• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 16:43:40 följande:
    Men det är väl ett killnamn? 
    Nä, ett tjejnamn. Betyder pärla.
  • Semlan
    spöke skrev 2013-02-05 16:58:08 följande:
    Nä, ett tjejnamn. Betyder pärla.
    Jo jag vet, är finne =) Men fick för mig att bara killar heter så.
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 17:50:56 följande:
    Jo jag vet, är finne =) Men fick för mig att bara killar heter så.
    Moi! (Försöker lära mig finska, men det är svåååårt!)

Annars är Lumi tufft...  
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 14:47:06 följande:
    Jag och min sambo väntar första barnet, BF idag. Jag tycker att det är jätte svårt det här med namn, de vi har hittils som favoriter är Minou, Alma och sen blir det Seija i andra namn. Skulle vara kul om du orkade skriva lite om dessa namn och kanske ge några namnförslag till? =) Och då alltså tjejnamn.

Blir det en kille så blir det en Henok, vad vet du om de namnet?

Tacksam för svar! 
    Minou
    Franska: liten katt (etc. ). Persiska: paradis, himlen.

Statistik:
    Det finns 211 kvinnor som har förnamnet Minou. Av dessa har 152 namnet Minou som tilltalsnamn. 
    Före 2006:  färre än 10 nyfödda flickor per år. Efter 2006: 15-20 nyfödda flickor per år

Alma 
    Spanskt namn som betyder 'själ'. Kommer från det latinska ordet 'almus' som betyder 'huld', 'mild'. Har förekommit i Sverige åtminstone sedan början av 1700-talet. 

Statistik: 
    Det finns 11100 kvinnor som har förnamnet Alma. Av dessa har 6887 namnet Alma som tilltalsnamn.
    Cirka 400-500 flickor per år får namnet Alma.

Seija 
    Finskt namn som betyder 'lugn'.

Statistik:
    Det finns 1667 kvinnor som har förnamnet Seija. Av dessa har 1349 namnet Seija som tilltalsnamn. 

Henok 
    Hebreiskt namn, ursprunglligen Chanok som betyder 'invigd'. Form av Enok.

Statistik:
    Det finns 12 kvinnor som har förnamnet Henok. Av dessa har 0 namnet Henok som tilltalsnamn.
    Det finns 159 män som har förnamnet Henok. Av dessa har 135 namnet Henok som tilltalsnamn.

• L86

Vi har fått veta att vi väntar en flicka. Tankarna går kring Ellen, Elsie och Ellie. Tankar? Fler förslag i liknande stil? :)

• jackyyouknow

Hej igen spöke!
    Har hört att man kan heta Tequila nu... Vet inte om det är ett tjej eller pojk - namn. Vet du?

• jackyyouknow
    L86 skrev 2013-02-06 08:58:31 följande:
    Vi har fått veta att vi väntar en flicka. Tankarna går kring Ellen, Elsie och Ellie. Tankar? Fler förslag i liknande stil? :)
    Elisa är fint tycker jag :)
  • Vulpecula
    jackyyouknow skrev 2013-02-06 14:12:19 följande:
    Hej igen spöke!
    Har hört att man kan heta Tequila nu... Vet inte om det är ett tjej eller pojk - namn. Vet du?
    Jag är inget spöke men svarar ändå, för jag blev nyfiken på hur många Tequilor det finns ...

Det finns 5 kvinnor som har förnamnet Tequila. Av dessa har 0 namnet Tequila som tilltalsnamn.
    Det finns ingen man som har namnet Tequila som förnamn.

Så det får nog ses som flicknamn.

Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
  • Semlan
    spöke skrev 2013-02-05 21:27:57 följande:
    Minou
    Franska: liten katt (etc. ). Persiska: paradis, himlen.

Statistik:
    Det finns 211 kvinnor som har förnamnet Minou. Av dessa har 152 namnet Minou som tilltalsnamn. 
    Före 2006:  färre än 10 nyfödda flickor per år. Efter 2006: 15-20 nyfödda flickor per år

Alma 
    Spanskt namn som betyder 'själ'. Kommer från det latinska ordet 'almus' som betyder 'huld', 'mild'. Har förekommit i Sverige åtminstone sedan början av 1700-talet. 

Statistik: 
    Det finns 11100 kvinnor som har förnamnet Alma. Av dessa har 6887 namnet Alma som tilltalsnamn.
    Cirka 400-500 flickor per år får namnet Alma.

Seija 
    Finskt namn som betyder 'lugn'.

Statistik:
    Det finns 1667 kvinnor som har förnamnet Seija. Av dessa har 1349 namnet Seija som tilltalsnamn. 

Henok 
    Hebreiskt namn, ursprunglligen Chanok som betyder 'invigd'. Form av Enok.

Statistik:
    Det finns 12 kvinnor som har förnamnet Henok. Av dessa har 0 namnet Henok som tilltalsnamn.
    Det finns 159 män som har förnamnet Henok. Av dessa har 135 namnet Henok som tilltalsnamn.

Tack så mycket för dit svar =)
  • spöke
    L86 skrev 2013-02-06 08:58:31 följande:
    Jättefina namn. Och väldigt rätt i tiden (tvåstaviga, mjuka namn). Ellie är ett av de namn som ökar mest just nu, så du är inte ensam om att gilla det. Det som är minst poppis av förslagen är Elsie. (Om det har någon betydelse för ert val).

Fler liknande namn:
    Ellinor
    Elin
    Elina
    Elsa
    Elise
    Elisa
    Ella
    Elma
    Elna
    Elva
Svar på tråden Spökes namn(t)råd