• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • brummagumman

Vad som är normalt lär variera massor. Beror ju på ålder/ ork på mor/farföräldrar, hur nära man bor och massa sånt. Och framförallt på om dom vill vara med barnen. Vi får hjälp flera dagar varje vecka med dagishämtningar samt varannan lördag då vi jobbar inom handel båda två. Som tur är (låter ju hemskt) är både mina och makens föräldrar skilda så vi har fyra familjer att vända oss till. Utan hjälpen hade det aldrig funkat! Å andra sidan tar det ju emot att fråga dem om hjälp för nöjen istället. Jag hade och har en nära kontakt till mina morföräldrar ( och andra äldre i familjen) och önskar mina barn detsamma.

• Safireee

Farmor hämtar dottern från förskolan ca 2 ggr i månaden och ibland är hon där någon helgdag. Det är ofta på farmoderns initiativ. Även gammelmormor (hon är 75 år) passar ibland. 

Mormor och morfar bor för långt bort och vi ses bara hela familjen. Farfar har fullt upp med sina sladdbarn (6 och 11 år) och vi ses också bara hela familjen. Båda våra föräldrar är skilda varav två har nya familjer och två nya sambos. Alla är i 50-årsåldern och jobbar heltid.  

Själv blev jag aldrig passad av mina mor- och farföräldrar när jag var liten. Farfar kände jag inte och de andra var jag lite rädd för... Är glad för att min dotter känner sina far- och morföräldrar bra.

• ladysoul77

Mina föräldrar skulle ställa upp jämt om de bara bodde i samma stad. Min mans föräldrar är skilda och bor långt borta så de har aldrig varit barnvakt.. Våra barn är små så jag tror att farmor blir lite bättre på att "ställa upp" då de blir äldre. Hon är lite orolig för att de är så små. 

Håller med om att det inte ska vara ett krav att de ska passa ens barn i ur och skur. Men jag kan sakna lite avlastning i vardagen. Vi får hyra in barnvakter om det är något.  

• mandelblomma

finns väl ingen regel för det ändå utan man gör väl vad som passar en själv!
    Jättebra för barnen hatt få en tät trygg relation med far och morföräldrarna  också.

Hos oss är det bara morfar som kan vara barnvakt, han är det väl kanske en dag varannan månad, men vi ses mycket oftare än så.
    Mormor träffar barnbarnen lika ofta, men är aldrig barnvakt och har aldrig varit till de små ( mina nu stora barn var hon däremot mycket barnvakt åt)
    farmor aldrig barnvakt, träffar barnen en gång i halvåret.

• Momalicious

Vår son är 4 mån. Mormor har aldrig varit barnvakt, farmor och farfar har haft honom två gånger i ett par timmar och en gång över natten. Den natten var hemsk för jag saknade honom så mycket. När dom haft honom några timmar har det varit deras önskan att få ha honom lite, alltså inget vi bett om. Kommer dröja innan jag lämnar bort honom över natten igen, fy.

• JBC

Mormor passar kanske nån gång i månaden för att vi ska iväg på någonting eller för att båda jobbar. När vi handlar osv. så tar vi med honom. Han kan följa med på resturang och liknande också. Har aldrig några "krav" på att min mamma ska ta honom utan är tacksam för all tid hon kan när det behövs. 

• Habaladabala

Våra tjejer är hos farmor&farfar lite nu och då när det behövs. Inte för att fvi ska handla eller sånt, det vore omständigare att skjussa och hämta dem där än att ta med dem till affären.
    Men som nu inatt har tjejerna sovit hos dem så jag kunde hoppa in extra och jobba inatt, efter lunch hämta jag hem dem och de var så glada över allt de gjort med farmor.
    Utan deras hjälp skulle jag inte kunna jobba extra lika mycket och lillan skulle få lov att börja på dagis tidigare än vi vill. 
    Önskar mina föräldrar var lika intresserade att hjälpa oss.  

• sallybuse

Nu sitter här en mormor som skriver.Och vi älskar våra barnbarn av hela vårt hjärta.Och vi passar dom så ofta vi vill och kan.Händer att vi själv ringer och frågar om barnen kan komma till oss.Och det är det bästa vi vet.Tycker de är så synd om mammor och pappor som inte har den möjligheten.Och att inte mor och farföräldrarna vill träffa sina barnbarn. Det är en sak som jag inte riktigt förstår.Deras morfar älskar också sina barnbarn.Och dom är ju de bästa vi har.Vi träffade dom igår och åkte till Skånes djurpark och hade en helt underbar dag.Solig

• Chockocola

Jag passar mitt underbara barnbarn på 3 månader när hans mamma ska gå o sola i 3 min!!! Knodden skulle lätt kunna bo här om jag inte hade mitt tråkiga jobb;)

• only Gizmo

farmor va med min stora på 6år å badade en dag i sommras och lilla på 3 en dag. så ca var 3 månad om inte ännu lite mindre men vi frågar i bland å då kan det bli över en natt i bland också.
    mormor var annan var tredje helg men bara för att hon själv vill vi tvingar ingen! än så länge ;) 

Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?