plopp76 skrev 2013-01-10 18:28:51 följande:
Hej Spöke!
Jag har haft HELT klart för mig vilka namn som jag vill ha på ett barn. Men nu när det dryftas med karln... ja du förstår ju :) Han har dock egna förslag. Hans enda tanke med namnen är att det halt inte ska gå att göra smeknamn av och att de går att uttala på engelska (eller iallafall inte bli nåt helt annat på engelska som till exempel Love).
Här kommer hans tankar:
Killar: Wilhelm, William, Gustav (engelskt uttal frågar jag mig?), Kim, Mio, Hans (?? vart kom det i från?

).
Tjejer: Maya, Vendela, Wilma, Mimmi, Nancy, Victoria, Freya, Amanda (eller Manda)
I mina öron så känns det spretigt. Har du tips? Jag kan tänka mig: Alla killnamnen utom Hans. Alla tjejnamnen utom Vendela.
En flickas andranamn skulle troligtvis bli Catharina. En pojkes andranamn skulle troligtvis bli Lars. Släktnamn från bådas sida.
Vad tror du, kommer vi kunna landa i nåt bra?
Tack på förhand!
Hej! Det är inte lätt att komma överens om namn. Det ska ju (helst) kännas rätt för båda.
Du har rätt i att pappans favoriter spretar lite åt olika håll. Speciellt pojknamnen. Men förhoppningsvis är det ett tecken på att han kan gilla många olika typer av namn, och då blir det ju lättare att komma överens.
Vilka namn finns på
din lista (som han har ratat)?
Slipper smeknamn? / OK uttal på engelska? / Kommentar
Wilhelm: nej (Wille) / ja / vackert, tidlöst namn
William: nej / ja / bra val om man känner att det är viktigt att namnet funkar på engelska
Gustav: ja / nej / klassiskt namn som aldrig är fel (förutom att uttalet på engelska blir lite weird kanske)
Kim: ja / ja / unisexnamn
Mio: ja / ja / gulligt men kanske inte så vuxet
Hans: nej (Hasse) / jovars / oväntat, men varför inte?
Om ni bara ska ha ett andranamn så blir de tre sista enstaviga namnen lite hackiga ihop med Lars (som ju också är enstavigt)
Maya: ja / ja / med den stavningen kommer namnet alltid att behöva bokstaveras
Vendela: nej / ja / inget alternativ om du inte gillar det
Wilma: ja / ja / enkelt namn som funkar bra internationellt
Mimmi: ja / ja / gulligt men väldigt smeknamnsaktigt
Nancy: ja / ja / olika uttal på engelska och svenska, men ett toppennamn
Victoria: nej / ja / långa namn får nästan alltid smeknamn
Freya: ja / ja / med den stavningen kommer namnet alltid att behöva bokstaveras
Amanda: nej / ja / klassiker som funkar toppen internationellt
Manda: ja / ja / gulligt med smeknamnsaktigt
Andranamnet funkar finfint med samtliga flicknamn.