Inlägg från: Wagram |Visa alla inlägg
  • Wagram

Spökes namn(t)råd

Hej Spöke! Fantastisk tråd! Jag undrar om du har lite koll på namn utomlands också? Jag har en lite speciell fråga. Jag har stött på en person i USA (läkare, väldigt seriös) som heter John The Baptist i förnamn (oftast förkortat till John TB). Nu är jag nyfiken på om hans föräldrar var religiösa knäppgökar eller om det är ett namn som förekommer i vissa kretsar. Har du någon möjlighet att luska fram någonting om detta namn? John TB är svart, vilket kanske är relevant, eftersom vissa namn är vanligare hos African-Americans.

• Wagram
    spöke skrev 2012-08-31 17:05:20 följande:
    Hej! Jag har inte tillräckligt bra koll på amerikanskt namnbruk för att kunna svara helt hundra-procentigt på din fråga. Religiösa/bibliska namn är poppis bland afro-amerikaner, men jag vet inte så mycket om just namnet "John The Baptist". Finns ett liknande namn - St. John - som också kommer från Johannes Döparen. Det finns till exempel en karaktär i Charlotte Brontës roman "Jane Eyre" med detta namn, så det har hängt med ett tag.

Ska rota runt lite i mina böcker vid tillfälle... återkommer om jag hittar någon intressant information.
    Tack för svar! Säg gärna till om du hittar något mer! Jag hade lite funderingar på om det möjligen kunde komma från Louisiana. Har googlat men hittar bara en massa om den bibliska personen.
  • Wagram
    Semlan skrev 2013-02-05 14:47:06 följande:
    Jag och min sambo väntar första barnet, BF idag. Jag tycker att det är jätte svårt det här med namn, de vi har hittils som favoriter är Minou, Alma och sen blir det Seija i andra namn. Skulle vara kul om du orkade skriva lite om dessa namn och kanske ge några namnförslag till? =) Och då alltså tjejnamn.

Blir det en kille så blir det en Henok, vad vet du om de namnet?

Tacksam för svar! 
    Lite varning för namnet Minou. Liksom engelskans pussy betyder det både kattunge och...ja, ni vet. 
    www.wordreference.com/fren/minou 
  • Wagram
    winterlilja skrev 2015-07-30 21:26:07 följande:
    Usch, det här är svårt Spöke!
    Gillade inte de namnen. Enar var väl ok men det ratade maken. Valdemar funkar men jag tycker det blir fel ihop med Alfhild, om man testar säga de ihop. Det namn vi mest inne på nu är Tore, men det känns som det minst dåliga alternativet, snarare än: Åh, vilket fint namn, det ska mitt barn heta!

Det är dock rätt spår med germanska/nordiska namn, främst för att maken föredrar dem och vi vill ju vara ense om namnet :)
    Arild? Kanske för likt Alfhild? Gunnar? Tryggve?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd