Inlägg från: Tirem |Visa alla inlägg
  • Tirem

Spökes namn(t)råd

Förnamnet Merit, vad tusan kommer det ifrån?

• Tirem
    spöke skrev 2011-08-25 23:33:15 följande:
    Det är en dansk/sydsvensk variant av Maria (som från början är ett arameiskt namn). Det uttalas med lång vokal till skillnad från det korta vokalljudet i ordet merit (=kvalifikation, betyg).
    Tackar!

Jag har ett fåtal gånger stött på detta namn och den gemensamma nämnaren är att alla har haft norrländsk eller samisk anknytning! Hur tusan kommer det sig tro, det är ju inte direkt ett vanligt namn?

• Tirem
    spöke skrev 2011-08-25 23:39:29 följande:
    Nej, det är ovanligt. Enligt SCB:
    Det finns 341 kvinnor som har förnamnet Merit. Av dessa har 205 namnet Merit som tilltalsnamn.

Nu när jag letar runt lite mer hittar jag även att det kan vara en samisk variant av Margareta/Margit/etc.... 
    Det var det jag hade på känn..

Har i alla år fått höra att namnet är av samisk börd men jag har inte kunnat hitta någon information om detta!
    Har i och för sig bara stött på 3 till (utöver jag själv då) som har detta namn och alla har samisk påbrå!

• Tirem

Jag tror inte det finns mycket ned skrivet tyvärr... Annars finns det ju en tydlig trend bland samiska namn. Ta två helt vanliga förnamn och sätt ett bindestreck emellan dem:
    Stefan-Anders
    Leif-Arne
    Frank-Lennart
    Petter-Niklas

Lägg då gärna till Westermark, Flinkfeldt, Granström, Lestander, Westerlund eller Markström som efternamn så fär du nästan ett renmärke på köpet

Svar på tråden Spökes namn(t)råd