mamlan skrev 2010-08-17 19:07:06 följande:
Satt och funderade lite nu, hur hade ni det själv när ni var små? Ni som anser att det är dåligt föräldraskap att låta barnen vara hos mor och farföräldrar för att en bra förälder minsann ALDRIG lämnar bort sitt barn? Och ni som liksom jag tycker det är toppen att barnbarn och mor/far föräldrar får möjligheten att umgås? Själv var jag mycket med min farmor, hon bodde i en lägenhet i vårt hus så dit gick man varje dag efter skolan fikade, pratade och bara var tills mamma och pappa kom hem från jobbet. Skulle de bort någon gång utan barn så knatade man bara upp förö trappen till farmor, toppen. Ja man var självklart dit annars oxå, säkert minst en gång om dagen

Min mormor bodde faktiskt hos oss i många år. Hon kunde inte klara sig i egen lägenhet och hade någon sorts skräck för "hemmet". Så hon fanns alltid med hemma. Jag älskade att hon alltid hade tid att leka och vi hittade på lekar som inte krävde att hon ens reste sig från stolen hon satt i (eftersom hon ofta inte kunde komma upp utan hjälp). När mamma eller pappa läste för mig på kvällen så fick mormor sitta på en stol bredvid och jag vinkade till henne med jämna mellanrum. (Hon såg för dåligt för att kunna läsa för mig.)
Farmor och farfar däremot var inte "lektypen" och de bodde ganska långt bort så jag var nog aldrig där själv.
Kan f.ö. tillägga att jag tycker det är en stor tillgång att min dotter får umgås med farmor, farfar, mormor, morfar och "extrafarfar"/extrafarmor". Jag är glad att hon har en bra relation till dem och att de vill umgås mycket med henne och vara delaktiga i hennes liv.
Man kanske färgas mycket av hur man själv haft det som liten...