• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • JBC

Tidigare under våren har min mamma tagit hand om sonen ca en gång i veckan när jag har tränat. Detta enbart om hon orkat efter jobbet, inget som jag tjatar om. Nu har hon nog inte tagit hand om honom på nån månad, enbart träffat honom tillsammans med mig. Om ett par veckor ska hon ha honom några timmar på kvällen. Så ibland rätt så mycket, ibland betydligt mindre.

• mamlan

Nu tex är 5 åringen där i 2 dagar eftersom dagis har stängt.

• ica
    mamlan skrev 2010-08-17 20:07:55 följande:
    Hittills verkar ju ingen ha farit illa av att "lämnats" hos mor- farföräldrarna när de var barn vad jag kan läsa i era inlägg..Ingen som verkar känna sig ratad av dåliga föräldrar som inte vill ha dem..Så jag tror nog att vi lugnt kan fortsätta ha barnvakt ibland utan att det lämnar några men
    Jag var väldigt mycket hos mormor och morfar som barn. Och det var underbart. Nästan bättre att som vuxen fått den relationen så tidigt i livet. Ju äldre jag blivit desto mer tacksam är jag mot dem. Trots att ingen av dem är i livet tyvärr. Så peppa alla att umgås med sina barnbarn.
  • helenvaupptaget

Jag lät dom passa han i två timmar i fredags. Klockan 17.55 till 19.55. Jag spelade yatzi med mina vänner. Innan det var det nog 3 månader sen kanske ?

• FruSen

TS, hallå? Jag har inte sett om du svarat på min fråga...
    HUR mycket passning är för mycket tycker du?

• mamlan

Jahapp, nu har mitt barn vart hos morfars igen, i nästan 3 dagar eftersom jag är sjuk, toppen för henne att slippa bli sjuk och slippa en urtrist mamma som bara ligger i sängen.

• Bettiz

Mina barn (7 resp 5 år) är ofta med mormor eller farmor/farfar, vi bor väldigt nära båda. Barnen brukar själva fråga efter att få gå till dem. I morgon tex ska sonen sova hos mormor och på lördag ska dottern sova hos mormor. Barnen har själva frågat henne om de fick sova över.

Jag hade varken mormor/morfar eller farmor/farfar när jag växte upp, och jag uppskattar väldigt mycket att mina egna barn har nära tillgång till sina.

• 010306

Nån gång i månaden, tycker bara att det är kul att dem har bra kontakt !

• Christin b

när vi behöver hjälp. Ibland hämtar de tidigare på förskolan och tex åker och badar.

• Majken

Typ aldrig Mina föräldrar bor i stan men är aldrig barnvakt (pga sjukdomar, vissa krämpor och illvilja/ointresse) och svärföräldrarna bor 20 mil bort och börjar komma upp i åren och har inte riktigt ork, men om det skulle krisa rejält så skulle de nog komma, det har dock knappast hänt.

I feb-11 ska vi på konsert och middag med goda vänner och då är vår 20-åriga dotter barnvakt, men  hon jobbar mkt kvällar och helger, så vi vill inte gärna be henne de ggr hon äntligen är ledig. Hon bor inte hemma utan med sin pojkvän.

Love my M-girls
Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?