• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • puss
    miracle20 skrev 2010-08-16 16:37:16 följande:
    Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.
    gud så bittert.
    du har missat att det är berikande för barnen att ha god kontakt med mormor och morfar osv?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • jådåsåatt

Ähh, blev fel..

Tja, min dotter sover hos min mamma ungefär två gånger i veckan, oftare nu under sommaren.

Alternativet är att hon börjar på obdagis som ligger i andra änden av stan.

Jag förstår inte problemet, både jag, min mamma och min dotter värdesätter ju deras fina relation jättemycket.

• Smilly

Önskar vi bodde så att våra föräldrar kunde passa vår son. För långt för att kunna få avlastning i form av kväll på stan.. Synd för alla parter. Önskar inget hellre än att sonen fick vara mer med far- och morföräldrar.

• minimou

Vår äldsta dotter på 2½ har varit hos mormor och morfar själv några enstaka gånger. Dels beror det på att vi första året inte ville eller såg något behov av det, men det senaste halvåret hade jag gärna sett att det varit lite oftare. Hon går inte på förskola och det kan bli lite tråkigt för henne att gå hemma med mig och lillasyster jämt. Hon älskar att åka till dem och få så mycket uppmärksamhet som hon får när hon är där. 

Tyvärr arbetar de heltid och har  mycket annat för sig på helgerna så det blir inte så ofta. två nätter har det varit sammanlagt och några timmar på dagen, kanske 10 gånger. Lillasyster på 10 månader har vi aldrig haft barnvakt till då vi tycker att hon är för liten än.

Farmor bor på andra sidan jorden så henne kan vi inte få någon avlastning från tyvärr.

• mamlan

Satt och funderade lite nu, hur hade ni det själv när ni var små? Ni som anser att det är dåligt föräldraskap att låta barnen vara hos mor och farföräldrar för att en bra förälder minsann ALDRIG lämnar bort sitt barn? Och ni som liksom jag tycker det är toppen att barnbarn och mor/far föräldrar får möjligheten att umgås? Själv var jag mycket med min farmor, hon bodde i en lägenhet i vårt hus så dit gick man varje dag efter skolan fikade, pratade och bara var tills mamma och pappa kom hem från jobbet. Skulle de bort någon gång utan barn så knatade man bara upp förö trappen till farmor, toppen. Ja man var självklart dit annars oxå, säkert minst en gång om dagen

• sär skriven
    mamlan skrev 2010-08-17 19:07:06 följande:
    Satt och funderade lite nu, hur hade ni det själv när ni var små? Ni som anser att det är dåligt föräldraskap att låta barnen vara hos mor och farföräldrar för att en bra förälder minsann ALDRIG lämnar bort sitt barn? Och ni som liksom jag tycker det är toppen att barnbarn och mor/far föräldrar får möjligheten att umgås? Själv var jag mycket med min farmor, hon bodde i en lägenhet i vårt hus så dit gick man varje dag efter skolan fikade, pratade och bara var tills mamma och pappa kom hem från jobbet. Skulle de bort någon gång utan barn så knatade man bara upp förö trappen till farmor, toppen. Ja man var självklart dit annars oxå, säkert minst en gång om dagen
    Min mormor var död och min morfar med fru levde i Schweiz, så honom hann jag aldrig träffa innan han dog. Farmor och farfar hade aldrig hand om oss barn, och ja jag har nog saknat att ha äldre i min omgivning. Och jag anser att det är upp till var och en familj (och inte till TS) att avgöra vad som passar dem bäst.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • FruSen

Vi skulle aldrig lämna mot mor- eller farföräldrarnas vilja. Men nu har vi turen att både farmor, farfar, mormor och morfar nästan slåss om att få vara barnvakt så i snitt har vi varit iväg på bio, middag, teater, osv ca 1 gång i månaden (ibland mer, ibland mindre). Jag uppskattar det verkligen och det är helt klart någon som gör att jag och sambon inte "glömmer bort" varandra i vårt förhållande. Sen träffas vi någon eller några gånger i veckan. Jag är mycket lyckligt lottad som har både föräldrar och svärföräldrar i samma stad, dottern älskar att få total uppmärksamet av far-och morföräldrar och jag kan inte se något negativt alls med att ha barnvakt några kvällar i månaden Tvärtom! Hon får en fin kontakt och bra relationer med sina mor- och farföräldrar om det tragiskt nog skulle hända mig och min sambo något (tex att vi är med i en olycka och måste ligga inlagda på sjukhus en tid, eller ännu värre, om vi dör).
    Jag minns själv hur jag som barn tyckte det var toppen att få vara hos farmor och farfar eller hur underbart det var när man var sjuk och mormor kom och var barnvakt om inte mamma eller pappa kunde vara hemma.

TS - hur mycket är för mycket enligt dig?

• Michisen
    Alltså... Jag var fyra år gammal när mina föräldrar lämnade mig hos mormor och åkte iväg till Gran Canaria i två veckor.
    Om jag saknade dem? Säkert - men det jag minns är hur morfar och jag byggde docksäng åt min nalle och hur vi plockade hallon, såg kronprinsessan Victoria rida förbi på en ponny (tillsammans med Securitasvakter på egna hästar), hur vi åkte turistbåt genom Sthlm...
    Ett av mina tidigaste och bästa minnen är de där två veckorna hos mormor.
    Jag hade grymt trevligt.
    Det är vad jag kommer ihåg.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Adephi
    Jag träffade tyvärr inte min farmor och farfar något speciellt, farmor bodde på gotland och efter mina föräldrar skildes blev det inte av att träffa farfar heller..

Mormor och morfar sov jag över hos någon gång då och då och så var vi ju där på släktträffar..
Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?