Inlägg från: baobab |Visa alla inlägg
  • baobab

Spökes namn(t)råd

Hej Spöket! Jag skulle vilja ha hjälp med två namn som jag funderar över. Gillar klassiska namn och undrar om dessa två räknas som det:

Magda - kan man döpa ett barn till bara Magda eller är det alltid ett smeknamn för Magdalena?

Julie - är detta ett svenskt namn eller är Julia den svenska formen? Har det varit vanligt i Sverige någon gång (tänker på Fröken Julie som ju skrevs i slutet av 1800-talet om jag inte minns fel, var det poppis då?)

Många frågor på en gång blev det Glad Tack för en bra tråd förresten!

• baobab
    spöke skrev 2012-05-16 14:32:33 följande:
    Hej! Magda funkar bra som dopnamn. Det är från början en kortform av Magdalena, men kan användas som självständigt namn. Äldsta belägg i Sverige: 1839. Det finns 1172 kvinnor som heter Magda, varav 698 bär namnet som tilltalsnamn.

Julie är den franska feminina formen av Julius. Julia är den latiska formen och den form som blivit mest poppis i Sverige. I Danmark däremot är Julie vanligt (danska flicknamn slutar ofta på e medan svenska slutar på a). Det finns 1283 kvinnor som heter Julie i Sverige (tilltalsnamn för  776 damer). Namnet har aldrig varit lika poppis som Julia här.

Hur har du tänkt uttala Julie? Som månaden juli eller mer franskt som i Fröken Julie?
    Tack för svar!Glad Jag tänker att det uttalas som månaden juli och inte men dj-ljud som engelskans Julie och inte heller som i Fröken Julie. Förresten, har du någon aning om vad Julie betyder? Det franska uttalet låter ju nästan som jolie = fin. Och hur uttalas det på danska, hörs e:et?
  • baobab
    spöke skrev 2012-05-21 11:13:08 följande:
    Julie är som sagt en feminin form av Julius. Namnet Julius kommer från det romerska släktnamnet Julianus, som kommer av det grekiska ordet ioylos... som betyder skäggfjun. Men man kan ju tänka på den vackra sommarmånaden istället.

På danska är vokalen u mer som vårt o. Och e:et hörs på slutet. Kolla klipp ur den superbraiga tv-serien "Nikolaj og Julie" på youtube.
    Tack för tipset:) 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd