• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • Siljelin

De har då sina perioder när det gäller allt möjligt. Jessica somnade ju själv tills vi bytte till stor säng när hon var drygt två. Sedan dess måste vi ligga bredvid tills hon somnar. Vilket kan ta lång tid om hon sovit middag så det försöker vi undvika. Varvid hon blir grinig o trött o somnar i bilen bara vi kör 3 km. Efter att Angelica föddes har Jessica även börjat vakna på natten så att pappa får gå över till hennes säng o nu i sommar har det även blivit så att hon inte ska ligga kvar i sin säng då utan ligga i vår säng. Fast det har bara hänt en gång hittills. Man kanske bara får vänta ut det. Den berömad Vi Föräldrar-psykologen, som tycker att allt är positivt vad man än gör, skulle säkert säga att Armica behöver er just nu och att ju mer hon får av er desto snabbare går det över och "snart kommer hon glatt somna i sin egen säng igen".

Angelica ammar allt oftare på natten, i natt var det tre eller fyra gånger. Kanske ska bli lite hårdare och försöka trycka i nappen istället.

Som Camabo skrev hade vi en underbar Gotlandsvecka. Synd bara att vi smutsade ner poolen till den grad att den blev alldeles grön och aldrig läkte trots att Jörgen spenderade 500 spänn på klor :o)

Nu är vi hos svärfar i Göteborg där farfar och Jessica leker oavbrutet. Vi var på Liseberg häromdagen, för att faster envisades, och fick stå i kö en halvtimme till varje karusell. Med gråtande Jessica på ryggen. Men hon gillade själva karusellerna. Fem stycken hann vi med på fem timmar. Resten var köande och gråt.

• korfu08

Ja Siljelin inte lätt med nattning och amning, skall nog bli hårdare på amning om vi får ett syskon till Johanna nån gång, jag var för snäll och det straffade sig sen. Natta Johanna har aldrig varit lätt, men varit bestämd påatt hon skall sova i egen säng så det gör hon och sen försöker vi undvika sovande i bilen, vilket är svårt-

Kan tänka mig att Gotland var härligt, vi var där med Johanna förrra året och Johanna är ju pippifantast och tror verkligen att Pippi bor där på Gotland, vi var där en hel dag och det var helt genomkul i Pippiland.

Nu blir det husbil och Astrid Lindgrens sagovärld om en och en halv vecka och det känns så bra att ha förbokat plats för husbilen och två dagar i parken, då är Johanna nöjd.

Just nu skulle jag kunna ha 6 veckors semester utan som helst tvekan men så är det inte.

• Siljelin

Apropå uppfostran, hur duktiga är ni på att få era 3-5-åringar att sitta kvar vid bordet under en måltid. Att barnet går ifrån när det är färdigt trots att de vuxna inte är färdiga får man väl räkna med, så gjorde vi i alla fall när jag var liten. Men Jessica kan gå ifrån och komma tillbaka flera gånger, äta lite mer, hoppa ner igen osv. Hon springer och leker eller ska "hjälpa" Angelica med allt möjligt eller springer till TV:n om vi glömt den på. Fast då brukar vi stänga av den. Men någon vidare rofylld måltid blir det verkligen inte. Vad gör man? Tar bort maten efter första lämningen? Dum o nojig som man är så är man ju glad för all vettig mat hon får i sig, även om hon leker lite emellan. Jag brukar inte noja över mat annars och vet att barn får i sig allt de behöver och mer därtill, men jag skulle nog ha svårt att ta bort maten för gott efter bara en tugga när jag vet att hon kommer tillbaka och äter. Hur gör ni? Sitter era barn kvar?

Och hur går det med Armica? Ingen förändring?

• strojes

Här hos oss får man inte komma tillbaka. Har man gått ifrån så har man. I början fick Malin gå hungrig några gånger inann hon insåg att det inte gick att komma tillbaka och äta mer.
    Det har vi alltid varit hårda på så här sitter ungarna kvar. Nu när de börjar bli lite större så försöker vi att man sitter kvar och väntar tills alla är klara (i alla fall för det mesta, beror lite på dag och vilken tid vi äter). På vardagar ska alla vara klara innan någon får gå men på helgen när vi kanske har lite annan mat så får ungarna gå när de är klara (men de måste vänta på varandra).
    Malin måste alltid vänta för hon har en tendens att slänga i sig lite mat för att hon vill iväg och leka men där är vi stenhårda att hon inte ska få någon favör av att låtsas bli mätt på några tuggor bara för att få mer tid att leka med kompisar.

• korfu08

Ja detta med mat och Johanna är inte lätt, för hon äter bäst på dagis och borta och sämst hemma, men hon äter så mycket hon vill och sen säger hon mätt och då får hon gå från bordet faktiskt, och senare om hon vill äta får hon göra det, hon är så smal så hon kan behöva energi.

Men borta sköter hon sig alltid och på dagis, så det är hemma, som det är trist med mat av nån anledning. Tur att hon sitter still på dagis, där hon ändå är på dagarna i alla fall.

Men hon har blivit bättre vid matbordet.

Idag har det varit en riktig innedag och vi har röjt i hennes rum och bland kläder och annat. Varit på läkarbesök för jag har haft en efterhängsen hosta, de tror jag lider av överkänsliga luftrör och äter en astmamediciin och den gör verkligen underverk och läkaren tyckte att jag skulle gå upp ett par kilo iv ikt. stön vet det, är lite rädd att de kommer att kräva att jag gör det när vi tänkte göra provrörsbefruktning i vår, men det får jag ta då.

I morgon blir det en tur till mina kusiner i Roslagen. Skönt att få ses det var ett tag sen sist.

• Armino

Vi har inte haft några problem med att Armica går iväg mitt under måltiden förän nu. Förr satt hon alltid kvar och åt, visserligen rätt sakta och ibland pratatdes det mer än det åts men hon satt kvar i alla fall. Men nu kan hon, precis som Jessica, gå ifrån, komma tillbaka och gå ifrån. Ofta är det nåt som ska hämtas eller så ska hon hjälpa Nova med något. Och nu börjar det bli jobbigt så vi brukar göra så att när hon går ifrån så säger vi till henne att vi slänger hennes mat eftersom hon gått ifrån bordet. Då brukar hon komma tillbaka. ;Men om hon inte gör det låter vi henne vara eller går och hämtar henne beroende på hur mycket hon ätit innan hon gick.

Med sovandet går det sakta. Hon har slutat skrika hysteriskt, men går ändå upp rätt många gånger innan hon somnar. Hon har en himla massa ursäkter för varför det absolut inte går att sova i hennes säng men oftast inga mardrömsrelaterade. Och oftast håller vi ut och lägger henne i hennes egen säng tils hon somnar, men vissa kvällar vaknar hon precis när vi ska gå och lägga oss och då är det ingen som riktigt orkar propsa på att hon ska sova i sin egen säng så då får hon sova i vår säng och en av oss går och lägger sig i hennes säng.

Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli!
  • korfu08

Ja detta med egen säng är inte lätt, men jag har varit rätt bestämd på detta från början att hon skall sova i sin säng, kanske därför det funkar och hellre sjunger jag och läser sagor en bra stund och ligger nedanför tills hon somnat för sen sover hon mestadels hela natten i sin säng, kan hända att hon vaknar mitt i natten och drömt nåt, men det är mer sällan numera.

Idag har vi varit utanför Furusund och hälsat på mina släktingar och i morgon blir det nog en tur till Gamla stan eller sydpoolen i södertälje. Och sen är Johanna och Thomas lediga en vecka själv, och då får de nog det jätteskoj. Han brukar kunna hitta på en massa kul saker och eftersom hon är så mammig är det bra att de får en vecka för sig själva. Och sen blir det husbil i Småland, vi har bokat Astrid Lindgrens sagovärld, det är det enda vi bokat, campingplats och två dagar i parken innan, annars har vi inte så stora krav på campingplatsen och har köpt pussel och pysselbok, men nån bärbar DVD har jag inte införskaffat, titta på TV  kan man göra hemma, försöker att under semestern inte se på TV och det är så skönt att slippa TV, det funkade jättebra på Gotland förra sommaren, stugan att vara utan TV.

Trist att man måste jobba en vecka, men det får man ta och bita i hop och göra bara.

• korfu08

Jaha då kom min envisa förkylning tillbaks igen, hm undrar vad det är med min lilla kropp egentligen. Börjar bli rätt less på detta. Vill bli frisk igen, ordentligt.

I morgon skall vi åka till Sydpoolen i Södertälje och bada och det skall bli skoj och det är ett äventyrsbad, Johanna tycker att det skall bli jätteskoj. Sen skall jag jobba en vecka och det blir en stressig vecka eftersom jag skall på semester igen sen en vecka och det är bokslut, att fixa på fem dagar.

Jag skall försöka ta mig ett par lediga dagar ihöst.

• korfu08

Jaha så var denna semester slut och man skall jobba en vecka, känner inte alls för det, men sen är jag ledig igen en vecka och då åker vi till Småland med husbilen så det känns bra.

I dag har vi varit på Sydpoolen i Södertälje och Johanna älskade detta äventyrsbad och det var riktigt skoj, rekommenderas. Stora vågor, vattenrutschkanor m m

I morgon är Johanna och Thomas hemma själva, de har ledigt, lyckostarna !!!!!!!1!

• MUM CC

Halloj allihopa!
    Är nu hemkommen från Göteborg. Alltid kul att vara borta, men såååå skönt att komma hem. Jag längtar nu efter att komma tillbaka till rutiner etc, det måste väl betyda att jag är redo att börja jobba igen? Ska ta en hemmadag med familjen imorgon, sedan jobba torsdag och 172 fredag (skönt att ha ett sådant flexibelt jobb), Oscar ska till BVC fredag morgon för spruta så hela familjen åker nog.

Vilken skillnad det är att när barnen är 3 vs 1,5 år... Oscar hade frispel ung halva vägen från GBG, så vi fick stanna lite extra på vägen hem, bla på en strutsfarm vilket var lite roligt. Clara satt som ett ljus.
    Och att Oscar i huru taget satt ner i stolen några minuter när vi åt en inte planerad (nödstopp) "lyxlunch" på Gyllene Uttern var HELT otroligt! Ni vet vita dukar, tyst och många äldre pargäster och så vi... Hjärtat i halsgropen hela tiden och hetsätning.

Annars känns det genomgående att alla andras barn är som små solstrålar medan våra röjer runt hej vilt... Oscar skriker som en stucken ko när man ska försöka sätta honom i en stol och Clara går och ställler sig precis bredvid andra gäster bord och pratar/stirrar ut dem... Pust! Ska inte ge mig ut i offentliga miljöer med Oscar på ett tag nu...

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!