Inlägg från: Frila2 |Visa alla inlägg
  • Frila2

Spökes namn(t)råd

Har kollat tråden ganska länge och behöver lite hjälp nu.
    Jag har en dotter som heter Siri och är nu gravid med tvillingar. Om det blir en kille och en tjej så kommer de heta Vidar och Liv. Jag gillar att det finns en sammanhållning mellan namnen, i vårt fall blir det I som är gemensamt mellan alla tre.
    Problemet är då om det blir antingen två tjejer eller två killar.
    Siri, Liv och ??
    Siri, Vidar och??
    Vi har kört fast helt enkelt Några tips?

• Frila2
    spöke skrev 2011-04-15 22:16:42 följande:
    Vidar & Liv låter toppen ihop.

Fler nordiska namn med i:
    Idun Disa Hilda Silja Vinda
    Egil Eskil Sixten Finn Erik
    Jättebra förslag. Har själv skrivit upp Idun, Egil, Eskil och Sixten på listan. Tyvärr är maken inte lika förtjust. Får bearbeta honom lite. :)
  • Frila2

Hej igen!
    Behöver lite hjälp nu igen. Är gravid med tvillingar och vet nu att det är två killar. Dottern heter Siri och det är namn i samma stil som vi är ute efter. Inte samma initialer på killarna och helst inte heller med S som första bokstav. Vill gärna känna att namnen hör ihop. Vi har långa efternamn så helst korta namn, max 5-6 bokstäver.

Det vi funderar på nu är:
    Arvid och Vidar
    Alve och Vide
    Tage och Alve
    Tage och Algot

Funkar kombinationerna? Känns det som att de hör ihop och passar med Siri?

• Frila2
    spöke skrev 2011-07-03 21:28:38 följande:
    Lite tankar:

Arvid & Vidar: Passar onekligen bra ihop, men kanske lite för bra.  Samma stavelser fast i omvänd ordning. Kan göra det extra svårt för andra att komma ihåg vem som är vem (och då blir det lätt "tvillingarna" istället).

Alve & Vide: Söta namn som passar bra ihop. Känns som en "enhet" - är det såna namn ni vill satsa på? Eller mer individuella namn?

Tage & Alve: Tycker detta blir en bättre kombination just för att namnen känns lite mer unika var för sig och inte flyter ihop som Alve och Vide.

Tage & Algot: Snygg kombo med g:et som återkommer som en röd tråd. Namnen känns unika var för sig.

Och ja, jag tycker namnen passar bra med Siri. Samtliga är gamla nordiska namn. Är det sådana namn du/ni gillar bäst? Vad tycker du om t.ex. Tage & Vilgot?
    Tack för hjälpen. Ja, gamla (och korta) nordiska namn är helt klart det vi letar efter. Sedan behöver de absolut inte vara fornnordiska. Siri är ju inte fornnordiskt men en kortform av fornnordiska Sigrid.

Mina favoriter är Arvid och Vidar men tvekar av samma anledning som du skriver, de kanske är för lika så folk inte vet vem som är vem. Samtidigt är det lite kul med att det är samma bokstäver. Tage och Algot är kombinationsfavorit nr 2. Som du säger, lite mer unika namn som hör ihop men ändå inte sitter ihop. Lutar åt det faktiskt.
    Vilgot har jag inte funderat så mycket på. Får ta upp det med mannen
  • Frila2
    spöke skrev 2011-07-12 14:18:20 följande:
    När ska gossarna anlända?
    Beräknas till 3 november men jag tror och hoppas att det blir i september/oktober. Inte tidigare iaf.
  • Frila2

Nu kommer jag igen, för sådär fjärde gången. Vi är nu inne på att en av killarna kommer heta Tage men vi har inget namn till tvilling nr 2. Vi har varit inne på Algot men är nu lite inne på ett namn på fyra bokstäver, nordiskt ursprung vill vi ha.
    Vad tror du om Tage i kombination med Agne, Alve, Elis (är det verkligen nordiskt?), Ivar, Jarl, Nils (igen, nordiskt?) eller Ture? Andra namn som står på listan är Erik och Karl men vi är tveksamma till dessa namn båda två då de är så vanliga namn.

• Frila2
    spöke skrev 2011-07-18 15:15:35 följande:
    Tage & Agne tycker jag är lite svårt att säga ihop.
    Tage & Alve ligger bättre i munnen. Men jag röstar på att namnen ska ha olika ändelser.
    Tage & Elis låter bra ihop - men Elis är inte nordiskt utan är en variant av Elias som kommer från hebreiskan.
    Tage & Ivar gillar jag. Låter som två bröder utan att namnen är lika i sig. Min favorit. 
    Tage & Jarl funkar helt okej. Men var i landet bor ni? Jag är från Småland och där är inte Jaaal så vackert... (mest blir det "Jalle").
    Tage & Nils låter också bra ihop. Men jag föredrar nog att Tage kombineras med ett annat tvåstavigt namn. Nils är inte nordiskt från början, utan en svensk version av det grekiska namnet Nikolaus.

Erik och Karl kan aldrig bli fel... men som du säger - väldigt vanliga.
    Tack!
    Du bekräftade det som jag kände också med alla de olika kombinationerna.
    Vi får fundera vidare.
  • Frila2
    annkar78 skrev 2011-08-13 21:34:22 följande:
    Zoe är ju ett forngrekiskt namn, har försökt att hitta fler fina men bara hittat Cornelia. Vet du fler fina?
    Är inte Iris ett gammalt grekiskt namn?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd