Inlägg från: SannaM |Visa alla inlägg
  • SannaM

Spökes namn(t)råd

Jag är lite namnnörd light får man väl säga, väldigt light om man jämför med dig , men jag funderar redan väldigt mycket på namnförslag till vårt nästa barn... som än så länge bara är påtänkt, haha. Vi körde en namnlek varje dag i några veckor när jag väntade vårt första barn, som nu är 6,5 månader, och det hjälpte väl litegrann till att hitta "det" namnet, även om det redan från början var vårt favoritnamn: Adrian, heter han.

Först undrar jag: Hur vanligt är namnet Adrian just nu egentligen? Och hur ser prognosen ut? Innan vi fick vår Adrian hade jag aldrig träffat någon annan med namnet eller sett någon i t.ex. DN:s födelseannonser med namnet, men nu tycker jag att jag hör någon ropa Adrian i varje hörn... Vilka "typer" väljer namnet Adrian mest tror du? I vilken kategori hamnar det liksom?

Och sen funderar jag på: Vilka namn skulle kunna matcha Adrian när han får ett syskon? Våra toppnamn förutom Adrian var Jack och Isak innan han kom, och sambon tycker fortf att Isak är i topp, men jag är inte lika övertygad... skulle vilja hitta ett nytt favoritnamn som får samma status i min värld som Adrian har, både kill- och tjejnamn (eller könsneutralt)! På tjejsidan har vi alltid haft Ines, och visst, det tycker jag är fint... men kanske har jag tröttnat lite på det. Jag gillar även Joni, som jag väldigt nyligen fick upp ögonen för, och som ett potentiellt andranamn har vi Olivia. Har du några fler förslag? Vi gillar inte de där supermoderna namnen, som typ Novalie, det ska vara vackra, fina, hyfsat enkla namn men inte de allra allra vanligaste... i efternamn heter vi Mac Donald, så det ska ju gärna passa någorlunda med det

Väntar med spänning på svar

• SannaM
    spöke skrev 2012-03-29 16:34:12 följande:
    Bra idé med namnlek... tror du inte det kan funka även denna gång?

Adrian är helt klart ett namn som blivit mer och mer poppis under de senaste åren. 1998 var det drygt 150 nyfödda gossar som fick namnet Adrian, förra året var det nästan 300. Mellan 2010 och 2011 var Adrian nummer 15 på listan över de pojknamn som ökat mest under året. Sammanlagt finns 7844 män i Sverige med namnet Adrian, varav 5308 bär namnet som tilltalsnamn. Svårt att placera Adrian i en viss klass, tycker inte att det är så socialt stämplat. Kan tänka mig att de flesta Adrian-gossarna är ganska medelklass i Sverige.

Jag tycker det är fint att kombinera namn på olika vokaler. Så Isak och Ines passar toppen med Adrian.
    Fler förslag:
    Adrian & Ellie
    Adrian & Iris
    Adrian & Edit(h)
    Adrian & Elise
    Adrian & Ellinor

Adrian & Oskar
    Adrian & Edward
    Adrian & Edmund
    Adrian & Isidor
    Adrian & Emanuel
    Tack för bra svar Jo, Isak och Ines passar båda med Adrian, det har du rätt i. Och det blir nog en namnlek igen... ska nog skaffa en ny namnbok denna gång att utgå ifrån, sist körde vi Solveig Norbergs bok. Har du något toppentips på namnbok? Gillar att ha en bok i handen snarare än att kolla nätet

Av dina namnförslag gillar vi Edith, men pojknamnen är nog lite för hårda för min smak. Lite för manliga liksom. Jag är en kräsen typ... får inte vara för traditionellt, inte för modernt, inte för "tråkigt" eller vanligt, inte för annorlunda (så att man får känslan att "oj vad de har spexat till det!"), inte för kvinnligt resp manligt... Min sambo har ungefär lika smak = tur, men det för oss inte direkt framåt, haha!
  • SannaM
    spöke skrev 2012-05-07 17:06:10 följande:
    Kom å tänka på...
    Adrian & Elis?
    Elis hade vi på listan innan Adrian kom. Kanske kommer tillbaka när det blir aktuellt. Trodde dock länge att det skulle uttalas som Elise, men det är ju fel (eller hur?), det ska väl betonas på E?

Gällande namnbok så är det alltid trevligt med någon liten förklaring/betydelse, men framför allt ska det finnas många namn!
  • SannaM
    spöke skrev 2012-08-05 22:10:58 följande:
    Ju fler ungar man skaffar sig, desto fler fina namn kan man få användning för...
    Haha, hade det inte varit så förbaskat ansträngande att ha barn hade jag skaffat massor just av den anledningen!
  • SannaM

Har frågat dig förr men nu är det (förhoppningsvis) mer på riktigt, kan man säga: Adrian ska få ett syskon. Favoritnamnen är sedan ett tag Ines och Ilon och jag gillar även Leonie. Men... vi vill ha fler namn, för att vara säkra på att vi inte missar nåt och ja, för att kanske tänka nytt bara. Vi gillar båda mjuka namn, särskilt när det gäller pojknamn och vi har ett internationellt efternamn.

• SannaM
    spöke skrev 2013-11-07 18:55:41 följande:
    Hade ni tänkt Ilon som flick- eller pojknamn (eller vilket som)? Statistik: Det finns 25 kvinnor som har förnamnet Ilon. Av dessa har 15 namnet Ilon som tilltalsnamn. Det finns 57 män som har förnamnet Ilon. Av dessa har 46 namnet Ilon som tilltalsnamn. Gillar verkligen kombon Adrian & Ines. Låter matchat/genomtänkt men inte FÖR mycket. Och så tycker jag att det är snyggt att kombinera vokalnamn. Fler förslag: Adrian & Isolde Adrian & Iseline Adrian & Elodie Adrian & Adele Adrian & Elise Adrian & Ofelia/Ophelia Adrian & Ethel Adrian & Alma  Adrian & Iris Adrian & Isis Adrian & Osmond Adrian & Elis/Ellis Adrian & Isidor Adrian & Edvard/Edward Adrian & Edison Adrian & Amadeus Adrian & Alexis Adrian & Emanuel Adrian & Edmund Adrian & Elvis  

Tack! Ilon finns på både pojk- och flicklistan Ines har varit favorit sedan jag och min fru först började prata om barn, därför tröttnar vi liksom lite... men å andra sidan får ju namnet liv på riktigt när bebisen kommer. Om det blir eb flicka vill säga. Vi har lite svårt för spexiga namn som Osmond och Isis, det är liksom lite för konstigt och sänder ut en personlighet som inte är vi. Hmm. Kanske ska nöja oss med Ines och Ilon så länge. Ett till pojknamn vore dock fint att ha på lager... Min fru gillar Julian men det är så likt Adrian. Elis pratade vi om ett tag, men vet inte... svårt är det - men kul!!
  • SannaM
    nivatuq skrev 2014-02-10 22:17:17 följande:
    Tack för svar! Frida, Josefin och Cecilia är namn på jämnåriga till mig och sambon. Är öppen för alla förslag till namn utom 70-80 tals namn. Klara tycker jag är jättegulligt men förmodligen inget jag själv valt. Ottilia gillar jag också men har svårt att se det som en barnnamn istället för en sagofigur.

Jag (tror) jag gillar relativt korta namn som är lite hårda. Såsom Tyra, Stella osv. Samtidigt gillar jag äldre namn som Elsa, Hilma och Iris.

I vilken kategori skulle du sätta in Filippa? När var det popis? Har upplevt att det är ett namn som aldrig varit listetta men heller aldrig varit omodernt. Att det liksom flutit med? Pojknamn uppskattas också om du har tips

Magdalena, Isabella, Tora, Tuva, Tove, Theodora, Angelica, Cornelia (som spöke föreslog). (Förlåt för tillfällig kapning, won't happen again...)
  • SannaM
    nivatuq skrev 2014-02-12 17:05:32 följande:
    Tack! Jag gillar Tora jättemycket. Har försökt övertala sambon 100 ggr men Nora/Tora ger han inte vika för pga av att det rimmar på så mycket dumt. Jag får försöka tjata lite till

Jag gillar också Tora, men lyckas inte få med min fru på det tåget.

Det är för övrigt så himla kul att läsa den här tråden! Önskar bara att jag hade något att fråga Vi väntar barn i juli men har insett att vi nog inte kommer hitta några nya namn. Mina två favoriter är Ines och Ilon som lillsyskon till Adrian. Ilon är vi dock inte helt överens om så jag kanske återkommer när det närmar sig med lite krishjälp
  • SannaM

Okej, nu har jag en fråga rörande andranamn! Vi väntar barn till sommaren och har ett andranamn som känns självklart om det blir ett barn med snippa (ett släktnamn från både min och min frus sida). Blir det ytterligare en med snopp är det betydligt svårare. Vårt första barn har min brors namn som andranamn, och det känns speciellt av den anledningen att min bror har en grav funktionsnedsättning som gör att han aldrig kommer kunna få några barn eller bilda familj alls. Det är dessutom ett väldigt fint namn som klingar vackert med vårt barns förnamn.

...får vi en son till så känns det aningen tråkigt att han ska få samma andranamn, eller? Grejen är dock att vi inte har någon annan så pass betydelsefull person av hankön i vår släkt vars namn vi vill föra vidare (säg inte det till våra fäder/bröder, haha). Skulle det då vara konstigt/orättvist att barn nummer två får ett andranamn som inte har någon släktkoppling utan "bara" är vackert? 

Ett förslag vi har är det namn som min fru skulle ha fått om hon vore en pojke - det kanske vore något?

Ja, tyck gärna till lite om detta

• SannaM
    Cilla93 skrev 2014-03-01 21:15:42 följande:
    Jag tycker att det är skittråkigt med samma andranamn till barnen. Det känns fantasilöst. Men din sambos namn som hon skulle ha fått om hon blev en pojke tycker jag låter som en fin idé. :)

Ja, jag tycker också det känns fantasilöst att återanvända... jag och mina två systrar heter alla tre Karin efter farmor, har alltid tyckt det känts trist. Mina systrar fick dessutom ett tredje namn medan jag bara fick Karin = orättvist!

Ja, kanske får bli min frus oanvända pojknamn... Jonathan är det. Min fru gillar dock namnet Julian som potentiellt tilltalsnamn och alltså, det blir lite väl käckt med Julian Jonathan. Dessutom heter vårt barn Adrian och jag tycker kombon med Julian blir för rimmig. Hehe, får se hur det slutar. Lär inte kunna bestämma oss förrän bebisen är ute om sisådär 16 veckor (och då kanske det blir en med snippa!)
  • SannaM

Ilon.

Är inte det det coolaste/finaste namnet? Ligger (för mig) i topp på både snopp- och snipplistan och senast igår hade blivande storesyskonet deklarerat på förskolan att bebisen ska heta just Ilon.

Vad säger du spöke, är du på min sida? Min fru är väldigt fäst vid Julian ocj även vårt nya topp 3-namn Ivar och som flicknamn har vi egentligen alltid haft Ines. Men jag känner mer och mer för att släppa det. Hmmmm...

• SannaM
    spöke skrev 2014-03-13 16:54:21 följande:
    Jag gillar också Ilon. (Och jag gillar ju Ilon Wikland.)

Har ni funderat på Ivan?

Ivan känns inte rätt. Mer Ivar isf. Fast helst Ilon Svärmor blir dock väldigt besviken om vi sviker Ines...
  • SannaM
    spöke skrev 2014-03-20 11:41:17 följande:
    Fast inte Ines på en pojke, eller?

Nope!
  • SannaM

quote=72816107][quote-nick]spöke skrev 2014-03-21 10:23:19 följande:[/quote-nick]Tänkte väl det. (Det finns dock två män i Sverige som heter Ines. )[/quote]

Men Ilon är nästan coolast som tjejnamn!

• SannaM
    Väntar nr 2 skrev 2014-06-25 14:03:59 följande:
    Vilken rolig tråd.

Elis får snart en lillebror och vi funderar på namn men har svårt att hitta något som vi verkligen tycker om. Vi vill ha ett kort och gärna mjukt namn. De förslag vi har nu är;

Alve är min favorit än så länge.

Emil är fint men vad både jag och sambon har emot det är att det är så många vi känner som heter det.

Levi (känns ev lite för judiskt)

Elvin tycker jag om men inte sambon.

Louie/ Louis tycker jag om uttalet på men det känns för svårstavat.

Malte, Kian och Love gillar sambon men inte jag

Aron och Egil är ok men känns för hårda på något sätt.

Vore kul att få lite input från någon utomstående som gillar namn.

Är ju inte spöket men måste säga att Elis och Alve eller Elis och Aron känns som klockrena kombos! Eller Alvar? Arvid?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd