att man ska orka leva med felsägningar/felstavningar.

Jag tycker inte att namnet låter krystat. Det låter som det engelska uttalet av Amelia.

Lite bonusinfo (för att Spöke inte har nåt annat för sig just precis nu):

Det finns 289 kvinnor som har förnamnet Amilia. Av dessa har 231 namnet Amilia som tilltalsnamn.
    Det finns 2709 kvinnor som har förnamnet Amalia. Av dessa har 599 namnet Amalia som tilltalsnamn.
    Det finns 2008 kvinnor som har förnamnet Amelia. Av dessa har 1367 namnet Amelia som tilltalsnamn.
    Det finns 2529 kvinnor som har förnamnet Amelie. Av dessa har 1458 namnet Amelie som tilltalsnamn.
    Det finns 3 kvinnor som har förnamnet Amilie. Av dessa har 2 namnet Amilie som tilltalsnamn.
    Det finns 3 kvinnor som har förnamnet Amily. Av dessa har 0 namnet Amily som tilltalsnamn.
    Det finns 49 kvinnor som har förnamnet Anelia. Av dessa har 19 namnet Anelia som tilltalsnamn.
    Det finns 1 kvinna som har förnamnet Anilia. Av dessa har 1 namnet Anilia som tilltalsnamn.

Det finns 23888 kvinnor som har förnamnet Emilia. Av dessa har 11528 namnet Emilia som tilltalsnamn.
    Det finns 2066 kvinnor som har förnamnet Emelia. Av dessa har 313 namnet Emelia som tilltalsnamn.
    Det finns 27348 kvinnor som har förnamnet Emelie. Av dessa har 21378 namnet Emelie som tilltalsnamn.
    Det finns 663 kvinnor som har förnamnet Emeli. Av dessa har 429 namnet Emeli som tilltalsnamn.
    Det finns 435 kvinnor som har förnamnet Emmeli. Av dessa har 320 namnet Emmeli som tilltalsnamn.
    Det finns 1314 kvinnor som har förnamnet Emmelie. Av dessa har 1024 namnet Emmelie som tilltalsnamn.
    Det finns 2541 kvinnor som har förnamnet Emily. Av dessa har 1760 namnet Emily som tilltalsnamn.
    Det finns 2957 kvinnor som har förnamnet Emilie. Av dessa har 1742 namnet Emilie som tilltalsnamn.
    Det finns 213 kvinnor som har förnamnet Emelina. Av dessa har 135 namnet Emelina som tilltalsnamn.
    Det finns 73 kvinnor som har förnamnet Emmelina. Av dessa har 51 namnet Emmelina som tilltalsnamn.

Det finns 143 kvinnor som har förnamnet Milia. Av dessa har 124 namnet Milia som tilltalsnamn.
    Det finns 25 kvinnor som har förnamnet Melia. Av dessa har 22 namnet Melia som tilltalsnamn.
    Det finns 1931 kvinnor som har förnamnet Melina. Av dessa har 1544 namnet Melina som tilltalsnamn.
    Det finns 116 kvinnor som har förnamnet Nelia. Av dessa har 103 namnet Nelia som tilltalsnamn.
    Det finns 13 kvinnor som har förnamnet Nilia. Av dessa har 7 namnet Nilia som tilltalsnamn.

Fler namn:
    Adelia
    Alicia
    Anastasia
    Aprilia
    Aurelia
    Cecilia
    Celia
    Celicia
    Claudia
    Cordelia
    Cornelia
    Dalia
    Elicia
    Felicia
    Julia
    Junia
    Leticia
    Livia
    Lucia
    Melicia
    Natalia
    Noelia
    Ofelia
    Olivia
    Ottilia
    Patricia
    Teresia
    Tilia
  • spöke
    cariny skrev 2013-01-11 14:04:33 följande:
    Tack!!! Unik kombination måste vi ha fått till:)
    Det skulle jag tro, ja.
  • spöke
    Sockerbullen skrev 2013-01-11 08:49:47 följande:
    Tack för din inblick gällande Odin, jag tycket nog det är ett fint namn men känner att det är på gränsen för ovanligt för mig! Så svårt med namn som passar till systrarna då maken i princip inte gillar några korta pojknamn förutom ja typ Odin och Arn, inte riktigt min stil, jag gillar dock Loke och Ebbe, men det gillas inte heller av maken, så svårt:-/
    Måste det vara kort då?
    Jag tycker det är snyggt att blanda långa och korta namn. Ger bra rytm.
  • Sockerbullen
    spöke skrev 2013-01-11 14:21:54 följande:
    Måste det vara kort då?
    Jag tycker det är snyggt att blanda långa och korta namn. Ger bra rytm.
    Nej jag tycker även långa namn kan funka bra, känns bara som att de lite tuffare namnen oftast är korta, annars gillar jag Benjamin, william och Teodor mycket. men inte ens gällande långa namn kan vi komma överens. 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd