• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • petsod

Vi vill inte involvera våra föräldrar regelbundet som tex hämtning på fsk mm utan vi frågar dem ibland om vi ska träffa kompisar, åka iväg bara vi vuxna eller som nu när vi har flyttat och inte velat ha dottern med i all röra.
    Mina föräldrar ringer också ibland och frågar om de får låna henne och då säger man ju inte nej.

Jag skulle aldrig vilja vara beroende av våra resp. föräldrar och inte stå i tacksamhetsskulld heller. Vi har anpassat våra arbetstider så att vi själva ska kunna ta hand om vårat barn.

• sär skriven
    Obsessed Feelings skrev 2010-08-16 23:58:27 följande:
    Vi är inte direkt bortskämda med att få barnvakt till våra barn. Det längsta våran stora på 4 år varit ifrån oss är 2 dagar. Det är oftast farmor och farfar eller mormor som passar då, men det är ALLTID på deras villkor. När vi väl behöver barnvakt på riktigt (typ när någon ska till sjukhus eller så), då är dom inte beredda att ställa upp. Men när DOM tycker att DOM är sugna på att ha vår son så går det bra. Skrikandes

Vår dotter vill ingen ha, verkar det som. Vi har i bland behövt barnvakt till henne när vi ska till sjukhus med storebror t.ex. Men inte fan har man fått nån hjälp då heller. Till saken hör att vår dotter har en grav synskada och att flera av våra släktingar verkar rädda för henne p.g.a det, TROTS att vi vid flera tillfällen försökt att förklara hur det ligger till och vad man bör göra för att hon ska ha det bra m.m. Helt otroligt! Läs på för fan, har man lust att säga!

Märks det att jag är sur över detta?
    Åhhhh lilla gumman JAG kan vara barnvakt!!
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Pettson72

Skulle va överlycklig om min pappa VILLE träffa mina barn övt.....................

• ElinCarolinaEriksson

Jag är mammaledig med min son på snart 5 mån och både mina föräldrar och sambons föräldrar har ställt för oss. Kommer att börja plugga nu, tog flexibel kurs men måste ändå vara i skolan en del så då kommer svärmor/svärfar vara barnvakt ca 1-2 gånger i veckan eller om mina föräldrar som bor längre bort kommer och hälsar på i veckorna. (Då alla tycker det är jätteviktigt att jag klarar detta så ställer dom mer än gärna upp.)
    Säger som alla andra här, när räknas det som att farmor/farfar/mormor/morfar gör för mkt? (så länge de själva vill såklart)

• Verkligen

Min dotters farföräldrar har hjälpt till nån gång när jag haft läkarbesök när sambon jobbat eller när jag varit tvungen att jobba samtidigt som sambon men det rör sig aldrig om många timmar. Känns inte bekvämt att ha barnvakt åt ett så litet barn. (snart 9 månader).
    Håller med TS till en viss del att man inte ska ha barnet borta för mycket men om farföräldrarna vill ibland så är det okej, dom vill ju ha en relation till sitt barnbarn. Men i vårt fall så tar vi det sakta sakta med tanke på åldern. Blir väl en annan femma när dottern är större och tjatar om att få åka dit..
    Några morföräldrar existerar inte, dom dog.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Mrs K

Det handlar väl om hur mycket far- och morföräldrarna vill/har möjlighet/orkar? Samt hur ofta man behöver hjälp med barnen.

Dottern är hos "extrafarfar" en förmiddag i veckan. Hon hade lika gärna kunnat vara på dagis då men han älskar de dagarna och dottern trivs mycket bra med honom så vi unnar dem den tiden ihop.

• Jojjo841212

beror väl på. Om jag o min kille ska göra nåt kul, tex det senaste vi gjorde (var på kräftskiva) så brukar min mamma eller hans mamma ställa upp o ha Mille. Mamma älskar att ha honom, och han har det jätteroligt där...Varför skulle det vara fel på nåt sätt? Skum inställning. Ja, man ska klara av att ta hand om sina barn, såklart, men varför missunna far/morföräldrar en bra relation till sina barnbarn? Deras relation stärks ju av att barnet är där då och då.
    Vill nån passa min son, så får dom det. Han trivs, de trivs....whats the problem, liksom.

• Halvblod

Vår dotter är ofta hos sina mor- och far-föräldrar. Visst kan det vara för att avlasta oss ibland men framför allt är det för deras egna skull och för deras barbarns skull. Tiden dom har tillsammans är deras och bygger på deras relation utan att vi är ständigt närvarande.

TS tycker att de inte ska ställa upp, att det är föräldrarnas ansvar att ta hand om barnen men jag förstår inte riktigt hur du tänker.
    Barnbarn är ju det största man kan få efter egna barn, iaf i vår familj, och varje minut de får spendera med sina barnbarn är guld värda!

• Halvblod

Vår 3-åriga dotter var på semester i nästan en vecka med mormor och morfar i somras. Det var vår dotter och hennes morföräldrar som ville detta och alltså inte alls så att vi tog semester från dottern och bad om barnvakt.
    De dagarna pratar dottern om varje dag med glädje!

Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?