• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • miracle20
    sär skriven skrev 2010-08-16 17:57:36 följande:
    Förstår inte varför man på något sätt ska lägga en sån värdering i hur andra sköter sitt. Är det så mycket värt att få känna sig lite bättre än alla andra?
    kanske ska läsa det ovanstående istället. Tycker inte man ska kunna utnyttja sina föräldrar så mycket som vissa gör..
  • mamlan
    miracle20 skrev 2010-08-16 17:51:10 följande:
    Jag menar inte att det är fel att de träffar sina föräldrar det är i den här åldern som de gillar att umgås med mor/farföräldrarna när de blir äldre så har de fullt upp med sig själva.

Tycker bara inte att det ska gå till överdrift, låta dem komma hem till än bara man ska dusch så de kan passa barnen eller ta hem mor/farföräldrarna när man ska åka handla för föräldrarna inte orkar ha med barnen...
    Ja men DET är en helt annan femma. Barn behöver följa med på olika saker, så där har du rätt. Men TS uppfattade i alla fall jag lite annorlunda.
  • Maggis
    miracle20 skrev 2010-08-16 18:00:00 följande:
    kanske ska läsa det ovanstående istället. Tycker inte man ska kunna utnyttja sina föräldrar så mycket som vissa gör..
    Men det är väl ändå något som avgörs av de inblandade; huruvida man blir utnyttjad eller inte? Det är inte du som avgör det åt andra, ändå?
    //Maggis
  • BlommyNess12

Min mamma och pappa får träffa min son hur mycket de vill typ.. Jag brukar nästan aldrig be om hjälp, de brukar däremot be om att få hjälpa mig med sonen.. Är det också fel då? hahaha

• Toddes mamma

Så här är det hos oss..mormor o morfar sitter INTE barnvakt, av vissa skäl.

Farmor, har suttit någon enstaka gång, de som suttit mest är farfar o hans fru.

Vi har barnvakt kanske 3ggr per år, om vi båda ska på någon fest som vi gärna vill gå på, annars löser vi allt själva, tar med bägge barnen i princip överallt, där det är lämpligt att barn är dvs.. Om vi tex ska på något evangemang, åker vi hem lagom till läggdags, vill någon av oss då vara kvar längre är det helt ok, annars går vi hem allihopa..Funkar för oss..

• Maggis
    BlommyNess12 skrev 2010-08-16 18:19:52 följande:
    Min mamma och pappa får träffa min son hur mycket de vill typ.. Jag brukar nästan aldrig be om hjälp, de brukar däremot be om att få hjälpa mig med sonen.. Är det också fel då? hahaha
    Ja, så är det här också i stor utsträckning. De får abstinens, säger de, om de inte får träffa dem ofta. Så då får de naturligtvis det medan de orkar och barnen vill. Men nu förstår jag ju att de bara blir utnyttjade av oss.
    //Maggis
  • tiggercat

När känslan infaller hos barn eller mor/farföräldrar.
    Eller när vi, föräldrar behöver det.

• myskatt

Lite när som. Oftast för att jag är upptagen och mannen ska jobba eller så ska vi jobba båda två. Sällan eller aldrig för att vi ska "roa" oss eller ens åka och handla ensama tillsammans.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • BlommyNess12
    Maggis skrev 2010-08-16 18:21:34 följande:
    Ja, så är det här också i stor utsträckning. De får abstinens, säger de, om de inte får träffa dem ofta. Så då får de naturligtvis det medan de orkar och barnen vill. Men nu förstår jag ju att de bara blir utnyttjade av oss.
    Samma här, nu under semestern ringde min mamma och bönade och bad om att hon och pappa skulle få ha sonen iallafall över en helg.. Vi bor liksom 200 meter ifrån varandra dessutom så jag tyckte det kändes lite onödigt, men sa ja ändå haha..
    När jag skulle åka till stockholm och hälsa på en kompis så ville de promt att han skulle stanna hos dem med svepskälet "så du får roa dig lite" hmm.. tror det var dom som ville roa sig lite med barnbarnet kanske?

Eller när jag tog med honom till ett möte jag hade på kommunen inför att jag och sambon ska separera, då ringde pappa och när han fick höra det blev han helt förskräckt "Men lämna honom hääääär du behööööver inte ta med honom han kan gott vara här, det blir väl lättare?" och så vidare i liknande exempel 1000 gånger om haha..
    Men de blir ju såklart utnyttjade att jag inte förstod det
  • Kazeer

Mina föräldrar har passat vår äldste son t ex när jag ska till tandläkaren, när lillebror föddes, när lillebror opererades, när vi flyttade och så har de passat någon gång, när han har varit sjuk. En gång har morfar varit barnvakt, när vi gick ut och åt middag och gick på bio. De har ställt upp varje gång vi har bett om hjälp men för det allra mesta har vi med oss barnen, när vi ska göra något.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?