Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?
Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?
Camabo, var trist att det skall strula sig, tekniken ja den är bra när den funkar, annars är papper och penna bäst.
Har du ditt extra jobb även på sommaren ? Aldrig semester från det ?
Vi har varit på Junibacken med 150 tusen andra idag och helt slut är man, men Johanna hon var full av energi och pippiteatern var bäst tyckte hon, som älskar pippi. Hon tror verkligen att pippi bor på Gotland på riktigt och bara är och hälsar på, ja de har fantasi de små.
I morgon blir det nog en hemmadag, men det skall bli lite bättre väder och då far vi nog till stranden och det känns avkopplande. Jag vill gärna ligga vid stranden, men vi är inte helt eniga om det i vår familj, men eftersom jag har minst semester så blir det mest jag som bestämmer ang denna vecka.
Vi har bokat plats för husbilen v 32 på Astrid Lindgrens sagovärld och det blir två dagar i parken, paradiset för denna älskare av Astrid Lindgren som Johanna är och sen bokade jag lite lyxig frukost på restaurangen i campingen. Är det semester, så är jag väldigt lat, när det gäller matlagning, tycker man skall njuta av livets goda, därför gillar jag utlandsresor bäst, då behöver man inte städa, laga mat eller bädda, vilket man gör och behöver hemma.
Är trött och skall försöka sova nu
Imorgon ringer väckarklockan 05.50... ska hämta svärmor på arlanda (hon kommer med buss dit från Hemavan).
Halloj allihopa!
Har läst ikapp nu, och alla verkar ha haft det härligt, likaså vi! 4+ veckor på landet, då längtade Clara hem, hon har berättat allt som hon och Oscar kan göra hemma och att hon älskar sitt hem (var har hon läst sig att säga "hem"?) och så älskar hon sitt dagis (ja, hon säger dagis...)! Vi har haft det sååå underbart! Clara har lekt med granntjejen mest hela dagarna, de springer fram och tillbaka mellan husen, liksom så pittoreskt och perfekt (och avlastande för oss föräldrar)! Mycket bad och fix med husen, lunch på skärgårdskrogen Fejan på vår bröllopsdag, och mys. Och så har vi tappat bort barnen en så där 3 ggr... Oj, vad rädd man blir!!!! Oscar är snabb som en iller så Martin band till slut fast honom i ett rep, á la löplina...
Nu är hela familjen tillbaka hemma några dagar innan vi åker ner till Göteborg någon vecka, sedan är det tillbaka till verkligehten...
Ha det så bra!
MUM CC låter som ni har haft det kanonbra, ja Johanna längtar bort till Astrid Lindgrens sagovärld dit vi åker om en och en halv vecka och sedan längtar hon till dagis.
Göteborg är mysigt så MUM CC jag hoppas att ni får härliga dagar där.
I går var jag rädd att tappa bort Johanna på Junibacken för där gick det snabbt, denna unge har energi för ett helt fotbollslandslag och hon behöver göra grejor för att orka sova på kvällen så mycket energi har hon.
Ja, i morgon får vi se vad vädret tillåter att göra, Vaxholm eller Sydpoolen i Södertälje står på listan.
En kompis till mig som har en dotter i Malins ålder hade problem med att hennes dotter inte ville gå och lägga sig på kvällen för det fanns spöken i rummet. Mamman och dottern dick runt med ett trollspö och trollade bort alla spöken i rummet innan hon la sig.
Ni kanske kan göra nån kul grej innan hon lägger sig.
De har ju rätt livlig fantasi i den åldern och man ska nog inte vifta bort saker alldeles för lätt.
Oj vad jobbigt Camabo! Det är så jobbigt när något har fungerat som en klocka och så blir det helt plätsligt trubbel...
"De" säger ju att man inte ska gå runt och "ta bort" monster etc eftersom då bekräftar man att det FINNS monster, men har hört flera som gjort monsterfällor bla eftersom det är det enda som fungerar. Om ni sover där en natt med henne då så kan ni tillsammans kan se att det inte finns några fåglar där?
Eller en fågelfälla??? Fråga var dem kommer in.
Vi kommer få ta en fight med att få Oscar att sova i sin spjälsäng eftersom han inte gjort det alls på landet i en månad nu. Innan var det bara att lägga ner honom och så somnade han själv, INTE så nu! Eller så får det bli en stor säng till honom. Vi hade ju tänkat att han och Clara ska dela sovrum, men än så länge sover han inne hos oss. Men inget nytt förrän han gått på FSK ett tag (han börjar den 10:e!)!
Vi har liknande situation här när Theo ska sova... plötsligt har han blivit rädd när han ska sova... Dumpern kanske kommer in i rummet . Dock har han än så länge inte vägrat, men han försöker med massa konstillationer att dörren ska stå öppen, lampan ska vara tänd etc etc. Till saken hör ju oxå att han inte längre har sin napp som trygghet... Han somnar varje kväll med hela täcket över huvet . Jag kommer ju själv ihåg mina "tvångstankar" jag hade när jag va 4-5 år så jag lider faktiskt med honom... men å andra sidan tror jag ändå dom måste lära sig att leva med sina egna demoner. Usch va hemskt det låter... Och att fortsätta förklara att det inte är på riktigt. Så jag har inte gett med mig när Theo inte ha velat ligga i sängen.. är ju verkligen inte kul att ha den maktkampen och för oss går det väl an som "bara" har en att tampas med..det blev ett race på landet som höll i sig i fyra kvällar sen gick det bättre... Dock har han sovit bra sen resten av natten. Men har varit andra perioder när vi har bråkat like crazy om att inte komma över till mamma och pappa. Är ju verkligen värdelöst att behöva ta kamper på nätterna... man tänker inte helt konstruktivt när man själv är trött...
MUM: vilken toppensemester!!! Och grattis i efterskott på bröllopsdagen .
Jaa.. löplina känns som enda utvägen ibland, hahha
Jag är igång på jobbet igen. Känns ju kanske inte jättekul . Micke och Theo är kvar ute på landet och jag och stora barnen åker ut igen på fredag över helgen. Micke och Theo kommer tillbaka helgen efter det och sen börjar inskolningen den 10e även för "oss".
Är ju förstås rätt smutt att vara gräsänka. Ska träna, träffa lite kompisar jag inte hunnit med på ett tag och bara skämma bort mig själv.
Tack hörni! När Jörgen la henne att vila nu efter lunch så ville hon visserligen inte sova, men det var i alla fall inget prat om att hon inte ville sova i sin säng. Vi får väl se hur det går ikväll.
Jag är lite inne på din "metod", Mondino. Förr eller senare måste hon ju sova i sin säng i alla fall så det är ju lika bar att ta striden nu och göra den så kort som möjligt.
Johanna sover ju inte middag längre, hon somnar aldrig känns det som, undrar vad de barnet får sin energi ifrån. Hon har dock sovit i egen säng länge, har varit noga med det, eftersom hon rör sig så mycket i sängen. I bland kommer hon in till oss, då sover jag på soffan så kan Thomas och hon sova och knuffas i hop, det verkar inte bekomma honom. Tack och lov verkar hon inte ha så mycket tvångstankar än, var värre när vi slängde nappen efter hennes treårsdag.
I dag har vi varit på utflykt till Norrtälje och vi har verkligen haft det skönt, Johanna sprattla i vattnet, vi hittade en nästan öde strand, så skönt.
I morgon skall det nog bli en tur till Vaxholm om detta sol väder håller i sig. Skönt att få komma iväg om två veckor, till Småland bl a Astrid Lindgrens sagovärld. Har bokat det nu och det känns skönt att veta att vi har husbilsplats och två dagar i parken så blir hon glad och jag har fått min älskade hotellfrukost, skulle kunna äta såna frukostar alla dagar ha ha !!
Känner mig lite mer utvilad nu faktiskt och Thomas sa det idag, att han börjar känna igen mig igen.
Johanna har alldeles för mycket energi, hon kan väl ge lite till mig.