• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • bambigirl

Vi får ofta hjälp av mina föräldrar som är pensionärer. När jag blev erbjuden mitt jobb ringde jag först mina föräldrar för att fråga om de kan ställa upp och passa våra barn ganska ofta innan jag sa ja. Jag reser en del i tjänsten och maken jobbar alltid tider då barnen sover (antingen kväll eller natt).

Förra året hade mina föräldrar 60 nätter totalt. Men då var det inte bara jobbresor, utan även en vecka med salmonella för mig samt en vecka då vi hade en stor olycka på jobbet och jag fick jobba otroligt mycket.

I normala fall reser jag någon dag per månad.

• Miloxan

Typ Aldrig!  :( min mamma var barnvakt en timme för 9 år sedan...sedan dess inte alls.  Min far var kanske barnvakt för ...ja....14 år sedan sist tror jag det var. Min syster kan passa barnen någon gång ibland...kanske 2-3 ggr/år. Svärmor på för långt borta och svärfar har vi ingen kontakt med.  Så det hänger på mig och maken när det gäller barnen, barn nr 6 kommer i sommar.

• SötFlöt

Det varierar men ibland sover min 3-åring över 1 eller 2 dygn hos farmor o farfar eller mormor. händer kanske en gång var tredje månad. Min 1-åring har sovit över 1 dygn en gång. Min mamma däremot är barnvakt några timmar, ibland kan det ske 2 gånger i veckan eller 1 gång i månaden. det varierar och oftast är anledningen om det andra barnet kanske ska till t ex tandläkaren, funky kidz eller liknande. Oftast är det inte för privata nöjen för min del men naturligtvis händer det privata nöjen 2-3 gånger per år med. När jag tog körkort eller vi flyttade var jag jätteglad att jag hade föräldrar och svärföräldrar som kunna hjälpa till ibland med barnpassning.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • tackförfisken

Vi har våra föräldrar 110 och 50 mil bort. Sverige är avlångt.Så i stort sett aldrig. Nu har vi barnvakt ibland men aldrig åt alla tre samtidigt.
    Men barnen blir större så:)

• Skabetti

Vår tre åring simmar med farmor och farfar en gång i veckan. Då vill de ofta att han ska sova där. De älskar att umgås med varandra så inte har jag dåligt samvete över det. De har haft båda killarna (den andre är ca 10mån) en natt! Vi flyttade hit för ett år sen, innan dess har det varit mycket mer sällan pga avståndet på 35mil.

• tmaw
    Momalicious skrev 2011-04-19 12:16:25 följande:
    Vår son är 4 mån. Mormor har aldrig varit barnvakt, farmor och farfar har haft honom två gånger i ett par timmar och en gång över natten. Den natten var hemsk för jag saknade honom så mycket. När dom haft honom några timmar har det varit deras önskan att få ha honom lite, alltså inget vi bett om. Kommer dröja innan jag lämnar bort honom över natten igen, fy.

Varför lämnade du bort honom över natten om det kändes jobbigt? :O
  • Duckan

I andras ögon har vi barnvakt ofta, men inte lika ofta som svåger/svägis ändå. Nån/några kvällar i månaden snittar vi samt att mina päron hämtar henne på Fsk nån hån i månaden också.

• HäckHäxan

Ingen aning, här är det inga mor eller farföräldrar som passar barnet för något alls. Farmodern bor i samma kommun, men hon kunde lika gärna bott i Kiruna så ofta ses dom, min mamma bor 70 mil bort och är här några gånger per år, då ses dom såklart, så barnet träffar sin mormor som bor 70 mil bort oftare än hon ser sin farmor.
    I min mening helt jävla uselt faktiskt.

Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • notice

Jag är ensam med min dotter på 3½ månad så situationen kanske är lite annorlunda mot de flesta andra. Vi har ungefär 10 minuters gångväg till mina föräldrar och träffar dom varje dag. Lämnar dottern 2-3 timmar med mormor några dagar i veckan då jag är i stallet och tar hand om min häst och det känns inte alls konstigt eller obekvämt att göra så.

Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?