• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • dreamspell

Vi har nästan aldrig hjälp av våra föräldrar med barnen, tyvärr!! Tycker det är jättetråkigt, både för barnens skull och för vår eftersom lite avlastning nångång vore underbart!!! Är jätteavundsjuk på alla som har föräldrar som vill vars med barnbarnen och dessutom själva tar intiativ till det. Lyx, hoppas det uppskattad. Inte alls som har det så.

• Maggis
    dreamspell skrev 2010-08-16 18:32:34 följande:
    Vi har nästan aldrig hjälp av våra föräldrar med barnen, tyvärr!! Tycker det är jättetråkigt, både för barnens skull och för vår eftersom lite avlastning nångång vore underbart!!! Är jätteavundsjuk på alla som har föräldrar som vill vars med barnbarnen och dessutom själva tar intiativ till det. Lyx, hoppas det uppskattad. Inte alls som har det så.
    Det är mycket uppskattat! Och det får de höra också. De är underbara, på alla sätt och vis; mina svärisar.
    //Maggis
  • sär skriven
    miracle20 skrev 2010-08-16 18:00:00 följande:
    kanske ska läsa det ovanstående istället. Tycker inte man ska kunna utnyttja sina föräldrar så mycket som vissa gör..
    Men det är väl inte upp till dej att avgöra när någon blir utnyttjad och inte? Det finns mor-och farföräldrar som njuter av varje sekund med sina barnbarn.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • fruis

Så mycket de har möjlighet och lust till tycker jag.

• leende guldbruna

Vi har barnvakt/umgänge med farmor o farfar nästan varje dag ...iaf 4-5 dagar i v !!! :O

De hämtar oftast efter dagis så att liten inte ska behöva vara där så länge...varför?? för att dom VILL!!! ibland frågar vi oxå.

De tar med ngt av barnen å handlar....varför?? för att de vill!!

De sitter barnvakt för att vi ska göra ngt ensamma ca 1 -2 ggr i veckan- det kan va saker som danskurs,bio,fika lr när vi gör ngt med nån av de äldre barnen utan lillebror.

De sitter barnvakt ca 1 g på 5 månader för att vi ska på barnfri fest.

De hämtar ngt av  barnen för att leka med dom ca 1 g i veckan.

De äldre går ofta till farmor efter skolan om hon e hemma då bjuder hon på mellis.
    Utöver det så äter vi gemensam middag ca 4 ggr i mån. Och barnen sover över där för att de vill ca 2 ggr i mån.
    I år tog de med liten på semester i 4 dgr.

Vi har tre barn, och de gör det för att de vill....Nu tjatar de om ett fjärde barnbarn för de tycker att de börjar bli stora å är där för lite :D

OJ oj oj oj e jag en dålig mamma nu???

Men vet ni ....det är helt underbart å se hur mycket de trivs tillsammans.

• Lady Ackles

Visste inte att det fanns en "normalitetsfaktor" i det. Dumma jag. Obestämd

• sär skriven
    Lady Ackles skrev 2010-08-16 19:24:55 följande:
    Visste inte att det fanns en "normalitetsfaktor" i det. Dumma jag. Obestämd
    Ja osedvanligt korkat får man säga. ;-D
  • trollbottom
    miracle20 skrev 2010-08-16 16:37:16 följande:
    Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.
    Vad menar du? Ska föräldrar aldrig få vara barnlediga och göra saker utan barnen bara för att man valt att skaffa barn?
    Kan det inte finnas ett värde i att far och morföräldrar får ta hand som sina barnbarn och på så vis få en relation som garanterat i de flesta fall gagnar barnen? När ska föräldrarna jobba om de ska ta hand om sina barn själva hela tiden? Då borde vi stänga igen alla förskolor och dagmammorna borde sägas upp. Föräldrar ska ju ta hand om sina barn själva.

Personligen ser jag fram emot att få flytta närmare farföräldrarna så vi kan få barnvakt långt mycket oftare än vi kan få nu. Om det skulle bli någon gång i veckan så fine. Det skulle bara göra att vi föräldrar fick återhämtning och kunde fungera resterande tid som ännu bättre föräldrar.
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • sär skriven
    trollbottom skrev 2010-08-16 19:27:31 följande:
    Vad menar du? Ska föräldrar aldrig få vara barnlediga och göra saker utan barnen bara för att man valt att skaffa barn?
    Kan det inte finnas ett värde i att far och morföräldrar får ta hand som sina barnbarn och på så vis få en relation som garanterat i de flesta fall gagnar barnen? När ska föräldrarna jobba om de ska ta hand om sina barn själva hela tiden? Då borde vi stänga igen alla förskolor och dagmammorna borde sägas upp. Föräldrar ska ju ta hand om sina barn själva.

Personligen ser jag fram emot att få flytta närmare farföräldrarna så vi kan få barnvakt långt mycket oftare än vi kan få nu. Om det skulle bli någon gång i veckan så fine. Det skulle bara göra att vi föräldrar fick återhämtning och kunde fungera resterande tid som ännu bättre föräldrar.
    Och de är säkert glada att få träffa sina barnbarn också.
Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?