• Adephi

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Tja.. aldrig för att vi har bett dom.

Jag fick min stora tös när jag var 16, inte för att dom tagit hand om henne åt mig men dom har ett speciellt förhållande med henne. Dom var stödfamilj åt oss när hon var liten så jag fick varannan helg barnledig ungefär, sen var hon det första barnbarnet och ensamt barnbarn till hon var ungefär 7 år.

Henne vill dom ha ner till sig så fort hon har lov, dom frågar inte om hon ska komma ner utan förutsätter det Skrattande.
    Dom bor c:a 30 mil från oss så det är allt eller inget dom veckorna. Hon har varit nere hos dom 4 veckor i sommar ( 1 vecka med hela familjen), sen är det sportlov, påsklov, höstlov och typ halva jullovet också.
    Dom andra två är för små än så länge för att åka bort på det viset, grabben är 3 och lillan bara 6 mån. Men nu i sommras så sov grabben i deras husvagn när dom var här uppe på vår lokala camping. Första natten han sov utan någon av oss föräldrar.
    Däremot så har min mamma och pappa sagt att när man är gammal nog (kanske till sommaren, vem vet) så ska han också få vara hos dom en lång helg eller kanske en vecka. Beror på vad som verkar ok för honom.

Mina svärföräldrar bor bara 1 mil bort, och dom har haft den stora tösen några gånger över några dagar, men också när dom själva frågat om dom får. Dom andra små skulle jag inte lämna hos dom alls då jag inte känner att dom känner dom tillräckligt bra. Vi träffas ungefär bara när någon i familjen fyller år och vid jul typ, vilket blir c:a 5 ggr.

Om mina föräldrar fanns närmre så kanske jag skulle fråga någon gång då och då om dom kunde, men inget jag skulle förvänta mig. Det är mina barn och mitt beslut att sätta dom till livet, dvs mitt ansvar. (och gubbens då)

• Adephi
    mamlan skrev 2010-08-17 19:07:06 följande:
    Satt och funderade lite nu, hur hade ni det själv när ni var små? Ni som anser att det är dåligt föräldraskap att låta barnen vara hos mor och farföräldrar för att en bra förälder minsann ALDRIG lämnar bort sitt barn? Och ni som liksom jag tycker det är toppen att barnbarn och mor/far föräldrar får möjligheten att umgås? Själv var jag mycket med min farmor, hon bodde i en lägenhet i vårt hus så dit gick man varje dag efter skolan fikade, pratade och bara var tills mamma och pappa kom hem från jobbet. Skulle de bort någon gång utan barn så knatade man bara upp förö trappen till farmor, toppen. Ja man var självklart dit annars oxå, säkert minst en gång om dagen
    Jag träffade tyvärr inte min farmor och farfar något speciellt, farmor bodde på gotland och efter mina föräldrar skildes blev det inte av att träffa farfar heller..

Mormor och morfar sov jag över hos någon gång då och då och så var vi ju där på släktträffar..
Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?