Inlägg från: nenwood |Visa alla inlägg
  • nenwood

Spökes namn(t)råd

Hej spöke, har läst den här tråden ett bra tag men inte ställt frågan än. Väntar mitt andra barn, enl RUL igår är det en flicka och flicknamn har vi inga riktigt bra så jag hoppas du kan komma med förslag. Vet att inga garantier finns att det ÄR en tjej men pojknamnet Albin har vi haft som favorit om det var en pojke så det känns redan klart om det trots allt poppar ut en grabb

Storebror heter Eskil och vi letar efter ett namn i samma stuk, lite "tantnamn" men inte för extremt. Gärna ganska ovanligt, vill inte ha typ Alice eller Agnes då det är så vanliga namn även om de är jättefina.
    Vårt efternamn är kort så helst tvåstavigt men inte för långt.

Namn vi gillar på tjejer är: Signe, Sigrid, Ingrid, Thea, Majken, Selma, Greta, Inez.

• nenwood
    spöke skrev 2012-11-14 14:10:22 följande:
    Jättefina namn på er lista. Tycker alla funkar ihop med Eskil.

Lite fler förslag...

Vokalnamn är fint att kombinera:
    Eskil & Ida
    Eskil & Asta
    Eskil & Alma
    Eskil & Idun
    Eskil & Edit(h) (snyggt med kort resp. långt begynnelse-e)

Namn med K:
    Eskil & Tekla
    Eskil & Klara
    Eskil & Kajsa
    Eskil & Silke (innehåller samma bokstäver, om man tycker sånt är skoj)

Fornnordiska namn;
    Idun Asta Gerda Tora Tyra Alvida Alva Eira Saga Siri Turid

Jättefina namnförslag, Edith var med förra gången som förslag men det är "taget" nu. (Likaså Ester som vi också hade då. )
    Ellen har vi funderat på och maken gillar Amanda, men jag tycker inte Amanda är samma stuk som Eskil på nåt sätt.
    Vårt efternamn innehåller i och r och därför funkar inte r-namn jättebra och särskilt inte Siri (som jag tycker är JÄTTEFINT annars)..
    Tekla finns i släkten men det känns nästan lite hårt?
    Har du fler förslag och har ork så tar jag gärna emot tips..
  • nenwood
    spöke skrev 2012-11-16 16:57:11 följande:
    Du har rätt i att Amanda och Eskil inte har samma stuk. Eskil låter väldigt nordiskt och Amanda väldigt latinskt.

Tekla är helt klart ett hårt namn. Gillar man inte det så kan det nog vara svårt att känna för just det namnet. Själv tycker jag att det är namn som växer. Inte omedelbar kärlek kanske.

Fler förslag:
    Eskil & Aina
    Eskil & Disa
    Eskil & Hedda

Hmm, inget av dessa var någon favorit, Hedda är fint men i orten jag är uppvuxen är Hedda ett spöke och mörderska (gammal skandal från 1800-talet och som barn skrämde vi upp varandra med att Hedda spökade i ungdomsgården )
    Vi har funderat lite på Judith eller Greta mer nu, men får nog fundera lite till, tur det är några månader kvar
    tack för bra namnförslag!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd