• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • sallybuse
    idis78 skrev 2012-05-24 22:10:45 följande:
    Sallybuse: klart vi träffas oftare än så. Vi har ingen hjälp med barnen utöver de ggr som de är borta över helgen.

Ok  ja förstod inte de så.jag trodde dom passade barnen 3 gånger om året och att dom sov över.Så min tanke var.Oj då vet dom ju inte vem dom är.Bor dom långt i från er??
  • Coyote

Vår son som är 1.5 år är ganska ofta hos farmor och farfar, åtminstone en gång varannan vecka. Dessutom hämtar farmor honom på förskolan två gånger i veckan och kör hem honom till oss. Det gör hon för att hon VILL, hon erbjuder sig och ber om att få träffa honom, och tar gärna med honom på olika utflykter som de gör. Han sover sällan borta dock, kanske en gång var tredje månad om det är något speciellt.

Han träffar nästan aldrig mormor och morfar ensam, men det beror på att de bor längre bort och inte är helt pigga.

• sallybuse
    Coyote skrev 2012-05-24 23:24:38 följande:
    Vår son som är 1.5 år är ganska ofta hos farmor och farfar, åtminstone en gång varannan vecka. Dessutom hämtar farmor honom på förskolan två gånger i veckan och kör hem honom till oss. Det gör hon för att hon VILL, hon erbjuder sig och ber om att få träffa honom, och tar gärna med honom på olika utflykter som de gör. Han sover sällan borta dock, kanske en gång var tredje månad om det är något speciellt.

Han träffar nästan aldrig mormor och morfar ensam, men det beror på att de bor längre bort och inte är helt pigga.

Ja där ser ni.Finns andra som är som vi.Som vill träffa sina underbara barnbarn.De känns ju helt enormt att få kram eller en liten puss av dom.Man blir ju så varm i hela kroppen.Nu har jag inte träffat mina på en vecka och nu längtar jag efter dom.
  • Bling1975

Nu är min dotter bara 2 månader så just nu är svaret aldrig. Men vi träffar mina föräldrar flera gånger i veckan och bara hänger, fikar lite eller åker på utflykt. Visst kan mamma också passa henne medan jag duschar eller fixar i köket men då är jag ju i rummet bredvid.

När hon börjar förskolan kommer bli en dag i veckan och kanske någon gång i bland på helgen eller en kväll om det är något speciellt. Men det är på mammas initiativ. Hon jobbar halvtid och vill gärna hämta Vera en dag i veckan så de får hänga lite tills vi slutar jobbet. Svärfar vill säkert också ha lite egentid med henne för utflykter och liknande när hon blir lite större.

Jag skulle aldrig kräva av någon av dem att de passade mitt barn, men jag blir glad för att de alla vill vara mycket med henne för att de tycker att det är roligt. Att ha en nära relation till mor- och farföräldrar är härligt för barnen.

Stitch längtar efter Lilo
  • sallybuse
    Bling1975 skrev 2012-05-24 23:41:41 följande:
    Nu är min dotter bara 2 månader så just nu är svaret aldrig. Men vi träffar mina föräldrar flera gånger i veckan och bara hänger, fikar lite eller åker på utflykt. Visst kan mamma också passa henne medan jag duschar eller fixar i köket men då är jag ju i rummet bredvid.

När hon börjar förskolan kommer bli en dag i veckan och kanske någon gång i bland på helgen eller en kväll om det är något speciellt. Men det är på mammas initiativ. Hon jobbar halvtid och vill gärna hämta Vera en dag i veckan så de får hänga lite tills vi slutar jobbet. Svärfar vill säkert också ha lite egentid med henne för utflykter och liknande när hon blir lite större.

Jag skulle aldrig kräva av någon av dem att de passade mitt barn, men jag blir glad för att de alla vill vara mycket med henne för att de tycker att det är roligt. Att ha en nära relation till mor- och farföräldrar är härligt för barnen.
    Ja jag håller med dig där Bling.De betyder mycket för din tös.Att hon har kontakt med mor och far föräldrar.Den tiden kommer ju inte tillbaka..För dom växer fort dom små.
  • Höghus

Några gånger i veckan/vid behov. Både mor- och farföräldrar är en naturlig och självklar del i våra barns liv. De hämtar på dagis rätt ofta, följer med på aktiviteter, vi äter middag tillsammans osv. Vi kräver aldrig att den äldre generationen ska ställa upp. Men har de möjlighet gör de oändligt gärna det eftersom barnbarnen är det bästa de vet. Hur kan det vara fel?

• Mammatilltvåprinsar

Min mamma veckopendlar och är i stan varannan helg. Då vill hon och morfar gärna ta hand om barnen lite, ibland sover de över, ibland har de killarna några timmar och ibland ses vi allihop. Vi frågar om barnvakt kanske nån gång i månaden för att gå på fest eller liknande. Vill de inte säger de det men alla vill ju vara med mina perfekta barn:)

• narie24

Min mamma har passat vår äldsta dotter en gång i veckan sen hon var drygt 8 månader. Nu är hon över tre år och de har en nära och fin relation. Min mamma har från start velat vara väldigt aktiv i dotterns liv. Dotterns farmor hämtar på förskolan kanske en gång varannan vecka.

Oj, vilken dålig mamma jag är.

• ump
    Lumikki skrev 2012-05-25 06:43:46 följande:
    Några gånger i veckan/vid behov. Både mor- och farföräldrar är en naturlig och självklar del i våra barns liv. De hämtar på dagis rätt ofta, följer med på aktiviteter, vi äter middag tillsammans osv. Vi kräver aldrig att den äldre generationen ska ställa upp. Men har de möjlighet gör de oändligt gärna det eftersom barnbarnen är det bästa de vet. Hur kan det vara fel?
    Håller med. vi har samma här. Både barnen, vi
    och våra föräldrar tycker det är härligt att umgås. Ser bara positiva saker med det.
  • idis78

Sallybuse: min pappa med fru bor 10 mil härifrån. Min mans föräldrar bor i samma stad.

Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?