• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • Hercule

Det tycker jag beror på inställningen från alla inblandade personer. Personligen tror jag inte att mängden tid spelar så stor roll så länge barnet känner sig önskat och har det bra där det är.  

they can't break you if you don't have a spine
  • MysTic PrincesS

Vad som är normalt eller inte är upp till varje enskild familj att avgöra. Så om nån nu tar hand om sina barnbarn ofta väldigt ofta så är det ju deras egna aktiva val. Man kan och får säga nej med Och barnbarnen kommer nog att uppskatta att de fick chansen att umgås med sina mor/farföräldrar

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • trollbottom
    sär skriven skrev 2010-08-16 19:30:24 följande:
    Och de är säkert glada att få träffa sina barnbarn också.
    Jo, de brukar ju som bli det.

Mina föräldrar bara älskar att få träffa sina barnbarn och trots att mina svärföräldrar har och är förjävligt dåliga föräldrar så är dom alltid glada över att få träffa sitt barnbarn och de är faktiskt långt mycket bättre farföräldrar än de någonsin varit föräldrar
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Michisen
    trollbottom skrev 2010-08-16 19:27:31 följande:
    Vad menar du? Ska föräldrar aldrig få vara barnlediga och göra saker utan barnen bara för att man valt att skaffa barn?
    Kan det inte finnas ett värde i att far och morföräldrar får ta hand som sina barnbarn och på så vis få en relation som garanterat i de flesta fall gagnar barnen? När ska föräldrarna jobba om de ska ta hand om sina barn själva hela tiden? Då borde vi stänga igen alla förskolor och dagmammorna borde sägas upp. Föräldrar ska ju ta hand om sina barn själva.

Personligen ser jag fram emot att få flytta närmare farföräldrarna så vi kan få barnvakt långt mycket oftare än vi kan få nu. Om det skulle bli någon gång i veckan så fine. Det skulle bara göra att vi föräldrar fick återhämtning och kunde fungera resterande tid som ännu bättre föräldrar.
    Men är du galen? Farföräldrar och morföräldrar ska sitta hemma, sticka och röka pipa och lyssna på P4 och inte behöva belastas med umgänge med sina barnbarn.

Frågan är hur lågt jag hamnar som glatt har utnyttjat att min makes morföräldrar velat umgås så mycket med sonen i sommar? Förstå, det är inte ens barnets morfar, utan barnets farmorsfar och farmorsmor som har umgåtts med vår son nära fem dagar i veckan, åtta timmar om dagen. Jag har visserligen varit där jag med, men ÄNDÅ!
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • trollbottom
    Michisen skrev 2010-08-16 19:41:13 följande:
    Men är du galen? Farföräldrar och morföräldrar ska sitta hemma, sticka och röka pipa och lyssna på P4 och inte behöva belastas med umgänge med sina barnbarn.

Frågan är hur lågt jag hamnar som glatt har utnyttjat att min makes morföräldrar velat umgås så mycket med sonen i sommar? Förstå, det är inte ens barnets morfar, utan barnets farmorsfar och farmorsmor som har umgåtts med vår son nära fem dagar i veckan, åtta timmar om dagen. Jag har visserligen varit där jag med, men ÄNDÅ!
    Ditt barn måste vara förstört och herregud, barnens farmosfar och farmorsmor kan ni ju lika gärna boka begravning för på en gång. Att överleva en sån grej det går bara inte
  • Candyjunkie

Varje tisdag då jag jobbar, emellanåt då jag och sambon vill gå ut och hitta på något själva (då är hon oftast där över natten).

Min dotter har ett otroligt förhållande till sina farföräldrar pg denna regelbundna och intensiva kontakt och är ett  utmärkt komplement till dagis (3 dagar/vecka)!

• Michisen
    trollbottom skrev 2010-08-16 19:48:04 följande:
    Ditt barn måste vara förstört och herregud, barnens farmosfar och farmorsmor kan ni ju lika gärna boka begravning för på en gång. Att överleva en sån grej det går bara inte
    Nope. Att de byggde en sandlåda på sin tomt åt vår son nu i våras är antagligen ett uttryck för en underliggande önskan om att vi ska begrava dem snarast.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • trollbottom
    Michisen skrev 2010-08-16 19:52:13 följande:
    Nope. Att de byggde en sandlåda på sin tomt åt vår son nu i våras är antagligen ett uttryck för en underliggande önskan om att vi ska begrava dem snarast.
    Ja, men så är det ju. De fixade bara sina gravplatser på en gång.
  • Candyjunkie
    Michisen skrev 2010-08-16 19:52:13 följande:
     Min dotter har ett egetlekrumhos farmor och farfar +sandlåda i trädgården.

Jag tycker synd om barns om berövas möjligheten att bygga upp en egen sfär av vänner (inkl. med familjemedlemmar sommor- och farföräldrar) utan föräldrarnas ständiga närvaro...
  • Birry

Normalt och normalt... Det är väl upp till varje förälder och varjemor/farförälder att sätta gränser för vad de vill och har lust med.

Vissa mor/farföräldrar älskar att vara med sina barnbarn och tjatar öronen av sina barn för att få bara "barnvakt" (dvs få låna barnen). Vissa tycker det är pest och tackar ja i yttersta nödfall eller inte alls.

Vissa föräldrar tycker det är jätteskönt med en stund utan sina barn och andra vill inte vara utan dem en minut.

Allt är lika normalt och det är upp till varje familj att bestämma. Varför i hela fridens namn skulle någon bry sig i vad du TS tycker att de ska/bör göra??

I vår familj har vi en mormor och morfar som älskar att vara med sina barnbarn och ringer och frågar då och då om de får låna barnen en lördag eller en eftermiddag i bland. Vi kan också fråga om vi behöver hjälp tex när en av oss är på kurs och en måste börja jobba innan dagis öppnar, vi vet att de säger nej om de inte passar (och då får man välja bort kursen/ta ledigt från jobbet). Sen har vi ytterligare en mormor och morfar som bor längre bort som i princip aldrig tar hand om barnen. Den ena för att vi inte tycker att hon är bra med barn, den andra för att han bor 60 mil bort.

Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?