• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • korfu08

Vilket underbart väder och vi har verkligen njutit av detta underbara väder och badat och varit vid stranden hela dagen idag.

Är sliten och behöver vila, så det passade bra och Johanna är mer säker i vattnet nu, efter vinterns simskola än förra året, såd et är ju skoj, och har badat mycket.

Jag skulle däremot behöva ett rejält break, är förkyld igen för typ 3 gången på två månader.

• klwa

En liten fundering: Är det inte lustigt hur man kan ändra sig. Från att omöjligen kunnat tänka sig att flytta tillbaka till sin uppväxtkommun (kan inte förklara varför) till att knappt kunnat tänka sig något annat... Hur är det med er andra, bor ni nu där ni är uppväxta, om inte, hur ser ni på det i så fall? Nån sa till mig för länge sen att det är vanligare att tjejer i.o.m. barn söker sig "hemåt".

• Mondino

Määä.... jag hajjade ju aldrig att ni andra klev över till nya tråden när man inte nu stänger dom gamla.... morr... kunde ni inte ha sagt nåt till en dum kärring som inte hajjar . Nu ska jag läsa ikapp

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • Mondino

Well! Framförallt välkommen Klwa Jag tycker speciellt att just Sollentuna är en kommun som väldigt många verkar "komma hem" till. Jag är uppväxt i Vallentuna och där är det bara nån av mina gamla kompisar som flyttat hem. Men i Sollentuna tycker jag det är väldigt vanligt. Mitt ex (tillika mina stora barns pappa) är uppväxt i Sollentuna och vi flyttade in i hans föräldrahem -93 och han har mängder av kompisar som nu åter bor i Töjnan om än inte sina förälrarhem men tillbaka i kvarteret.

Vi har börjat vår semester nu och har parkerat oss på landet nu och 3 veckor framöver. I lördags hade vi kalas för Theo som fyllde 3 i tisdags och det var ingen brist på leksaker i paketen! Och värst är ju Theos far som vanligt. En gigantisk radiostyrd gaffeltruck packades upp. Och för en gångs skull va Theo inte livrädd

Dessutom har Theo nu äntligen börjat hajja lite grand om det här med att kissa på toa eller på busken. Märkligast av allt är att han är helt torr på nätterna (sen fem nätter tillbaka) På dagarna funkar det bara om han går näck. Har han kalsonger på sig så verkar han tro att det är blöja och kissar på sig, men springer han nakenfis då ropar han: nu ska jag kissa och då kör vi buske eller toa. Det kom tom lite nr 2 på toa igår morse men sen ville han ändå ha blöja för att bli klar. Så han får väl helt enkelt springa näck här på landet så hoppas jag att får kläm på alltihopa även när vi drar på kläderna sen när det är dags att åka tillbaka till "stan". Micke och Theo kommer stanna ytterligare 2 veckor härute eftersom inskolningen inte börjar förrän 10e augusti.

Mina stora älsklingar kom hem från Grekland i torsdags och Christian däckade omgående i hög feber. Toppade i fredags på 40.2!! Febern har sakta sjunkit i helgen men soleksemen han fick under semestern blossade plötsligt upp i gigantisk form. Så igårkväll åkte dom till till Löwet och då var det en begynnande lunginflammation. Jag frågade honom om han verkligen inte hade känt nåt och joo..när han tänkte efter kanske han hade lite tryck i bröstet. Nu har han fått pencillin och nu på morgonen kände han sig piggare i kroppen och ska nu sommarjobba i 2 veckor. Jaa, det ska även Elina göra, tack svärmor för att hon fixat in dom på sin arbetsplats.

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • strojes

Välkommen KIwa!
    Jag tillhör dem som inte flyttat "hem" (inte heller min make) och kommer inte göra det heller. Är uppvuxen i Åkersberga men har inga släktingar kvar alls där (min bror med sambo och min farmor och farfar har också hamnat här i Sollentuna) och så är kommunikationerna in till stan från Åkersberga så långsamma och dåliga jämfört med Sollentuna.

Vi hade en jätteskön helg i Helsingborg! Kanonfint väder och härlig hotellfrukost! Bad i Öresund hann vi med också och x antal km promenerande. En middag hos min kusin en bit utanför Helsingborg. En tur över till Helsingör.

Nu är vi i full gång med förberedelser inför nästa vecka då vi ska tälta på Öland med tjejerna. Det ska bli spännande för de har aldrig tältat förut så vi får se vad de tycker. Vi har bokat plats på Klinta camping där vi ska ligga hela veckan. Vår plats ligger närmast stranden och den stora lekparken som finns där.

• klwa

Tack!

I vårt fall kanske det även spelar in att vi kommer från en väldigt fattig kommun, på många sätt. Från Sollentuna blev det Sundbyberg i några år sen blev det Bålsta men det var ingen hit med tanke på skolor, fritidsaktiviteter m.m. så det gjorde väl iofs att S-tuna blev en fullträff åt andra hållet, synd bara att vi inte flyttade hit (Viby) direkt efter Sumpan...

• strojes

klwa: Viby, där bor vi också och några till här i tråden. Vi i detta fallet är jag och min make med våra tre tjejer (5 år, 2,5 år och 2,5 år).

• klwa

Aha, kul. Då är det lite tidigt att fråga om Runan... (där dottern går) däremot är det någon som går på Solbacka (Pysslingen)?

Vi flyttade hit för ganska exakt 1 år sen denna gång till ett brf radhus efter att nästan ha renoverat ihjäl oss i Bålsta.

• korfu08

Välkommer Klwa. Min uppväxt kommun är inte Sollentuna,men väl Nacka, men vill inte flytta tillbaks dit. JAg trivs här i Edsberg med vår dotter 4 år och min man och vi hoppas få ett syskon nån gång också. Min man kommer från Västerås och vi bodde där i 4,5 år innan jag ville tillbaks till Stholm och han också, vi trivdes inte riktigt i Västerås.

Jag trivs här i Edsberg och det gör vi alla tre.

Semester, ja det får jag först om ett par veckor, men har börjat räkna ner till maj nästa år, då drar vi till solen. Men i slutet av juli går jag på semester. Vi har ägnat helgen åt att vara på stranden och badat har vi gjort alla tre och inte vid Rösjön, tycker detta vatten är så smutsigt.

Låter härligt Mondino, först Cypern, var det inte där ni var ? och sen landet och man får allt gratta Theo då. Stora killen.

• MUM CC

Välkommen Klwa!
    Jag bor också i Viby med man, en dotter på 3 och son på 1,5 år. Jag är uppväxt i Sollentuna och trivs bra här. Vi var väl ganska öppna med vart vi skulle bo, men jobbmöjligheter finns i Uppsala, Solna, Huddinge och SÖdertälje, så vi visste att någonstans utmed pendeltåget skulle vi bo, och då passade Sollentuna bra.
    Camabo och Siljelins äldsta går på Solbacka, inga på Tunan vad jag komma på nu.

Är hemma från landet (själv!) och ska jobba några dagar, lyxigt! Men mkt mkt att göra, så jobb jobb jobb!!!! Martin och barnen är på landet, hoppas att det blir någorlunda lungt, Clara är som vanligt såååå mammig... Hon grät när jag åkte ikväll. Men så har hon ju vattenkoppor också. Fast det har verkligen gått "bra" och lindrigt. Hoppas att det blir lika enkelt för Oscar. Efter sommaren blir det varannan dag mamma/pappa för Clara iaf!

Midsommar var härlig, ni, vet med allt det vanliga!
    New York var också härlig, men känns såååå långt borta just nu. Verkligenheten kommer snabbt ikapp med barn hemma!
    Martin sprängde dock sin trumhinna på vägen dit, han var förskyld, och gjorde det han hunde under flygningen för att inte det skulle hända, men.... så han hade rejält ont under tiden vi var där, och i efterhand kan vi förstå att han borde gått till läkaren där. Flertal läkarbesök, antibiotika och MYCKET smärtstillande har gjort saken bättre, ochd det verkar gå åt rätt håll nu iaf. Bara ett hörseltest kvar om några veckor.

Läskigt med ormbett Mondino! Vad cool du är!

Hur härligt är inte Sverige just nu???!!! Landet har verkligen visat sig från sin bästa sida, bad, bad och bad!
    Glad sommar till er alla!!!!

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!