Inlägg från: Lyckan12 |Visa alla inlägg
  • Lyckan12

Spökes namn(t)råd

Hej! 

Väntar tvillingar och behöver hjälp med namn och detta verkar vara en bra tråd.

Min tvååring heter Viggo och tvillingarna är pojke och flicka.

Mannen vill ha Cordelia som namn på flickan vilket inte är ett av mina favoriter då jag gillar kortare namn men då jag fick bestämma namn på viggo blir det nog så att hon får heta det, men vad matchar man Cordelia med, det ska ju oxå funka med Viggo.

Jag gillar namnen, Lexus, Dexter, Vide, Neo, Theo, Nemo,Loke m.m vad funkar bäst med Cordelia eller har ni några andra förslag, man blir så enkelspårig när man sitter och tänker på namn?

Sambon säger att jag får fria händer när det gäller pojkens namn.

Som ni ser har jag lite blandad smak, men gillar inte  för långa namn:) 

Om sambon kan tänka sig något annat namn på flickan så gillar jag Ella, Lo, Lava, Leia, Wilma m.m men det blir nog till att försöka hitta något bra till Cordelia

• Lyckan12
    spöke skrev 2011-08-22 11:47:40 följande:
    Viggo och Cordelia är ju inte direkt stilmässigt lika. Viggo är ett gammalt nordiskt namn, medan Cordelia är ett pompigt romerskt namn. Om ni väljer Cordelia så kan du nog ha rätt fria händer när det gäller gossen eftersom ni inte har något speciellt tema som ni är inriktade på. Även när det gäller längd så kan du vara fri. Det enda som man bör tänka på är kanske att inte välja ett namn som långa Cordelia "sväljer". Pelle är ett fint namn, men känns kanske lite barnsligt bredvid Cordelia.

Jag skulle nog satsa på ett ganska ståtligt namn. Det är nog det enda jag kan se att Viggo och Cordelia har gemensamt. Vad sägs om....
    Arthur Edgar Valter Albert Ossian

Tack för ditt svar!

Jag vet att  dem stilmässigt inte är lika vilket i sig inte är supervikigt, det behöver inte vara 3 gamla nordiska namn, men det ska juh ändå låta bra inop.

Arthur Edgar Valter Albert Ossian det är inget av dem namnen jag gillar, har du fler förslag?

Finns det något av de pojknamnen jag skrivit som du tycker kan funka med Cordelia?

Om jag får mannen att tänka om vilket vilka flick och pojknamn av de jag skrivit tycker du funkar att kombinera med Viggo och med varandra?

• Lyckan12

Hej!

Vi fick tvillingar för 6 veckor sedan och kan inte bestämma oss för vad dem ska heta.
    Nu är det 4 namn kvar på listan Vi har Lexus eller Theo till pojken och Leia eller Cordelia till flickan, storebror heter viggo men vi har gett upp att matcha med det, det känns inte så viktigt.
    Vilka kombinationer tycker du funkar och vad tycker du om namnet Lexus du som hört många namn.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd