• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • Miss Cee

På två år har sonen haft barnvakt tror jag 10 gånger.
    En gång min syrra.
    2-3 gånger min mamma + sambo
    5-6 gånger min pappa + sambo.

Vi har inte bett om fler gånger, har frågat när vi verkligen har behövt. Om de bodde närmare så kanske vi hade frågat mer, men nu är det iaf en timmes resa för dem så det känns lite jobbigt om det inte är nödvändigt.

• Fidi

Min mamma och pappa skulle gärna ha vår dotter varjedag =) Men, det blir någon gång då och då, ibland är det vi som vill gå på bio och ha en myskväll på stan själva, och ibland ringer de och frågar om hon kan komma och vara hos dem. Supermysigt att de får en sån fin relation till varandra. Annars har jag bara haft barnvakt i en timma medan jag var hos läkaren =)

• oOMayaOo

Vad som är normalt vet jag inte. Vi har t.ex haft mina föräldrar som barnvakt en kväll, och sambons mamma var barnvakt en gång i ca två timmar. Barnet är nu 17 månader. Så för oss är det normalt att det är väldigt sällan.

Hur jag däremot skulle vilja att det var är att jag skulle känna mig bekväm och bo tillräckligt när för att kunna lämna sonen till mina föräldrar en dag i månaden kanske. Några timmar så jag och sambon kunde hitta på någonting och sonen får skapa en relation med morföräldrarna. 

• Krake

Min mamma bor i Sverige och vi i Tyskland men hon är jättesnäll och åker hit och hjälper oss ofta. Vet inte hur ofta det blir i snitt, var tredje månad kanske? Dock passar hon ju honom längre tider i sträck då, typ hämtar på dagis i tre dagar eller nåt.

Det är inget jag kräver, men det är en stor hjälp och något jag uppskattar.

Ingen annan mor/farförälder har passat honom. 

Moster, inte monster.
  • oOMayaOo
    Momalicious skrev 2011-04-19 12:16:25 följande:
    Vår son är 4 mån. Mormor har aldrig varit barnvakt, farmor och farfar har haft honom två gånger i ett par timmar och en gång över natten. Den natten var hemsk för jag saknade honom så mycket. När dom haft honom några timmar har det varit deras önskan att få ha honom lite, alltså inget vi bett om. Kommer dröja innan jag lämnar bort honom över natten igen, fy.
    Känns det ok att lämna en sån liten bara för att de vill?
  • fiwjfisw

I år har det blivit ca 4ggr. Förra året var det 1½ vecka sammanlagt, först opererades maken 20mil härifrån sen var det jag som opererades och blev kvar lite längre än beräknat på sjukhuset.

Ja, speciellt mycket är det inte iaf. Skulle behöva mer hjälp men får vara nöjd med det lilla.

• Rymdblomma

Min dotter är 1 år och mormor eller farmor med respektive har aldrig varit barnvakt. Min syster har haft min dotter två gånger i ca 3 timmar per gång annars har hon varit med mig konstant.. Mormor bor 5 min ifrån och farmor ca 60 mil bort men jag har aldrig velat ha barnvakt..

• hannis

1 gång/år är normalt för oss. Vår son är 2 år och har blivit passad av sin mormor 2 gånger under sitt liv.

• älskarlivet81
    miracle20 skrev 2010-08-16 16:37:16 följande:
    Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.
    Våra föräldrar ställer upp när vi behöver.. Ibland någon timme/vecka, ibland går det längre tid emellan.. Ibland kan man helt enkelt inte ha med barnet dit man ska..
Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?