spöke skrev 2011-07-03 21:28:38 följande:
Lite tankar:
Arvid & Vidar: Passar onekligen bra ihop, men kanske lite för bra. Samma stavelser fast i omvänd ordning. Kan göra det extra svårt för andra att komma ihåg vem som är vem (och då blir det lätt "tvillingarna" istället).
Alve & Vide: Söta namn som passar bra ihop. Känns som en "enhet" - är det såna namn ni vill satsa på? Eller mer individuella namn?
Tage & Alve: Tycker detta blir en bättre kombination just för att namnen känns lite mer unika var för sig och inte flyter ihop som Alve och Vide.
Tage & Algot: Snygg kombo med g:et som återkommer som en röd tråd. Namnen känns unika var för sig.
Och ja, jag tycker namnen passar bra med Siri. Samtliga är gamla nordiska namn. Är det sådana namn du/ni gillar bäst?
Vad tycker du om t.ex. Tage & Vilgot?
Tack för hjälpen. Ja, gamla (och korta) nordiska namn är helt klart det vi letar efter. Sedan behöver de absolut inte vara fornnordiska. Siri är ju inte fornnordiskt men en kortform av fornnordiska Sigrid.
Mina favoriter är Arvid och Vidar men tvekar av samma anledning som du skriver, de kanske är för lika så folk inte vet vem som är vem. Samtidigt är det lite kul med att det är samma bokstäver. Tage och Algot är kombinationsfavorit nr 2. Som du säger, lite mer unika namn som hör ihop men ändå inte sitter ihop. Lutar åt det faktiskt.
Vilgot har jag inte funderat så mycket på. Får ta upp det med mannen