• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • Mariohn

Mitt barn kommer aldrig att lämnas hos barnvakt för att VI vill det om det inte är fråga om att vi är sjuka eller på något annat vis verkligen BEHÖVER hjälp t ex vid nästa förlossning osv. Däremot kommer mitt barn att få vara hos sin farmor och farfar och mormor och morfar när han själv uttrycker att han vill det för att han tycker att det är skoj och mysigt. Det tycker jag inte är att lämpa över ansvaret alls. När jag var barn älskade jag att sova över hos farmor och farfar om sommaren och tjatade om att få göra det. 

• lövet2

När maken har jobbat och jag har varit tvungen till läkare eller tandläkare, då har mina föräldrar alltid ställt upp som barnvakter. Utöver det har det väl blivit en fest om året kanske ...

• Mariohn

Sedan tycker jag inte att man kan vara så jäkla radikal som TS är.

"
    Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv."

Vad ska det betyda? Är det inte ok att ha barn på dagis heller? Hur gamla barn pratar vi om? Varför är vistelse hos släktingar man älskar att vara med synonymt med att ens föräldrar inte klarar sin uppgift? 

• LyckligaGatan

Vår dotter har haft barnvakt 1 ggn under det här året. Under kommande halvår kommer det bli 2 ggr till men sen kommer det nog dröja innan det blir behov av barnvakt igen. De här kommande 2 ggrna kommer vara över natten och sista ggn kan vi inte säga hur lång tid det kommer bli, vi kommer vara på BB och det får bli som det blir.

• LyckligaGatan
    Mariohn skrev 2010-08-16 16:43:31 följande:
    Sedan tycker jag inte att man kan vara så jäkla radikal som TS är.

"
    Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv."

Vad ska det betyda? Är det inte ok att ha barn på dagis heller? Hur gamla barn pratar vi om? Varför är vistelse hos släktingar man älskar att vara med synonymt med att ens föräldrar inte klarar sin uppgift? 
    Jag håller med delvis. Jag tror att barn, iaf mitt, mår bra av att kunna vara trygga hos andra än mig. Skulle det behövas att andra kliver in en längre period så vet jag att det funkar och att hon har det bra.
  • Mariohn
    LyckligaGatan skrev 2010-08-16 16:45:12 följande:
    Jag håller med delvis. Jag tror att barn, iaf mitt, mår bra av att kunna vara trygga hos andra än mig. Skulle det behövas att andra kliver in en längre period så vet jag att det funkar och att hon har det bra.
    Delvis? Vad var det du inte höll med om? 
  • Marleen

jag har tre barn, de e 4år, 2,5år och den minst e 3 månader.

jag anser att ibland så måste man få vara sig själv, gå på en fest, sova länge en morron, gå till frissan utan barnen med sig, gå ut o äta med vänner eller sin man utan barn,gå på bio, mm mm mm och då e de ju kanon om farmor,farfar,mormor eller morfar vill ställa upp... och inte bara för min skull de e ofta som mina barn frgar om de får åka till mormor exempelvis... och ibland finger både momor och farmor hit o vill ha barnen.

men när jag ska handla eller sånna vardags saker så har jag med mig barnen vart jag än är.... de e ju deras sosiala träning lite k de tycker ju att de e kul att avra med.
    och jag evt att här inne på FL så tycker de flästa att mans ka ALDRIG ha barnvakt för att feta till de eller ha lite middags bjudning (som jag förstått fån andra trådar) men så tycker inte jag... tror faktiskt att de e bra för barnen att vara borta lite också o få lite annan vuxen uppmärksamhet o vara lite självständiga från sina föräldrar. mina barn har haft barnvakt från tidig ålder och de e väldigt trygga, självständiga, underbart fina barn. och med självständiga menar jag inte att de klarar sig själv o jag inte behöver "hänga" med dom alltid, men de kna leka själv o jag kan leka med dom när de passar in på dagen...

oj nu blev detta långt... men jag tror ni förstår vad jag menar!

• Novemberstjärnan

Eftersom vi bor 35mil bort så blir det inte ofta. Men då och då måste vi ändå ha barnvakt. Nästa helg går jag en helgkurs i skolan och sambon jobbar så då kommer min mamma och syster och passar honom. 
    Sen kommer vi flytta till samma stad där hans föräldrar bor, men bara för det så kommer inte vi vilja ha barnvakt mer än nödvändigt, t ex vid (förhoppningsvis) blivande förlossning.  

• mamlan

Min dotter träffar mormor och morfar nästan varje vecka, morfar brukar erbjuda sig att komma på morgonen och lämna på dagis, så jag kan börja jobba tidigare och därmed hinner hämta min dotter lite tidigare från dagis. Sedan så blir det kanske sova över någon gång i månaden, sällan för att jag ber om barnvakt utan oftast för att dottern vill eller morfarsringer och vill rå om barnbarnen lite extra. Sedan så ser jag inget som hellst fel i att be om barnvakt för att göra något för sig själv, varför skulle barnet fara illa av det? Många föräldrar på FL verkar anse att kvaliteten på ditt föräldraskap ENDAST mäts i kvantiteten av tid du umgås med barnet. Själv klart ska barnen få MYCKET tid, men föräldrar bör inte glömma att de faktiskt är mer än bara mammor och pappor. Varför ska man ha dåligt samvete om man vill gå på bio en kväll, eller gå ut tillsammans och vara ett par? Själv är jag ensamstående så mina föräldrar och den hjälp de ger oss är guld värd!

• Marleen
    mamlan skrev 2010-08-16 16:57:12 följande:
    Min dotter träffar mormor och morfar nästan varje vecka, morfar brukar erbjuda sig att komma på morgonen och lämna på dagis, så jag kan börja jobba tidigare och därmed hinner hämta min dotter lite tidigare från dagis. Sedan så blir det kanske sova över någon gång i månaden, sällan för att jag ber om barnvakt utan oftast för att dottern vill eller morfarsringer och vill rå om barnbarnen lite extra. Sedan så ser jag inget som hellst fel i att be om barnvakt för att göra något för sig själv, varför skulle barnet fara illa av det? Många föräldrar på FL verkar anse att kvaliteten på ditt föräldraskap ENDAST mäts i kvantiteten av tid du umgås med barnet. Själv klart ska barnen få MYCKET tid, men föräldrar bör inte glömma att de faktiskt är mer än bara mammor och pappor. Varför ska man ha dåligt samvete om man vill gå på bio en kväll, eller gå ut tillsammans och vara ett par? Själv är jag ensamstående så mina föräldrar och den hjälp de ger oss är guld värd!
    exakt
Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?