• Maggis

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Mina barn tillbingar tid hos farmor & farfar varje vecka; för att de vill. Och för att farmor & farfar vill. Ibland är vi också där, ibland inte. Jag tycker det är fantastiskt att se hur mycket de älskar varandra och hur roligt de har ihop. Och att våra barn är trygga hos andra vuxna än oss. Att de har dem och får lära känna dem. Själv så hade vare sig far eller morföräldrar som blev tillräckligt gamla för att hinna få en relation till mig. Och den tid de levde när jag var lite så var alla så sjuka att de inte orkade. Det tycker jag var synd.

Förr var det en hel bys angelägenhet att fostra ett barn. Nu är det plötsligt "fult" i vissas ögon att lämna barnen till älskade nära anhöriga? Som om barn per automatik blir lyckligare då eller att föräldrar inte klarar sitt föräldraskap då? Varför tycker man att man måste binda sina barn till sig så hårt att de endast får tillbringa ensam tid med farmor/mormor om det är riktigt, riktigt nödvändigt? Är det inte tillåtet att få göra något enbart med sin man ibland? Vad är det för stolpiga åsikter egentligen, TS?

//Maggis
  • Maggis
    miracle20 skrev 2010-08-16 18:00:00 följande:
    kanske ska läsa det ovanstående istället. Tycker inte man ska kunna utnyttja sina föräldrar så mycket som vissa gör..
    Men det är väl ändå något som avgörs av de inblandade; huruvida man blir utnyttjad eller inte? Det är inte du som avgör det åt andra, ändå?
    //Maggis
  • Maggis
    BlommyNess12 skrev 2010-08-16 18:19:52 följande:
    Min mamma och pappa får träffa min son hur mycket de vill typ.. Jag brukar nästan aldrig be om hjälp, de brukar däremot be om att få hjälpa mig med sonen.. Är det också fel då? hahaha
    Ja, så är det här också i stor utsträckning. De får abstinens, säger de, om de inte får träffa dem ofta. Så då får de naturligtvis det medan de orkar och barnen vill. Men nu förstår jag ju att de bara blir utnyttjade av oss.
    //Maggis
  • Maggis
    dreamspell skrev 2010-08-16 18:32:34 följande:
    Vi har nästan aldrig hjälp av våra föräldrar med barnen, tyvärr!! Tycker det är jättetråkigt, både för barnens skull och för vår eftersom lite avlastning nångång vore underbart!!! Är jätteavundsjuk på alla som har föräldrar som vill vars med barnbarnen och dessutom själva tar intiativ till det. Lyx, hoppas det uppskattad. Inte alls som har det så.
    Det är mycket uppskattat! Och det får de höra också. De är underbara, på alla sätt och vis; mina svärisar.
    //Maggis
Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?