• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Equal

Hej Spöke!

En av mina döttrar heter Irmelie. Har du något om det namnet? =)

• spöke
    Equal skrev 2013-02-05 15:06:29 följande:
    Hej Spöke!

En av mina döttrar heter Irmelie. Har du något om det namnet? =)
    Irmelie (Irmeli/Irmelin) betyder 'lilla Irma' och är alltså en diminutiv form av namnet Irma. Irma har tyskt ursprung och kommer från ordet 'irmin' som betyder 'hög' eller 'väldig'. Namnet har förekommit i Sverige åtminstone sedan förra sekelskiftet.

Finns en gammal dikt (även tonsatt) av den danska diktaren Jens Peter Jacobsen om Irmeli(n):
    www.recmusic.org/lieder/get_text.html

(Sedan finns ju den kända barnboksförfattaren Irmelin Sandman Lilius också.)

Statistik:
    Det finns 32 kvinnor som har förnamnet Irmelie. Av dessa har 21 namnet Irmelie som tilltalsnamn.
    Det finns 1848 kvinnor som har förnamnet Irmeli. Av dessa har 264 namnet Irmeli som tilltalsnamn.
    Det finns 253 kvinnor som har förnamnet Irmelin. Av dessa har 93 namnet Irmelin som tilltalsnamn.
  • Wagram
    Semlan skrev 2013-02-05 14:47:06 följande:
    Jag och min sambo väntar första barnet, BF idag. Jag tycker att det är jätte svårt det här med namn, de vi har hittils som favoriter är Minou, Alma och sen blir det Seija i andra namn. Skulle vara kul om du orkade skriva lite om dessa namn och kanske ge några namnförslag till? =) Och då alltså tjejnamn.

Blir det en kille så blir det en Henok, vad vet du om de namnet?

Tacksam för svar! 
    Lite varning för namnet Minou. Liksom engelskans pussy betyder det både kattunge och...ja, ni vet. 
    www.wordreference.com/fren/minou 
  • Semlan
    Wagram skrev 2013-02-05 15:41:53 följande:
    Lite varning för namnet Minou. Liksom engelskans pussy betyder det både kattunge och...ja, ni vet. 
    www.wordreference.com/fren/minou 
    Ja jag vet, fast enligt några som bodde i frankrike så betyder det mer ett flickebarns kön än just "fitta" betyder ju annars söt/kattunge/älskling på franska samt paradis/himmel på persiska tror jag det var, och skavara ett vanligt namn i indien tror jag.

Folk heter ju dick fanny och petter-niklas ;) 
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 16:18:48 följande:
    Ja jag vet, fast enligt några som bodde i frankrike så betyder det mer ett flickebarns kön än just "fitta" betyder ju annars söt/kattunge/älskling på franska samt paradis/himmel på persiska tror jag det var, och skavara ett vanligt namn i indien tror jag.

Folk heter ju dick fanny och petter-niklas ;) 
    Javisst, bara man är medveten om det innan så att det inte kommer som en obehaglig överraskning.
  • Semlan
    spöke skrev 2013-02-05 15:05:25 följande:
    Namnförslagen tyder på en lite spretig smak... finns det fler namn som ni gillar? Några speciella kriterier?
    Ja vi har nog en väldigt blandad namnsmak =p 
    De vi också haft som förslag är Milea, Limei, Millia.
    Skulle vilja hitta ett asbra finskt namn, men ingen faller direkt i smaken.
    Men annars är det väl inget speciellt så =) 
  • Semlan
    spöke skrev 2013-02-05 16:20:30 följande:
    Javisst, bara man är medveten om det innan så att det inte kommer som en obehaglig överraskning.
    Haha ja absolut, blev lite förskräckt när jag fick höra det först fast sen lät det inte så farligt om det bara vara flickekönet och inte en stor hårig framstjärt =p
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 16:22:04 följande:
    Ja vi har nog en väldigt blandad namnsmak =p 
    De vi också haft som förslag är Milea, Limei, Millia.
    Skulle vilja hitta ett asbra finskt namn, men ingen faller direkt i smaken.
    Men annars är det väl inget speciellt så =) 
    Jag tycker att Helmi är ett att asbra finskt namn.
  • Semlan
    spöke skrev 2013-02-05 16:38:43 följande:
    Jag tycker att Helmi är ett att asbra finskt namn.
    Men det är väl ett killnamn? 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd